Hustadvika Magasinet 01 2022

HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune 012022 47 FIRE PÅ MØTEROMMET Etter samtalen med to ledere i møterommet, kommer fotoapparatet fram. – Vi må få med flere på bildet, sier Odd Kjetil, og kommer tilbake med to medarbeidere som hadde anledning til å ta pause fra oppgavene sine. Slik ble det bilde av (fra venstre): Trygge Holten (rådgiver – bedriftsmarked) som stort sett holder til ved kontoret i Eidsvåg, Jan-Børge Silseth (assisterende banksjef og kredittsjef) som også i hoved- sak holder til i Eidsvåg, Odd Kjetil Sørgaard (administrerende banksjef) som har base på kontoret i Elnesvågen og stadig er å treffe på de to andre kontora, Hilde Moen Gautvik (rådgiver – kundesenter) ved kontoret i Molde. – Det fungerte kjempebra, kommer det kontant fra Jan-Børge, som for ordens skyld legger til at en kunde må være innskyter i banken for å ha stemmerett. Egenkapitalbeviseierne er den andre av fire grupper som er representert i generalforsamlinga. Som den tredje kom- mer kommunene. Hustadvika og Molde har en represen- tant hver. Molde sin representant skal være fra tidligere Nesset kommune, og Hustadvika sin representant skal være fra tidligere Fræna kommune. De ansatte i banken har også representanter. Med alle disse på plass er det klart for årets generalforsamling 30. mars. FORANKRING – Dette må vel kunne kalles sterk lokal forankring? – Ja, vi kan vel ganske enkelt si at en lokal sparebank er til for lokalmiljøet og er en del av det samme miljøet, sier Jan-Børge, og presiserer: – Vi ønsker å skape aktivitet lokalt ved å bidra med finansiering til privatpersoner og bedrifter i ulike bransjer som kunder, og i tillegg kommer støtte til lokalt engasjement gjennom sponsing og årlige gavemidler. – Fra Fræna og Nesset er dere altså på god veg ut i resten av Romsdal, eller går dere ikke aktivt ut i hele distriktet? – Romsdal og den sørlige delen av Nordmøre er i hoved- sak vårt virksomhetsområde, med kunder stort sett på nordsida av Romsdalsfjorden, sier Odd Kjetil. – Om jeg bor i en annen del av landet, er jeg da velkommen som kunde i Romsdalsbanken? TILKNYTNING – Ja, vi har mange kunder som bor i andre deler av landet. I Oslo er det ganske mange. Det er ikke uvanlig å ta med seg sin lokale bankforbindelse ved flyt- ting. Vi kan få høre fra romsdalinger som bor langt unna: «Banken er den siste tilknytning jeg har til bygda som var hjemplassen min.» Odd Kjetil sier det slik: – Når du har med deg telefonen din, er banken bare et tastetrykk unna. Romsdalsbanken er like digital som andre banker, og i tillegg er vi fysisk tilstede. Konklusjon: Vi er alltid med deg! En lokalbank er naturlig nok ikke en stor bank. For mange er dette absolutt en fordel. Mange små bedrifter blir liggende i periferien for de store bankene . De små bedriftene er viktige for oss. Jan-Børge: – Alt er relativt, og Romsdalsbanken er en stor aktør som arbeidsgiver. Banken bidrar betydelig som skatteyter med våre 47 ansatte fordelt på tre kontor i to kommuner. Vi skal være bidragsyter og støttespiller samtidig som vi bygger banken lag for lag.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=