63301 Nesset aarsrapport 2018 flipbook
77 RÅDMANNENS STAB IKT Tjenester og oppgaver • Drift/vedlikehold av kommunens nettverk og servere • Installasjon og vedlikehold av maskin- park og fagapplikasjoner • Versjonsoppgraderinger av ulike fagsystemer • Drift av IKT ved legekontor, bibliotek og eksterne lokasjoner (skoler, kirke- kontor med mer) • Telefoni (intern og ekstern) • Oversikt over og oppfølging av ser- viceavtaler, samarbeidspartnere og løpende utgifter • Innkjøp og nyinvesteringer i forhold til vedtatt budsjett • Rolle i driftsteam IKT Orkidé til emnet klienthåndtering Endringer i fagsystem og driftsmodell Drift av fagsystemer for Nesset kom- mune har vært fordelt på løsninger som driftes teknisk i fellespunktet i IKT Orkidé og lokale løsninger. Kjer- neprogramvareportefølje for økonomi, personal og lønn, Visma Enterprise, har vært kjørt lokalt. Nytt i tiden er overgang til ulike skybaserte løsninger. Videre at Nesset kommune fra 1.01.2019 blir en del av ROR-IKT. Rolle i driftsteam i IKT Orkidé Fram til og med 01.09.18 videresolgte Nesset kommune 40% av tjenester til Driftsteam i IKT Orkidé. Dette gjaldt særlig oppgaver med klienthåndtering. Flytting av ressurser fra Nesset kommu- ne / IKT Orkidé til ROR-IKT Jamfør kommunereform som gjeldende skulle samtlige IKT-ressurser i løpet av 2018 flyttes over til ROR-IKT sine datasentre. Nesset kommune har siden 2004 vært medlem i det interkommunale samarbeidet IKT Orkidé og bød således på noen særutfordringer ved at legio res- surser var rotfestet og plassert i gjelden- de datasenter i fellespunktet i kjelleren på rådhuset i Kristiansund. Mens man i øvrige kommuner som f.eks. Vestnes og Aukra hadde stått friere i metodikk for migrering av ressurser til felles datasenter, var det her helt fra starten av stilt strenge krav fra IKT Or- kidé, tillatende et minimale av åpninger mellom de to leire under selve gjennom- føringen. Prosessen var drevet av ROR-IKT selv, med egen oppnevnt prosjektledelse håndterende ulike faser for kartlegging, test og endelig flytting. IKT Nesset var naturlig involvert i det meste og besørget blant annet et kun for anledningen opprettet terminalservermiljø favnende den samlede portefølje av ressurser som forefinnende lokalt i Nesset og i felle- spunktet i IKT Orkidé. En slik total flytting av samtlige IKT-re- laterte ressurser besitter nevneverdig kompleksitet. Vi begrenser oss her til å skissere de hovedsakelige milepæler: Som påbegynt allerede sen høst 2017, fortsatte en grundig kartleggingspro- sess vår 2018, involverende ikke bare IKT, men også en rekke ansvarlige for de respektive fagfelt. Parallelt forløp en kontinuerlig dialog med IKT Orkidé om fundamentale momenter for valg av me- tode for flytting, møter med leverandører om spesifikke tekniske detaljer samt en rekke kvalitetssikrende risiko- og sårbar- hetsanalyser. Infrastruktur fra Nesset til nytt datasen- ter beroende hos ROR-IKT var tiltenkt å være på plass før sommerferie for inn- ledende tester, men ble noe forsinket og var på plass september 2018. I mellom- tiden hadde man lagt klar kommunens samlede tjenesteportefølje i terminalser- vermiljø anordnet spesifikt og uteluk- kende for midlertidig bruk under selve flytteprosessen. Et særlig springende punkt i valg av me- tode var IKT Orkidés føringer om bruk av den relativt nylig anordnede Citrix Jostein Hestvik Lie IKT-koordinator
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=