Nesset kommune aarsrapport 2017

81 RÅDMANNENS STAB Likelydende anliggender er også kontinuerlig etterfulgt under pågående renoveringsprosess vestfløy ved Nesset omsorgssenter, understøttende bl.a. kontrollmekanismer for adgangs- og pasientvarslingssystem. Flere avdelinger med deres respektive arbeidsplasser, mest nevneverdig hjemmetjenesten og fagforbundet, er midlertidig flyttet for å ivareta den løpende prosessen. Rolle i driftsteam i IKT Orkidé Nesset kommune har fortsatt 40% videresalg av tjenester til driftsteam i IKT Orkidé, spesifikt for underfraksjon som beskjeftiger seg med klienthånd­ tering. I takt med ulike omorganiserin­ ger og kommunereform, har driftsteamet gjennomgått flere endringer, blant annet med nyopprettede tekniske rådgiverstil­ linger, og fra 1. januar 2018 er klienthånd­ tering som emne inntil videre i hovedsak innskrenket til Nessets ene 40% ressurs. Emnet har hovedfokus på klienthånd­ tering, med løsning installert og tilpasset for å ivareta installasjon av operativ­ system og programvare spesifikt for vårt kommunesamarbeid. I prosjektets mandat ligger også flere delemner for understøtting av funksjoner tiltenkt ny organisasjonsstruktur, som sentralisert brukerstøte. Deler av løsningsporteføljen benyttes i dag aktivt av nyopprettet sentral brukerstøtte og IKT-funksjoner i kommunene forøvrig, muligens særskilt nevneverdig et universalverktøy for oppslag, oversikt og fjernbistand utviklet av og skreddersydd for organisasjonen av driftsteamet. Verktøyet er også lagt til annet nøkkelpersonell, som service­ kontor og nøkkelpersoner på relevante fagfelt. Det ligger i øyeblikket til vurdering for kommune så vel som driftsteam hvordan man skal forholde seg til dette med tanke på forestående kommunereform med dertil tilhørende overgang til kontekst tuftet på annen samarbeidende IKT- konstellasjon. Kommunen er godtgjort for overførte ressurser, så at man skal ha midler til å kompensere for å håndtere flere emner. Dette er til tider løst ved leie av ekstern konsulent håndterende et fornuftig sett av daglige oppgaver. Måloppnåelse og veien framover Det var fra tidlig av antatt at rolle i driftsteam var gunstig i totalregnestyk­ ket, da emner der IKT Nesset kommune besitter relevant kompetanse var av en art som hadde måttet håndteres uansett, om så bare i lokal kontekst. Der kompen­ sasjon for frikjøp til andre oppgaver er benyttet til å styrke lokal IKT ved innleid konsulent, hevder vi at ordningen totalt har bidratt positivt til lokal IKT-funksjon, med muligheter for å ivareta et bredere spekter av oppgaver. Det bør også poengteres at fordeling av roller og oppgaver i de respektive stil­ lingsprosenter, 60% lokal og 40% sentral, til tider glir noe over i hverandre, da de 13 kommunene i Orkidé-samarbeidet naturlig nok rett ofte støter på de samme utfordringer. Generelle retningslinjer in­ dikerer at akutte hendelser knytt til rolle i driftsteam skal ha prioritet over tilsva­ rende i egen kommune. Dette legger ved enkelte høve litt ekstra trykk, men har så langt ikke bydd på uforenlige scenarier. Organisering av IKT Orkidé Driftsteamet er for tiden under reorgani­ sering. Det er opprettet to nye hele råd­ giverstillinger i IKT Orkidé, mens noen kommuner har trukket sine prosenter til­ bake. Fordelingen har allikevel gjennom mesteparten av 2017 vært således: Team Stillingsprosent Nettverk 40% Server 40% Samhandling 40% Klienthåndtering 60% Rådgivende funksjoner 40% Sum 220%

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=