63301 Nesset aarsrapport 2018 flipbook

52 NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2018 Note 9 Selvkost Nesset kommune har utarbeidet etterkal- kyle for betalingstjenester i henhold til Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester (H- 3/14, Kommunal- og moderniseringsde- partementet, februar 2014). Kommunen benytter selvkostmodellen Momentum Selvkost Kommune. Selvkost innebærer at kommunens kost- nader med å frembringe tjenestene skal dekkes av gebyrene som brukerne av tjenestene betaler. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjeneste- ne. For å kontrollere at dette ikke skjer må kommunen, etter hvert regnskapsår, utarbeide en selvkostkalkyle som viser selvkostregnskapet for det enkelte gebyr- området. Elementene i en selvkostkalkyle avviker fra kommunes ordinære driftsregnskap på enkelte områder, og de to regnskapene vil ikke være direkte sammenlignbare. I selvkostkalkylen inngår regnskaps- messige driftsinntekter, driftsutgifter eksklusiv regnskapsmessige avskriv- ninger, kalkulatoriske avskrivninger og rentekostnader, samt henførte indirekte driftsutgifter (administrasjonsutgifter). Ved beregning av kalkulatoriske avskriv- ninger skal det i selvkostberegningene gjøres fratrekk av fremmedfinansiering. Kalkulatorisk rentekostnad represente- rer en alternativ avkastning kommunen går glipp av ved at kapital er bundet i anleggsmidler. Den kalkulatoriske rente- kostnaden beregnes med utgangspunkt i anleggsmidlenes restavskrivningsverdi og en kalkylerente. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av 5-årig SWAP-rente + 1/2 prosentpoeng. I 2018 var denne lik 2,37 pst. Retningslinjene fastsetter regler for hen- føring av relevante administrasjonsutgif- ter som kan inngå i selvkostgrunnlaget. Videre er det bestemt at eventuelle over- skudd skal avsettes til bundne selvkost- fond. Et overskudd fra et enkelt år skal tilbakeføres til brukerne i form av lavere gebyrer i løpet av en femårsperiode. En generasjon brukere skal ikke subsidiere neste generasjon, eller omvendt. Kostnadene ved tjenestene som ytes i dag skal dekkes av de brukerne som drar nytte av tjenesten. Dette innebærer at dersom kommunen har overskudd som er eldre enn fire år, må dette i sin helhet gå til reduksjon av gebyrene det kommende budsjettåret. Eksempelvis må et overskudd som stammer fra 2018 i sin helhet være disponert innen 2023. I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle for hver betalingstjeneste må kommu- nen også utarbeide forkalkyler i forkant av budsjettåret for å estimere drifts- og kapitalkostnader for neste økonomiplan- periode. Forkalkylene gir grunnlaget for kommunes gebyrsatser. Ved bud- sjettering er det en rekke usikre fakto- rer, herunder fremtidig kalkylerente, utvikling av antall brukere og generell etterspørsel. I tillegg til å overholde generasjonspris- nippet har kommunen en målsetning om minst mulig svingninger i de kommuna- le gebyrene.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=