Nesset kommune aarsrapport 2017

27 ORGANISASJON at det er lite mobbing. Det viser seg at fokus på tilrettelegging og systematisk arbeid over tid gir resultater. Skolen vår har det siste året kommet godt i gang med å oppdatere maler og prosedyrer i tråd med dette systemdokumentet. Administrasjon: Kurs/opplæring: • forvaltningsrett og offentlighetslov • arbeidsmiljøloven, 40 timers kurs arbeidsmiljø Motiverte medarbeidere Fokusområde: • Redusert sykefravær • Lederutvikling – holdninger og verdier Tiltak: Nesset kommune har mål om å redusere sykefraværet med 10 % årlig, og har gjennom flere år hatt fokus på å redusere fraværet og øke nærværet. Våre enhetsledere og avdelingsledere jobber systematisk i arbeidet med å redu­ sere fraværet. Tiltak kompetanseheving og lederut­ vikling: Ni av våre ledere og mellomledere har i 2017 deltatt på lederopplæring (ledelse av prosesser LAP) sammen med ledere i Molde og Midsund. Denne lederopplæ­ ringen er knyttet opp mot Høyskolen i Innlandet, Lillehammer og er et del­ tidsstudium som gir 30 studiepoeng på masternivå. Måloppnåelse: Gjennomsnittlig sykefravær i 2017 var 7,56 % mot 7,87 % i 2016. Vi har ikke greid å oppnå mål om 10 % reduksjon i sykefravær. Planlagt lederopplæring ble gjennomført i 2017. Helhetlig og langsiktig planlegging Fokusområde: Folkehelse og integrering Tiltak: Alle sektorer i en kommune skal bidra inn i folkehelsearbeidet. Folkehel­ Nesset kommune A NERKJENNELSE P ÅLITELIGHET R ESPEKT I NTERESSE L ØSNINGSORIENTERT Jeg velger meg april! I den det gamle faller, i den det ny får feste, det volder litt rabalder – dog fred er ei det beste, men at man noe vil. Jeg velger meg april, fordi den stormer, feier, fordi den smiler, smelter, fordi den evner eier, fordi den krefter velter, – i den blir somren til! Bjørnstjerne Bjørnson Våre verdier Vi er flinke til å gi gode tilbakemeldinger til andre. Ledere ser sine medarbeidere, og gir dem oppgaver de kan vokse på. ANERKJENNELSE PÅLITELIGHET RESPEKT INTERESSE LØSNINGSORIENTERT Vi holder det vi lover, og følger opp regelverk i lover og forskrifter. Vi viser respekt for andre, og forventer det samme tilbake. Det er avgjørende for en god og konstruktiv dialog. Vi er oppriktig interessert i jobben vår og i våre kolleger. Dermed er alle med og bidrar til et godt arbeidsmiljø og god kvalitet på tjenestene. Vi jobber alltid for å finne løsninger når problem oppstår, og vi skal ha fokus på utvikling og nytenking.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=