Midthaug Standard produkter 2019 - Brosjyre

DARD PRODUKTER MIDTHAUG STANDARD PR heving. Kjøper kan i tillegg holde kjøpesummen tilbake. Selger kan kreve å få reparere produktet hvis det er umulig å skaffe et nytt, for eksempel hvis pro- duktet ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Hvis Selger avhjelper mangelen innen rimelig tid, har Kjøper ikke rett til å heve avtalen. Kjøpers rett til å påberope seg en mangel bortfaller hvis mange- len blir avhjulpet av annen enn Selger uten dennes samtykke. Krav om heving må fremsettes skriftlig av Kjøper straks det er konstatert at mangelen ikke vil eller kan bli avhjulpet. 6.4 Mangelen må foreligge når Kjøper får produktet i sin besittelse. I forbruker- kjøp gjelder imidlertid at mangel som forbruker oppdager innen seks (6) må- neder etter at forbruker overtok produktet, normalt skal regnes som mangel som har oppstått før forbruker overtok produktet. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. 6.5 Forbruker kan gjøre sitt mangelskrav mot Selger gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av Selger eller en annen som ervervet produktet fra det tidligere leddet. Ansvarsbegrensning 7.1 Selger har ikke i noe tilfelle erstatningsansvar som overstiger verdien på fak- tura. Selger har intet ansvar for Kjøpers indirekte tap eller for skade eller tap som måtte oppstå for Kjøper som følge av produktets videre anvendelse. 7.2 Eventuelle avtaler om montering mellom agent/montør og Kjøper er ikke bin- dende for Selger. Priser 8.1 Alle priser er inkludert merverdiavgift samt eventuelle andre offentlige avgif- ter. Totalkostnaden for Kjøper skal fremkomme av ordrebekreftelsen og inklu- dere alle utgifter forbundet med kjøpet. 8.2 Priser er i stadig endring og Selger tar forbehold om prisendringer som følge av endrede priser fra leverandører. Selger forbeholder seg retten til å endre priser på produkter og tjenester som er med i kampanjer eller lignende. Betaling 9.1 Fakturadato skal være den dato produktet sendes fra Selger. Dersom ikke annet er avtalt forfaller faktura 14 dager etter fakturadato. Dersom Selger krever det skal Kjøper ved inngåelse av avtale stille tilfredsstillende garanti for betaling. 9.2 Ved forsinket eller uteblitt betaling beregnes rente i henhold til forsinkelses- renteloven fra forfallstidspunktet og inntil betaling skjer. I tillegg vil det bli til- lagt forsinkelsesgebyr og deretter eventuelt inkassosalær i henhold til inkas- soloven. 9.3 Kjøper kan ikke holde tilbake kjøpesummen med henvisning til Kjøpers krav som følge av Selgers kontraktsbrudd. Dersom et krav er omtvistet har Kjøper ikke rett til motregning med henvisning til annet kontraktsforhold. Denne be- stemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 9.4 Selger har salgspant i i produktet inntil kjøpesummen inkludert renter og om- kostninger er betalt i sin helhet. 9.5 Agent har ikke rett til å motta betaling fra Kjøper og Kjøper kan ikke med fri- gjørende virkning betale til agent. Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v. 10.1 Selger kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontrakts- brudd fra Kjøpers side dersom Kjøpers kontraktsbrudd er vesentlig. Selger kan heve kjøpet også etter at Kjøper har overtatt produktet. Opphavsrett 11.1 Selger har opphavsrett til tegninger laget hos Selger i forbindelse med bestil- ling og salg av produkt til Kjøper. All bruk av tegninger og tekniske løsninger skal godkjennes av Selger. Force Majeure 12.1 Partene har ikke ansvar for forsinkelse, manglende leveranse eller manglen- de mottak som skyldes forhold som Partene ikke kan overvinne, for eksempel krig, opprør, jordskjelv, brann, strømbrudd, streik og lockout, eller forhold som vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Selger at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at Selger oppfyller. Dersom slike om- stendigheter var inntrådt før avtale ble inngått mellom Kjøper og Selger, er forholdene kun fritakelsesgrunn dersom deres innvirkning på avtalen ikke kunne forutses av Parten. Faller forholdene bort innen rimelig tid, kan forbru- ker kreve oppfyllelse. 12.2 Den Part som ønsker å påberope seg slik omstendighet som nevnt i dette punktet, skal uten opphold skriftlig underrette den annen part om at hindring har inntrådt og når hindringen eventuelt opphører. 12.3 Ved Force Majeure hos Kjøper skal Kjøper dekke de utgifter som Selger på- drar seg for å sikre og beskytte produktet. Angrerett i forbrukerkjøp 13.1 Angrerettloven gir forbruker rett til å angre kjøpet når avtale inngås utenfor Selgers faste utsalgssted. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenes- ter. For produkter forutsetter angreretten at forbruker senest innen 14 (fjorten) dager etter at forbruker mottar produktet gir Selger skriftlig melding. Dersom forbruker ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktet, utvides denne fristen til 3 (tre) måneder. For at angre- retten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert til Selger i til- nærmet samme mengde og stand som forbruker mottok det. Alle produkter skal leveres tilbake til Selger innen rimelig tid. Produktet skal sendes tilbake til Selger om mulig i originalemballasje, sammen med angrerettskjema. Eventuell returforsendelse må betales av forbruker. Selger har risikoen for transporten tilbake til Selger. Selger er forpliktet til å betale tilbake det beløp forbruker har betalt for produktet inkludert transportkostnader, offentlige av- gifter osv. Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 (fjorten) dager etter at Selger mottar produktet fra forbruker eller produktet er stilt til rådighet for Selger. Dersom et produkt skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbruker, kan det avtales at tilvirkningen eller tilpasningen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbruker ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. For tjenester forutsetter angreretten at forbruker senest innen 14 (fjorten) dager etter at forbruker har inngått avtale med Selger gir Selger skriftlig melding. Angreretten gjelder ikke for enkeltstå- ende tjenester dersom Selger ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom. Nærmere opplysninger om hvordan forbruker benytter seg av angreretten fremgår av angrerettskjemaet. Tvister 14.1 Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan forbrukere bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av for- brukers hjemsted. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes tvisten inn for domstolene, skal den avgjøres i forbrukers verneting, det vil normalt si i nærheten av forbrukers hjemsted. For næringsdrivende skal verneting være Romsdal tingrett. 55

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=