Nesset kommune aarsrapport 2017
108 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2017 NAV – KOMMUNAL DEL Tjenester og oppgaver NAV Nesset har i 2017 hatt åtte medar beidere fordelt på fem kommunale og tre statlige ansatte. Kontoret har hatt en felles leder for kommunale og statlige tjenester. Leder for NAV i 2017 har vært Leif-Ståle Engdahl, som også har vært leder for NAV Gjemnes. Fra januar 2018 er det Per Gjerde som innehar stillingen som NAV leder i 50% stilling. Gjennom lov om sosiale tjenester i NAV har kommunen ansvar for viktige vel ferdstjenester til innbyggerne i Nesset. Formålet med denne loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til økonomisk trygghet og fremme over gang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Nesset kommune skal gi mennesker mulighet til å leve og bo selvstendig, bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tje nestetilbud. Gjennom tjenesteyting skal kommunen bidra til likeverd og likestil ling, og til å forebygge sosiale problemer. NAV-kontoret skal medvirke inn i kom munens generelle oppgaver på følgende områder: • Informasjon og generell forebyggende virksomhet • Samarbeid med andre deler av forvalt ningen • Samarbeid med frivillige organisasjo ner • Boliger til vanskeligstilte • Beredskapsplan • De kommunale tjenestene som mini mum inngår i NAV-kontoret er: • Opplysning, råd og veiledning, her under økonomisk rådgivning. • Økonomisk stønad • Midlertidig botilbud • Individuell plan • Kvalifiseringsprogrammet (KVP) I tillegg har NAV Nesset delegert ansvar for Husbankens låne- og tilskuddsord ninger (bostøtte, startlån, og tilskudd til utbedring bolig) kommunen har også delegert ansvar for rusfeltet (forebyggen de rusarbeid, råd, veiledning og hjelp til rusmisbrukere). Fra andre halvår i 2014 har NAV hatt an svar for bosetting av flyktninger og opp læring etter lov om introduksjonsord ning. Nesset kommune startet opp tilbud om norskopplæring samt arbeidsrettet introduksjonsprogram fra februar 2016. Det er framskaffet 15 gjennomgangs boliger i Eidsvåg sentrum. Det er etablert et tverretatlig kommunalt samarbeidsfor um og opprettet kontakt og dialog med frivillige lag og organisasjoner i Nesset kommune. Det er utarbeidd rutiner og prosedyrer for flyktningetjenesten. Flyktningetjenesten NAV Nesset har hatt ansvar for bosetting av flyktninger og opplæring etter lov om introduksjonsordningen. I 2017 har flyktningetjenesten hatt flykt ningkonsulent 100%, programrådgiver 100% og tjeneste fra frivilligsentralen 30%. Bosetting Per 31.12.2017 har Nesset kommune totalt bosatt 70 flyktninger som kommer fra Eritrea, Jemen, Syria, Libanon, Iran og Somalia. I løpet av året 2017 har seks ens lige og en familie blitt bosatt. Dessuten er to familier gjenforente. Kommunen har inngått leieavtaler med private huseiere og i 2017 hadde vi 18 boliger som kunne benyttes i den perioden bosatte går i introduksjonsprogrammet. Fem bosatte har inngått direkte leieavtaler med pri vate utleiere. Introduksjonsprogrammet Nyankomne flyktninger og deres fami liegjenforente som har behov for grunn leggende kvalifisering, deltar i introduk sjonsprogrammet i den kommunen de er bosatt i. Målet er at de skal lære seg norsk og komme raskt ut i arbeid eller utdanning. Fra august hadde vi tilbud til alle i Nesset. Vi har tre grupper i voksen opplæringa, arbeidsrettet gruppe, 9.- og 10. klassetrinn. Leif-Ståle Engdal enhetsleder Årsverk i enheten 2017 2016 Ansatte 8 8 Årsverk 6,5 6,5 Kvinner 5 5 Menn 3 3
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=