EKH gjennom 100 år

Forord • 7 Fordr Mitt første møte med EKH trykk as går tilbake til 1976. Jeg var nyvalgt sekretær og kasserer i Romsdal Sogelag og følte ansvaret for at årsskriftet skulle bli ferdig til jul. Etter det har jeg vært en flittig «gjest» på trykkeriet. På den måten har jeg fulgt utviklinga i over 20 år — fra blysats til offset, fra et mannssamfunn til en arbeidsstokk med jevn fordeling av begge kjønn. Det er nå flere år siden Øyvind Aasgård spurte og jeg kunne tenke meg å skrive firmaets 100-årshis torie. Han presiserte at den ikke nødvendigvis bare skulle handle om EKH trykk as eller E. K. Hansen trykker i, som firmaet opprinnelig het. Boka skulle like mye være ei «praktbok» som viste hva dagens firma kan produsere med moderne grafiske hjelpe midler. Jeg skjønte poenget, og av den grunn hand ler bare en fjerdepar t av denne boka om EKH trykk og det grafiske miljøet. Det resterende — hele 75 % - viser litt av aktiviteten ellers i lokalsamfun net: Malerkunst, kunsthåndverk, arkitektur , b y miljø og stoff fra trykkerirelater te emner. Hundreåret er delt opp i 10-årsbolker, og innen for hver bolk har jeg trekt fram eksemple.r Den som bare er interessert i trykkeriets historie må lese venstre spalte på venstre side fortløpende og ikke la seg forstyrre av resten. Når det gjelder valg av tema i den ikke-grafiske delen av boka, så har det sine klare begrensninge.r Med fem «oppslag» for hvert 10-år sier det seg sjøl at ikke alle aktuelle kunstnere/kunsthåndverkere/ bygninger m.m. kunne få plass. Jeg har gjort mine valg ut fra hva jeg har hatt lyst til å presentere. På den måten håper jeg at du som leser vil nikke gjen kjennende til noen oppslag og finne hyggelige over raskelser andre stede.r De fleste bilda har jeg lånt fra private og absolutt alle utlånere har vist stor velvilje og begeistring for prosjektet. Når det gjelder firmaets historie så har Kar l Aasgård vært til uvurderlig hjelp. Spesielt viktig var et inter vju jeg fikk med han 18. desember 1996. Han hadde også notater som Eiliv Birkeland gjorde i inter vju med AH Hansen i 1973. Øyvind Aasgård har bidratt med viktige opplysninger fra de siste 15—20 åra, og han har kr itisk lest gjennom manu skriptet. Takk til alle som har gitt meg opplysninger og lånt ut bilder. Til sist en stor takk til typograf Mette Heimdal Eik for grafisk utforming av boka. Det har vært et spennende samarbeidsprosjekt! Molde i oktober Bjørn Austigard

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=