Nesset kommune aarsrapport 2017

108 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2017 NAV – KOMMUNAL DEL Tjenester og oppgaver NAV Nesset har i 2017 hatt åtte medar­ beidere fordelt på fem kommunale og tre statlige ansatte. Kontoret har hatt en felles leder for kommunale og statlige tjenester. Leder for NAV i 2017 har vært Leif-Ståle Engdahl, som også har vært leder for NAV Gjemnes. Fra januar 2018 er det Per Gjerde som innehar stillingen som NAV leder i 50% stilling. Gjennom lov om sosiale tjenester i NAV har kommunen ansvar for viktige vel­ ferdstjenester til innbyggerne i Nesset. Formålet med denne loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til økonomisk trygghet og fremme over­ gang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Nesset kommune skal gi mennesker mulighet til å leve og bo selvstendig, bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tje­ nestetilbud. Gjennom tjenesteyting skal kommunen bidra til likeverd og likestil­ ling, og til å forebygge sosiale problemer. NAV-kontoret skal medvirke inn i kom­ munens generelle oppgaver på følgende områder: • Informasjon og generell forebyggende virksomhet • Samarbeid med andre deler av forvalt­ ningen • Samarbeid med frivillige organisasjo­ ner • Boliger til vanskeligstilte • Beredskapsplan • De kommunale tjenestene som mini­ mum inngår i NAV-kontoret er: • Opplysning, råd og veiledning, her­ under økonomisk rådgivning. • Økonomisk stønad • Midlertidig botilbud • Individuell plan • Kvalifiseringsprogrammet (KVP) I tillegg har NAV Nesset delegert ansvar for Husbankens låne- og tilskuddsord­ ninger (bostøtte, startlån, og tilskudd til utbedring bolig) kommunen har også delegert ansvar for rusfeltet (forebyggen­ de rusarbeid, råd, veiledning og hjelp til rusmisbrukere). Fra andre halvår i 2014 har NAV hatt an­ svar for bosetting av flyktninger og opp­ læring etter lov om introduksjonsord­ ning. Nesset kommune startet opp tilbud om norskopplæring samt arbeidsrettet introduksjonsprogram fra februar 2016. Det er framskaffet 15 gjennomgangs­ boliger i Eidsvåg sentrum. Det er etablert et tverretatlig kommunalt samarbeidsfor­ um og opprettet kontakt og dialog med frivillige lag og organisasjoner i Nesset kommune. Det er utarbeidd rutiner og prosedyrer for flyktningetjenesten. Flyktningetjenesten NAV Nesset har hatt ansvar for bosetting av flyktninger og opplæring etter lov om introduksjonsordningen. I 2017 har flyktningetjenesten hatt flykt­ ningkonsulent 100%, programrådgiver 100% og tjeneste fra frivilligsentralen 30%. Bosetting Per 31.12.2017 har Nesset kommune totalt bosatt 70 flyktninger som kommer fra Eritrea, Jemen, Syria, Libanon, Iran og Somalia. I løpet av året 2017 har seks ens­ lige og en familie blitt bosatt. Dessuten er to familier gjenforente. Kommunen har inngått leieavtaler med private huseiere og i 2017 hadde vi 18 boliger som kunne benyttes i den perioden bosatte går i introduksjonsprogrammet. Fem bosatte har inngått direkte leieavtaler med pri­ vate utleiere. Introduksjonsprogrammet Nyankomne flyktninger og deres fami­ liegjenforente som har behov for grunn­ leggende kvalifisering, deltar i introduk­ sjonsprogrammet i den kommunen de er bosatt i. Målet er at de skal lære seg norsk og komme raskt ut i arbeid eller utdanning. Fra august hadde vi tilbud til alle i Nesset. Vi har tre grupper i voksen­ opplæringa, arbeidsrettet gruppe, 9.- og 10. klassetrinn. Leif-Ståle Engdal enhetsleder Årsverk i enheten 2017 2016 Ansatte 8 8 Årsverk 6,5 6,5 Kvinner 5 5 Menn 3 3

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=