Midthaug Standard produkter 2021_Prisliste

Generelt 1.1 Disse salgs- og leveringsvilkårene («Vilkårene») gjelder ethvert salg av Hus & Hage produkter fra Brødrene Midthaug AS («Selger») til næringsdrivende eller forbrukere («Kjøper»). Vilkårene kommer også til anvendelse ved tilvirkningskjøp og kjøp av tjeneste (f.eks. montering). Vilkårene kan også tas i bruk ved salg av Selgers produkt via kjeder eller frittstående forhandlere som driver for egen regning og risiko. Vilkårene utgjør sammen med Kjøpers bestilling det samlede avtale- grunnlaget for kjøpet. Selger og Kjøper omtales heretter hver for seg som «Part» eller samlet som «Partene». Eventuelle av- vik fra Vilkårene må avtales skriftlig av Partene. 1.2 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir forbrukere andre rettigheter enn næringsdriven- de. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsa- kelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Vilkårene supple- res av regler i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsfø- ringsloven og kredittkjøpsloven. 1.3 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir agenter spesielle rettigheter eller plikter. Vilkårene suppleres av reglene i agenturloven. Tilbud, aksept og avbestilling 2.1 Skriftlig tilbud avgitt av Selger er bindende i 1 (en) måned fra tilbudets dato. Kjøpers avgivelse av aksept innen dette tids- punkt innebærer at avtale er inngått mellom Selger og Kjøper. Avtale mellom Selger og Kjøper kan også inngås ved Selgers skriftlige ordrebekreftelse til Kjøper eller dersom Selger har på- begynt levering av produkt til Kjøper. 2.2 Kjøper skal lese nøye gjennom Selgers ordrebekreftelse for å undersøke om ordrebekreftelsen er i samsvar med bestillin- gen. Selgers ordrebekreftelse er vedtatt av Kjøper dersom Kjøper ikke straks gjør innsigelser. Ordrebekreftelsen skal pre- sisere om levering skal skje etter vekt, volum, stykk eller leng- de, samt om leveransen omfatter montering. 2.3 Dersom Kjøper ikke spesifiserer eller godkjenner mål og teg- ninger innen 5 (fem) dager, har Selger rett til, etter forutgående skriftlig varsel til Kjøper, å heve avtalen og/eller kreve erstat- ning for dokumenterte utgifter og tapt fortjeneste, dersom Kjøpers bestilling ikke kan opprettholdes. Se for øvrig punkt 10.1 om Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v. 2.4 Kjøper har rett til å avbestille et produkt kun dersom Selger kan avbestille fra sin underleverandør. Dersom Kjøper avbestiller et produkt, skal Kjøper betale alle omkostninger ved avbestillin- gen samt betale erstatning for Selgers direkte tap, annet doku- mentert tap og tapt fortjeneste som Selger har lidt eller vil måtte lide. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 2.5 Kjøper har rett til å avbestille uten vederlag et produkt som Selger har på sitt lager dersom slik avbestilling kan skje uten ulempe eller kostnad for Selger. 2.6 Selger har rett til å kansellere Kjøpers bestilling, eller del av denne, dersom et produkt er utsolgt. Selger skal straks gi Kjøper melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva Selger kan tilby i stedet. Kjøper har muligheten til å akseptere det nye tilbudet med de endringer Selger har angitt, eller avbestille. 2.7 Dersom et salg har skjedd til forbruker utenfor Selgers faste utsalgssted (f.eks. dørsalg), har forbruker rett til å angre kjøpet etter reglene i angrefristloven (se punkt 13). Informasjon, levering og risiko 3.1 Selger skal tilstrebe at Kjøper får så korrekt informasjon om et produkt som mulig. Selger tar imidlertid forbehold for at skri- ve- eller trykkfeil kan forekomme. Alle illustrasjoner, tegninger og oppgaver over priser og tekniske opplysninger i kataloger, brosjyrer og annet reklamemateriell er kun veiledende og ikke bindende for Selger. 3.2 Kjøper har risikoen for at de tekniske data som er avgitt til Selger samt produktet i sin helhet passer til Kjøpers behov. Dersom Kjøpers behov er eller burde være kjent for Selger, skal Selger gi beskjed til Kjøper om at produktet trolig ikke passer til Kjøpers behov. 3.3 Selger skal inngå de avtaler som er nødvendige for å få produk- tet transportert til Kjøper på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Hvis ikke Selger skal tegne transportforsikring for produktet, må Selger når forbruker ber om det, gi de opplys- ninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring. 3.4 Den leveringstid som er oppgitt på ordrebekreftelsen er veile- dende og ikke bindende for Selger. Når tid er oppgitt i antall dager menes hverdager. Transportørs tid kommer alltid i til- legg. For produkt som skal leveres i henhold til mål, tegninger eller lignende skal leveringstid beregnes fra den dag produktet er godkjent av Kjøper etter undersøkelse hos Selger. Eventuelle etterfølgende endringer eller tillegg vil kunne forlenge le- veringstiden. Forsinkelse 4.1 Dersom en av Partene innser at avtalt tidspunkt for levering eller mottak ikke vil bli overholdt, eller dersom forsinkelse fremstår som sannsynlig, skal han uten opphold gi den annen part underretning om dette og samtidig angi tidspunkt for når levering eller mottak vil kunne skje. Leveringstidspunktet som angitt i varselet skal anses som ny avtalt leveringsfrist. Dersom forsinkelsen er vesentlig, kan den annen part umiddel- bart heve avtalen, med den begrensning som følger av punkt 4.2. Forbruker kan kreve erstatning for tap forbruker lider som følge av forsinkelse fra Selgers side. 4.2 Kjøper kan ikke heve kjøpet dersom Selger ikke har hevingsrett overfor den underleverandør hvor ordren er plassert. I tillegg forutsettes det at Kjøper er gjort skriftlig oppmerksom på at ordren er plassert hos underleverandør samt gjort skriftlig oppmerksom på at hevingsretten er begrenset. Denne be- stemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 4.3 Forsinkelser grunnet Force Majeure (se punkt 12) gir ikke Kjøper rett til å heve avtalen eller til å kreve erstatning fra Selger. Undersøkelsesplikt og reklamasjon 5.1 Kjøper skal undersøke produktet straks etter mottak og påse at antall kolli stemmer overens med følgebrev. Eventuell reklama- sjon skal skje skriftlig til Selger så snart sommulig etter mottak av produktet, eller når mangelen oppdages eller burde vært oppdaget. Reklamasjon skal angi mangelens art og omfang. 5.2 Selger skal erstatte eller utbedre fabrikasjonsfeil 2 (to) år fra leveringstidspunktet. 5.3 For eventuelle feil med produktet som skyldes skade under transport, skal Kjøper reklamere overfor transportøren på leve- ringsstedet. Kjøper skal angi på transportørens fraktbrev om feilen gjelder skade på emballasje, skade på produkt eller lig- nende. Dersom ikke Kjøper reklamerer i forhold til transportør i Salgs- og leveringsbetingelser Midthaug Standardprodukter 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=