63301 Nesset aarsrapport 2018 flipbook
108 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2018 NAV – KOMMUNAL DEL Tjenester og oppgaver NAV Nesset har i 2018 hatt seks medar- beidere fordelt på to kommunale og to statlige stillinger. Kontoret har en felles leder for kommunale og statlige tjenester i 50% stilling. Leder for NAV i 2018 har vært Per Gjerde. Gjennom lov om sosiale tjenester i NAV har kommunen ansvar for viktige vel- ferdstjenester til innbyggerne i Nesset. Formålet med denne loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til økonomisk trygghet og fremme over- gang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Nesset kommune skal gi mennesker mulighet til å leve og bo selvstendig, bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tje- nestetilbud. Gjennom tjenesteyting skal kommunen bidra til likeverd og likestil- ling, og til å forebygge sosiale problemer. NAV-kontoret skal medvirke inn i kom- munens generelle oppgaver på følgende områder: • Informasjon og generell forebyggende virksomhet • Samarbeid med andre deler av forvalt- ningen • Samarbeid med frivillige organisasjo- ner • Boliger til vanskeligstilte • Beredskapsplan De kommunale tjenestene som mini- mum inngår i NAV-kontoret er: • Opplysning, råd og veiledning, her- under økonomisk rådgivning. • Økonomisk stønad • Midlertidig botilbud • Individuell plan • Kvalifiseringsprogrammet (KVP) I tillegg har NAV Nesset delegert ansvar for Husbankens låne- og tilskuddsord- ninger (bostøtte, startlån, og tilskudd til utbedring bolig) kommunen har også delegert ansvar for rusfeltet (forebyggen- de rusarbeid, råd, veiledning og hjelp til rusmisbrukere). Resultatvurdering I 2018 har det vært en økning i utbeta- linger av økonomisk sosialhjelp. Det har vært flere personer i kvalifiseringspro- grammet (KVP) enn budsjettert. Det er et overforbruk i forhold til budsjett på kr 129 792 på KVP. Resultatet er imidlertid bra, da alle tre deltakerne har gått over i fast arbeid. Kvalifiseringsprogram- met er et dyrere tilbud enn økonomisk sosialhjelp. Det er en av grunnene til at kommunen har brukt mer penger på økonomisk sosialhjelp enn det antallet so- sialhjelpsmottakere skulle tilsi (sammen- lignet med 2015). Likevel er dette et godt tiltak som har ført til varig fast arbeid. Det har vært brukt mindre penger på administrasjon av sosialtjeneste, noe som har ført til at samlet avvik fra budsjett er på - kr 638 524. NAV Nesset tilbyr gode tjenester i øko- nomisk rådgivning og det er et økende behov for disse tjenestene. Ved å ha god kvalitet i arbeidet både på den kom- munale og den statlige delen av NAV, innvirker dette positivt på vårt totale tje- nestetilbud. NAV Nesset har god kontakt med det lokale og regionale næringsliv. Noe som fører til at flere får både bedre og oftere oppfølging, og vegen til arbeid blir kortere. Dette slår også positivt ut på NAV sine kommunale oppgaver. I 2017 innførte NAV sentralt «kanalstra- tegien». Det betyr at NAV sine brukere skal være mer selvhjulpne med digitale løsninger. Per Gjerde konstituert leder Årsverk i enheten 2018 2017 Ansatte 6 6 Årsverk 5 5 Deltidsstillinger 2 2 Kvinner 3 3 Menn 3 3
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=