Hustadvika Magasinet 01 2022

34 012022 HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune INTERIØR – 1954-modell Mercedes. SJÅFØR Odd Arne Sandhaug i Volvo B58. TILBAKEBLIKK: Odd Arne Sandhaug kom inn som andre gene- rasjons eier og driver av Julsundruta, og kan se tilbake på mange og lange arbeidsdager som sjåfør. Nå har aldersgrensa satt strek for rutebuss- kjøring, men det finnes jo andre kjøreoppdrag. Odd Arne Sandhaug begynte som «lemper» og fortsatte som sjåfør på godsrute så snart han var 18 år og tok sertifikat. – Det ble lange arbeids- dager med kjøring i ett strekk. Så var det gjerne en kveld med vedlikehold og reparasjon, og ofte måtte vi holde på til langt på natt. Alt måtte være i orden, i alle fall såpass at bussene kunne gå i rute neste dag, forteller Odd Arne, mens vi går og ser på busser og andre kjøretøy i det som var Julsundruta sin base. Godsrutene kjørte mandag – lørdag i vinterhalvåret, og i sommerseson- gen var det også melkekjøring hver søndag. Melk i store spann måtte inn til meieriet i Molde, og på retur var det kraftforsekker og alle andre slags varer i stort og smått. I krigsåra måtte bussen også være brøytebil om vinteren. Da ble det kjørt med snøs- kjær fra Sandsbukta til Hollingen. Der ble skjæret parkert og andre tok over brøytinga mot byen. – Noe var det støtt og stadig. Den tida var det ikke mange fridager. Etter ei uke med rutekjøring, ble det gjerne turkjøring i helgene. Det ble mange turer både for MFK og Træff. Til slik kjøring hadde vi noen mindre busser som var populære. Odd Arne tok over som eier og daglig leder etter faren i 1974. Historia om Julsundruta som aktivt busselskap tok slutt 1. juli 1980. Bud Auto, Farstad Auto, Frænaruta, Hustad Auto og Jul- sundruta ble da fusjonert til Atlantic Auto. – Vi hadde fem-seks busser og et par godsvogner på det meste, forteller Odd Arne, og nå er det tid for pre- sentasjon av to prakteksemplar. Om selskapet tilhører fortida, er to busser – og en del av materiellet ellers – er absolutt til stede i nåtid, og er satt i stand for å kunne brukes med stolthet langt inn i framtida. – Julsundvegen var siste etappe før bussene fra Sandsbukta passerte Alexandra Hotell, kjørte Storgata øst- over til Nylandshjørnet og svinga ned til Bussholdeplassen i byen. Mange husker sikkert de gamle snutebusse- ne. I 1954 ble en ny Mercedes satt inn i ruta. Det er den vi ser på det store bildet på forrige side. Karosseriet er fra Røvik Karosserifabrikk. Denne fa- brikken ble grunnlagt i 1932 som den første i Romsdal, og ble nedlagt i 1972. Odd Arne forteller: – Så vidt jeg vet er dette det eneste karosseriet fra den fabrikken som fortsatt eksisterer, sier Odd Arne mens vi kjører en tur ned til Øyra. Der ble det fotografering av både eksteriør og interiør. Buss sto stille og lot seg fotografere. Etter hvert ble også sjåføren med på notene og gjorde som fotografen ga beskjed om. Han skjønte nok at alt var til det beste for de gode, gamle bussene. Neste tur går med en Volvo B58. Den er 1979-modell, og nå skinner den igjen som den skulle ha kommet rett fra fabrikken. Bussen har hatt et to års opphold ved det som tidligere het Vest Karosseri AS i Stryn. Der har pensjonister kosa seg med å sette alt i stand og gitt bussen ny lakk. – Dette er siste bussen vi kjøpte før Julsundruta gikk inn i Atlantic Auto, og nå var var fargene gult og rødt. Bussen har fått ny motor. Den gamle var utslitt – etter å ha gått 1.430.000 kilometer! Hustadvikamagasinet sin medarbei- der fikk være med også den rød-gule bussen på prøvetur i Sandsbukta. Spørsmålet meldte seg da: – Er det mulighet for Hustadvikamagasinet sine lesere å få være med Julsundruta en tur? – Av og til tar vi en tur, sier Odd Arne Sandhaug uten å love noe bestemt. Han ser på en blå Mercedes med to flagg i rødt, hvitt og blått. Hittil siste tur ble kjørt 17. mai i fjor. Da var det nok noen som ropte: Hurra for Julsundruta! ØYSTEIN EIK [TEKST OG FOTO]

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=