Nesset kommune aarsrapport 2017

25 ORGANISASJON HOVEDMÅL OG VERDIER FOKUSOMRÅDER 2017 Nesset kommune sin visjon er: Jeg velger meg Nesset. Denne visjonen ble vedtatt av kommune­ styret i juni 2006. Visjonen er kjent og brukes både av innbyggere, folkevalgte, ledere og ansatte i kommunen. Det er mål om å videreutvikle kommunen ved bruk av visjonen og at den skal være med oss i arbeidet med å danne en ny kommune sammen med Molde og Midsund i 2020. Administrativt er kommunen organisert etter en to-nivå-modell; rådmann med assisterende rådmann og stab/støtte (økonomi og personal) og sju tjeneste­ enheter. Kommunestyret delegerer myndighet til rådmannen med rett til videredelegering. Rådmannen har dele­ gert myndighet videre til enhetslederne. Kommunestyret har gitt rådmannen stor grad av selvstendighet i daglig drift innenfor politisk fastsatte rammer i budsjett, virksomhetsplaner og krav til måloppnåelse. Kommunens vedtatte hovedmål: • Kvalitet i tjeneste • Motiverte medarbeidere • God økonomistyring • Helhetlig og langsiktig planlegging • Effektiv og rasjonell drift gjennom bruk av IKT • God utnyttelse av kommunale bygg, samt et godt vedlikehold For å sikre god kvalitet på kommunens tjenester har vi for 2017 hatt fokus på noen sentrale områder. Fokusområder: • God økonomistyring • God kvalitet på tjenestene • Lederutvikling – holdninger og ver­ dier • Reduksjon i sykefravær • Folkehelse • Integrering Fokusområdene er av prinsipiell betyd­ ning og arbeidet vi har utført innenfor fokusområdene har ført til læring og for­ bedring av kvaliteten i vårt tjenestetilbud. God økonomistyring Mål: Holde tildelt budsjettramme. Tiltak: Nesset kommune sitt økonomi­ reglementet er utarbeidet etter gjeldende lovverk for kommunene og setter krav til jevnlig økonomirapportering til kommunestyret. I løpet av året skal kommunestyret be­ handle følgende regnskapsrapporter: 1. Tertialrapport pr. 30. april 2. Tertialrapport pr. 30. august 3. Årsregnskapet behandles innen 1. juli. I tertialrapportene skal det framgå om virksomheten holdes innenfor de ved­ tatte budsjettrammer. Dersom det ikke er tilfelle, må det settes i verk tiltak for å gjenvinne budsjettbalansen. I tillegg til tertialrapportering til kommunestyret rapporter enhetsledere til rådmann tre ganger i løpet av budsjettåret. I møter med enhetsledere og på leder­ møter har enhetenes tildelte budsjet­ tramme vært tema. Måloppnåelse: Ved årets slutt ble netto driftsresultat kr 3,7 mill., dvs. 1,3 pst av driftsinntekt­ ene. Kommunens driftsregnskap viser et regnskapsmessig mindreforbruk (over­ skudd) på kr 4,04 mill. Kvalitet på tjenestene Mål: Levere lovpålagte tjenester med god kvalitet i rett tid Tiltak: En rekke tiltak har vært gjen­ nomført i 2017 for å bedre kvaliteten i tjenestetilbudene. Pleie og omsorg: Arbeidet med å tilpasse tjenestetilbudet

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=