EKH gjennom 100 år
kom først i 1931og et tilsvarende hefte kom i 1933. Da var første årsskrifts-periode i Sogelaget over. Laget gikk nærmest i dvale til etter 2. verdenskrig. Romsdal Ungdomssamlga i 30 år Mindor Bolsø var Romsdal Ungdomssamlags trykkeri i 1920-åar. Han trykte 30-årshistoira for laget i 1925. Boka skulle etter planen være på ca 200 sider, men stoffet vokste undervegs til 336 sider med «222 billede, 2 fargetrykk, 1 Romsdals-katr». Dette var trolig den mest velutstyrte boka som var trykt i Molde til da. Typisk bilde fr a Ungdomssamlagets jubileumsbok: Lagsmedlemmerframfor ungdomshuset. I dette tilfellet er det lagsfolk i Medalen Ungdomslagframf or «Gjøa». Jakob Bolstad og Molde Boktrykkeri Jakob Bolstad kom til Molde i 1917. Han hadde hånd verksbrev fra 1915 og gikk rett inn i Molde Annonce blad. Fra nyttår 1918 tok han og M. A. Lervik over Annoncebladet og lanserte det som et avholds- og venstreblad. Det var vanskelige tider både politisk og økonomisk, og Annoncebladet ble ingen sukses.s Jokob Bolstad forlot «Annonca» på Hestetorget og starta Molde Boktrykkeri 1925. Annoncebladet opp hørte i 1928 etter at avisa Fylket kjøpte både trykk er i et og forlagsrettene. Samme år tok Bolstad på seg å stå som utgiver av den nystarta avisa Romsdal Folkeblad. I åra som fulgte finnes mange mindre publikasjoner fra Molde Boktrykkeri. Jakob Bolstad ca 1921. Raumabanen som ble åpna 29. november 1924, er det største enkeltan legget som er fullført her i fylket vårt. Det gikk med 14 462 247 arbeidstimer totalt. Da er strekninga fra Dombås til Stugguflåten også med. Utstikkinga ved Roms dalsfjorden starta 8. august 1909, men det gikk flere år før det praktiske arbeidet kunne starte opp. Anleggspeior den satte sine spor i bygdesamfunnet. Aktivitetene rundt anleggsarbeidneer var merkbare i folkelivet, språket, økonomien, arkitekturen m.m. I etter tid er det kanskje ingeniørkunstene en legger mest merke til: De mange flotte bruene, jernbaneundergangen, e stein murene, de nedlagte stasjonene osv. Det meste av dette står der fremdeles og forteller oss om soliditet og estetisk sans på den ene side, og om slit og farer på den andre. Det er ikke rart at folk også i dag blir imponert over Raumabanen. Det er det all grunn til. Romsdalshonr stasjon 1923/24. De fleste stasjonsbygningene er bygd i samme stil, gjerne kalt 20-tallsklassisism.e Foto: Joramo.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=