Nesset kommune aarsrapport 2017

58 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2017 henførte indirekte driftsutgifter (admi­ nistrasjonsutgifter). Ved beregning av kalkulatoriske avskrivninger skal det i selvkostbereg­ ningene gjøres fratrekk av fremmed­ finansiering. Kalkulatorisk rentekostnad representerer en alternativ avkastning kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kal­ kulatoriske rentekostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkyleren­ te. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I 2017 var denne lik 1,982 %. Retningslinjene fastsetter regler for henføring av relevante administrasjons­ utgifter som kan inngå i selvkostgrunn­ laget. Videre er det bestemt at eventuelle overskudd skal avsettes til bundne selv­ kostfond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperio­ de. En generasjon brukere skal ikke sub­ sidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2017 i sin helhet være disponert innen 2022. I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kom­ munen også utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplanperiode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunes gebyrsatser. Ved budsjettering er det en rekke usikre faktorer, herunder fremtidig kalkyleren­ te, utvikling av antall brukere og gene­ rell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonsprisnippet bør kommune ha målsetning om minst mulig sving­ ninger i de kommunale gebyrene. Etterkalkyle selvkost 2017 Vann Avløp Renovasjon Slam Feiing/tilsyn Gebyrinntekter 5 696 369 2 081 968 3 906 066 868 565 552 243 Øvrige driftsinntekter 938 250 5 713 0 0 0 Driftsinntekter 6 634 619 2 087 681 3 906 066 868 565 552 243 Direkte driftsutgifter 3 884 096 1 970 573 4 281 408 619 229 621 980 Avskrivningskostnad 1 255 932 299 933 8 1 2 Kalkulatorisk rente (1,98 %) 781 489 156 415 1 0 1 848 Indirekte netto driftsutgifter 256 070 112 832 16 547 8 399 31 870 Indirekte avskrivningskostnad 39 573 16 973 1 417 177 354 Indirekte kalkulatorisk rente (1,98 %) 17 799 8 032 611 76 153 Driftskostnader 6 234 958 2 564 757 4 299 991 627 882 656 206 Resultat 399 661 -477 076 -393 925 240 683 -103 964 Kostnadsdekning i % 106,4 % 81,4 % 90,8 % 138,3 % 84,2 % Selvkostfond 01.01/Fremførbart underskudd 1 706 783 -664 575 293 472 769 110 297 144 + Avsetning til selvkostfond 399 661 -477 076 -393 925 240 683 -103 964 + Kalkulert renteinntekt selvkostfond (1,98 %) 37 789 -17 900 1 913 17 629 4 859 Selvkostfond 31.12/Fremførbart underskudd (inkl. rente) 2 144 233 -1 159 551 -98 540 1 027 422 198 039 Etterkalkylen for 2017 er utarbeidet i samarbeid med EnviDan Momentum AS som har mer enn 14 års erfaring med selvkostproblematikk og bred erfaring rundt alle problemstillinger knyttet til selvkost. Selvkostmodellen Momentum Selvkost Kommune benyttes av flere enn 280 norske kommuner. • Gebyret for vann ble holdt uendret fra 2016 til 2017 fordi det skulle brukes av oppsparte fondsmidler. Regnskapet viser at netto forbruk ble lavere enn budsjetterte kostnader. Dette førte til ytterligere avsetning til fond i 2017. Gebyret for vann holdes uendret i 2018. • Gebyret for avløp ble økt med 6,5 % fra 2016 til 2017. Forutsetning var der­ med overskudd som skulle gå med til dekning av tidligere års underskudd. Det var ikke tatt nok høyde for kost­ nadene, noe som har ført til ytterligere underskudd i 2017. • Gebyret for avløp økes med 34 % i 2018. • Gebyret for renovasjon ble redusert med 20 % fra 2016 til 2017 pga. min­ dre kostnader i RIR. Regnskapet 2017 viser at det ble litt for mye reduksjon i forhold til kostnadene, og at oppsparte midler er brukt opp. Gebyret for reno­ vasjon holdes uendret i 2018. • Gebyret for slam ble holdt uendret fra 2016 til 2017 fordi det skulle brukes av oppsparte fondsmidler. Regnskap 2017 viser fortsatt høyere gebyrinntekter enn kostnader og medfører ytterligere avsetning til fond i 2017. Gebyret for slam holdes uendret i 2018. • Gebyret for tilsyn og feiing ble holdt uendret for 2016 til 2017 i påvente av nytt gebyrregulativ. Regnskap 2017 viser høyere kostnader enn inntekter og det er derfor brukt av oppsparte midler. Gebyret for tilsyn og feiing reduseres med 74 % i 2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=