Nesset kommune aarsrapport 2017
25 ORGANISASJON HOVEDMÅL OG VERDIER FOKUSOMRÅDER 2017 Nesset kommune sin visjon er: Jeg velger meg Nesset. Denne visjonen ble vedtatt av kommune styret i juni 2006. Visjonen er kjent og brukes både av innbyggere, folkevalgte, ledere og ansatte i kommunen. Det er mål om å videreutvikle kommunen ved bruk av visjonen og at den skal være med oss i arbeidet med å danne en ny kommune sammen med Molde og Midsund i 2020. Administrativt er kommunen organisert etter en to-nivå-modell; rådmann med assisterende rådmann og stab/støtte (økonomi og personal) og sju tjeneste enheter. Kommunestyret delegerer myndighet til rådmannen med rett til videredelegering. Rådmannen har dele gert myndighet videre til enhetslederne. Kommunestyret har gitt rådmannen stor grad av selvstendighet i daglig drift innenfor politisk fastsatte rammer i budsjett, virksomhetsplaner og krav til måloppnåelse. Kommunens vedtatte hovedmål: • Kvalitet i tjeneste • Motiverte medarbeidere • God økonomistyring • Helhetlig og langsiktig planlegging • Effektiv og rasjonell drift gjennom bruk av IKT • God utnyttelse av kommunale bygg, samt et godt vedlikehold For å sikre god kvalitet på kommunens tjenester har vi for 2017 hatt fokus på noen sentrale områder. Fokusområder: • God økonomistyring • God kvalitet på tjenestene • Lederutvikling – holdninger og ver dier • Reduksjon i sykefravær • Folkehelse • Integrering Fokusområdene er av prinsipiell betyd ning og arbeidet vi har utført innenfor fokusområdene har ført til læring og for bedring av kvaliteten i vårt tjenestetilbud. God økonomistyring Mål: Holde tildelt budsjettramme. Tiltak: Nesset kommune sitt økonomi reglementet er utarbeidet etter gjeldende lovverk for kommunene og setter krav til jevnlig økonomirapportering til kommunestyret. I løpet av året skal kommunestyret be handle følgende regnskapsrapporter: 1. Tertialrapport pr. 30. april 2. Tertialrapport pr. 30. august 3. Årsregnskapet behandles innen 1. juli. I tertialrapportene skal det framgå om virksomheten holdes innenfor de ved tatte budsjettrammer. Dersom det ikke er tilfelle, må det settes i verk tiltak for å gjenvinne budsjettbalansen. I tillegg til tertialrapportering til kommunestyret rapporter enhetsledere til rådmann tre ganger i løpet av budsjettåret. I møter med enhetsledere og på leder møter har enhetenes tildelte budsjet tramme vært tema. Måloppnåelse: Ved årets slutt ble netto driftsresultat kr 3,7 mill., dvs. 1,3 pst av driftsinntekt ene. Kommunens driftsregnskap viser et regnskapsmessig mindreforbruk (over skudd) på kr 4,04 mill. Kvalitet på tjenestene Mål: Levere lovpålagte tjenester med god kvalitet i rett tid Tiltak: En rekke tiltak har vært gjen nomført i 2017 for å bedre kvaliteten i tjenestetilbudene. Pleie og omsorg: Arbeidet med å tilpasse tjenestetilbudet
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=