63301 Nesset aarsrapport 2018 flipbook
22 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2018 RÅDMANNEN HAR ORDET Nesset kommunes primæroppgaver er å yte tjenester og utvikle samfun- net på en slik måte at kommunen er et godt sted å leve og bo. Forvent- ninger til kommunen som tjenesteprodusent uttrykkes gjennom lover og forskrifter, gjennom forventninger fra brukere og innbyggere, og gjennom kommunens egne definerte kvalitetsstandarder for tjenesteyting. Årsrapporten for Nesset kommune gjør rede for den økonomiske driften av kom- munen i 2018. Hovedbudskapet i rappor- ten er hvordan tildelte midler er benyttet, med en forklaring der det er større avvik og økonomisk status pr. 31.12.18. Videre inneholder årsrapporten en statusover- sikt når det gjelder likestilling, etikk og rådmannen sin egenkontroll. Kommunen er pålagt å dokumentere at de aktiviteter som skjer og de tjenester som produseres, er i henhold til de lover og regler som regulerer tjenesten. Lov- verket tillegger organisasjonens ledelse et overordnet ansvar for å overvåke samtlige internkontrollsystem og sikre at avvik blir behandlet på riktig måte. De statlige tilsynene har et spesielt fokus på dette. Internkontroll Internkontroll er et formalisert kontroll- system der kontrollaktiviteter utformes, gjennomføres og følges opp basert på vurdering er av risiko for styringssvikt, feil og mangler i virksomhetens arbeids- prosesser. Ulike former for risiko blir fortløpende vurdert av rådmann, stab/ støtte og øvrig ledelse. Internkontroll er dokumentert i plansystemet, styringsdo- kumenter, økonomireglementet og Losen (Compilo). Rådmann jobber kontinuerlig med formalisering og forbedring av rutiner. Risikokartlegging Risikokartlegging og -vurdering er i va- rierende grad tatt i bruk som virkemid- del i kommunens arbeid med internkon- troll. Kommunen har i 2018 arbeidet med en ny og forenklet Helhetlig ROS analyse og Overordnet beredskapsplan på bak- grunn av tilsyn fra Fylkesmannen i Møre og Romsdal. Arbeidet ferdigstilles i 2019. Økonomirapporter Økonomiske rapporter (tertialrapporter) blir lagt fram for kommunestyret med prognoser for året (drift og investe- ringsprosjekter). Økonomisk status på virksomhetsnivå er kommentert under kapittelet Økonomi og kapittelet Hoved- mål og verdier. Innkjøpsområdet Nesset kommune inngår i et interkom- munalt samarbeid på innkjøpsområdet sammen med kommunene Molde, Rau- ma, Aukra og Midsund. Mål for dette samarbeidet er å anskaffe og forvalte nødvendige og riktige varer og tjenester det er behov for, på en måte som bidrar til en mest mulig kostnadseffektiv utnyt- telse av kommunens ressurser. Gjennom dette innkjøpssamarbeidet er det frem- forhandlet rammeavtaler på de fleste om- rådene som kommunen benytter seg av. Videre er det utarbeidet kontrollrutiner som bidrar til at kommunen sin virk- somhet etterlever regelverk for offentlig anskaffelser, samt kommunens egne inngåtte rammeavtaler. Erfaringene hittil er at det interkommunale innkjøpssam- arbeidet har bidratt til å øke bevissthet rundt lov om offentlig anskaffelser. Informasjonssikkerhet Alle kommuner skal ha et person- vernombud. Det er inngått avtale med IKA Møre og Romsdal i forhold til personvernombud. Personvernombud for Nesset kommune er Henrik Gullaker, IKA Møre og Romsdal. Personvernom- budet skal veilede kommunen slik at personopplysninger blir behandlet på en god måte i tråd med regelverket. I 2018 har det vært gjennomført opplæring i ny personvernforordning (GDPR). Alle enhetene har deltatt på felles opplæring i GDPR. Anne Grete Klokset rådmann
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=