63301 Nesset aarsrapport 2018 flipbook

35 ORGANISASJON ØKONOMI Nesset kommunes regnskap er bokført i henhold til kommunelovens § 48 med gjeldende forskrifter og kommunale regnskapsstandarder (KRS). Regnskapsresultat Netto driftsresultat er positivt med kr 2,3 mill., dvs. 0,75 pst av driftsinntektene. Net- to driftsresultat bør over tid være på 1,75 pst av driftsinntektene. Nesset kommunes driftsregnskap viser et regnskapsmessig mindreforbruk (over- skudd) på kr 6,24 mill. Dette er midler som kommunestyret ikke har tatt stilling til bruk av i 2018. Mindreforbruket i 2017 var på kr 4,04 mill. og ble brukt i 2018. Det er foretatt investeringer i anleggsmidler med kr 67,8 mill., herav kr 6,2 mill. på vann og avløp (selvkostområdet). I tillegg til øremerka tilskudd fra andre er investeringsregnskapet fullfinansiert med bruk av frie midler som lån og momskompensasjon. Avviksanalyse Vesentlige avvik: drift – frie inntekter og finans (skjema 1A): • Skatteinntektene inkl. skatteutjevningen, merinntekt på kr 1,38 mill. • Rammeoverføringene ble kr 0,38 mill. høyere enn budsjettert pga. ekstra skjønns- midler. • Salg av kommunens konsesjonskraft, merinntekt på kr 3,3 mill. • Kompensasjonsinntekter (mva-komp og rentekomp), gav en inntektssvikt på kr 0,62 mill. • Netto merutgift på renter og kalkulatoriske inntekter VA, kr 0,16 mill. Vesentlige avvik: drift – enhetene (skjema 1B): Totalt for enhetene er det en innsparing i kostnader med kr 1,96 mill. • Kommunale fellesutgifter/-inntekter hadde en innsparing på kr 3,6 mill. Dette skyldes i hovedsak at statlig overføring til bosetting av flyktninger ble høgre enn budsjettert. • Rådmannens stab/støtte har spart kr 0,34 mill. ved mindre forbruk på lønn, økt refusjon sykepenger og mindre forbruk kursutgifter. • Skolefaglig rådgiver har overskridelse med kr 0,34 mill. som skyldes merkostnader til skoleskyss. • Politisk virksomhet har en innsparing på kr 0,36 mill. som skyldes mindre møteak- tivitet. • Skolene (enhetene) har til sammen spart kr 0,88. mill. Dette skyldes i hovedsak større refusjoner fra NAV pga. sykdom/foreldrepermisjoner enn det skolene har brukt på vikarer. I tillegg er kostnadene til ufaglærte lærere lavere. Det har også vært utfordringer med å skaffe vikarer. • Teknisk, samfunn og utvikling har en overskridelse på kr 1,53 mill. Kr 0,64 mill. skyldes tapsføringer, i hovedsak av tvangsmulkter. I tillegg ble inntekter for byg- gesak og kart/oppmåling kr 0,7 mill. mindre enn budsjettert. Det er også påløpt uforutsette kostnader til veterinærvakt. • Budsjettert inntekter på selvkostområdet skal dekke internkostnaden i kommu-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=