Nesset kommune aarsrapport 2017
80 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2017 IKT IKT’s ansvarsområder omfatter: • Drift/vedlikehold av kommunens nettverk og servere • Installasjon og vedlikehold av maskin park og fagapplikasjoner • Versjonsoppgraderinger av ulike fagsystemer • Drift av IKT ved legekontor, bibliotek og eksterne lokasjoner (skoler, kirke kontor med mer) • Telefoni (intern og ekstern) • Oversikt over og oppfølging av ser viceavtaler, samarbeidspartnere og løpende utgifter • Innkjøp og nyinvesteringer i forhold til vedtatt budsjett • Rolle i driftsteam IKT Orkidé til emnet klienthåndtering Endringer i fagsystem og driftsmodell Drift av fagsystemer for Nesset kommu ne er fordelt på løsninger som driftes teknisk i fellespunktet i IKT Orkidé og lokale løsninger. Nesset kommune skiller seg noe ved at kjerneprogram vareportefølje for økonomi, personal og lønn, Visma Enterprise, kjører lokalt, jfr. opprinnelig innkjøpssamarbeid med Molde kommune. Fra våren 2017 har en het for økonomi også tatt i bruk Visma BI («Business Intelligence»), et toppsystem og lederverktøy fra Visma. Utover dette går stadig flere programmer over til å samkjøres sentralt, hvor f.eks. helsestasjonen har konvertert fra CGI Helsestasjon til HSPro, i teknisk regi av IKT Orkidé. Noe nytt i tiden er også overgangen til ulike skybaserte løsninger. Kommunens portefølje av kart- og kommunaltek niske løsninger er fra høsten av flyttet inn i leverandørhåndtert skyløsning i et samordnende prosjekt mellom Misund, Molde og Nesset. Kirkekontoret, egentlig ikke en del av kommunen per se, men teknisk hensikts messig favnet under vår vinge, er fortsatt håndtert således hva gjelder nettverks infrastruktur, PC- og periferiutstyr. Fra våren 2017 er dog programvareportefølje fra Agrando håndtert i egen terminal serverbasert skyløsning hos leverandør, lettende lokal IKT for løpende opp følging med versjonsoppgraderinger og andre detaljer. Høsten 2017 har også vært preget av en detaljert kartleggingsprosess i innløp til forestående kommunereform, og ved ulike korsveier har det i en tid nå vært tatt økende hensyn til veien man har valgt å gå, hvor f.eks. ovenfor nevnte plattform for kart- og kommunalteknikk er anord net i samarbeid med kommuner i fremti dige konstellasjoner. Så langt prioriteres også samordnende tiltak i eksisterende kommunesamarbeid som sannsynlig matcher gjeldende fagsystemer i ny leir, alt for å lette oppkommende relativt omfattende konverteringsprosess. Betraktende de største fagsystemer, er f.eks. egen drift av Vismas program vareportefølje nå en gunstig bonus fra et teknisk ståsted, mens samme overgang på emne sak/arkiv fortsatt kan vise seg å by på utfordringer med tanke på å unngå merarbeid i form av unødige arkivavslut ninger og opplæring på nye systemer. Omorganisering og tekniske hensyn ved nye oppføringer og renovasjonstiltak IKT håndterer relevante deloppgaver på tekniske anliggender ved større pro sjekter. Den nye flerbrukshallen er f.eks. understøttet både med infrastruktur (egen fiber) og nettverkskomponen ter i kommunens egen regi samt med dedikerte tekniske nett for komponenter av bygg-teknisk art, som varme ventila sjon, adgangskontroll etc. Videre sørger man alltid for at kontrollmaskiner blir innlemmet i vår virtuelle serverpark, for enklere og mer strømlinjeformet hånd tering. Jostein Hestvik Lie IKT-koordinator
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=