Nesset kommune aarsrapport 2017

80 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2017 IKT IKT’s ansvarsområder omfatter: • Drift/vedlikehold av kommunens nettverk og servere • Installasjon og vedlikehold av maskin­ park og fagapplikasjoner • Versjonsoppgraderinger av ulike fagsystemer • Drift av IKT ved legekontor, bibliotek og eksterne lokasjoner (skoler, kirke­ kontor med mer) • Telefoni (intern og ekstern) • Oversikt over og oppfølging av ser­ viceavtaler, samarbeidspartnere og løpende utgifter • Innkjøp og nyinvesteringer i forhold til vedtatt budsjett • Rolle i driftsteam IKT Orkidé til emnet klienthåndtering Endringer i fagsystem og driftsmodell Drift av fagsystemer for Nesset kommu­ ne er fordelt på løsninger som driftes teknisk i fellespunktet i IKT Orkidé og lokale løsninger. Nesset kommune skiller seg noe ved at kjerneprogram­ vareportefølje for økonomi, personal og lønn, Visma Enterprise, kjører lokalt, jfr. opprinnelig innkjøpssamarbeid med Molde kommune. Fra våren 2017 har en­ het for økonomi også tatt i bruk Visma BI («Business Intelligence»), et toppsystem og lederverktøy fra Visma. Utover dette går stadig flere programmer over til å samkjøres sentralt, hvor f.eks. helsestasjonen har konvertert fra CGI Helsestasjon til HSPro, i teknisk regi av IKT Orkidé. Noe nytt i tiden er også overgangen til ulike skybaserte løsninger. Kommunens portefølje av kart- og kommunaltek­ niske løsninger er fra høsten av flyttet inn i leverandørhåndtert skyløsning i et samordnende prosjekt mellom Misund, Molde og Nesset. Kirkekontoret, egentlig ikke en del av kommunen per se, men teknisk hensikts­ messig favnet under vår vinge, er fortsatt håndtert således hva gjelder nettverks­ infrastruktur, PC- og periferiutstyr. Fra våren 2017 er dog programvareportefølje fra Agrando håndtert i egen terminal­ serverbasert skyløsning hos leverandør, lettende lokal IKT for løpende opp­ følging med versjonsoppgraderinger og andre detaljer. Høsten 2017 har også vært preget av en detaljert kartleggingsprosess i innløp til forestående kommunereform, og ved ulike korsveier har det i en tid nå vært tatt økende hensyn til veien man har valgt å gå, hvor f.eks. ovenfor nevnte plattform for kart- og kommunalteknikk er anord­ net i samarbeid med kommuner i fremti­ dige konstellasjoner. Så langt prioriteres også samordnende tiltak i eksisterende kommunesamarbeid som sannsynlig matcher gjeldende fagsystemer i ny leir, alt for å lette oppkommende relativt omfattende konverteringsprosess. Betraktende de største fagsystemer, er f.eks. egen drift av Vismas program­ vareportefølje nå en gunstig bonus fra et teknisk ståsted, mens samme overgang på emne sak/arkiv fortsatt kan vise seg å by på utfordringer med tanke på å unngå merarbeid i form av unødige arkivavslut­ ninger og opplæring på nye systemer. Omorganisering og tekniske hensyn ved nye oppføringer og renovasjonstiltak IKT håndterer relevante deloppgaver på tekniske anliggender ved større pro­ sjekter. Den nye flerbrukshallen er f.eks. understøttet både med infrastruktur (egen fiber) og nettverkskomponen­ ter i kommunens egen regi samt med dedikerte tekniske nett for komponenter av bygg-teknisk art, som varme ventila­ sjon, adgangskontroll etc. Videre sørger man alltid for at kontrollmaskiner blir innlemmet i vår virtuelle serverpark, for enklere og mer strømlinjeformet hånd­ tering. Jostein Hestvik Lie IKT-koordinator

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=