Hustadvika Magasinet 01 2022
48 012022 HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune TALL – Nå er det kanskje tid for tall? – Forretningskapitalen har passert 8 milliarder kroner. Egenkapitalen vokser og er nå på veg mot 800 millioner kroner. Dette er to tall som er sentrale og forteller noe om bankens størrelse. – Det går altså rette vegen, for å si det enkelt? Odd Kjetil: – Ja, etter at vi gikk sammen til Romsdalsban- ken, har interessa for banken økt betydelig. Vi har et større nedslagsfelt, og får stadig spørsmål fra næringslivet. Da er svaret vårt: – Vi vil gjerne snakke med dere. Et viktig mål med sammenslutninga var å bli en bedre bank for næ- ringslivet, og vi har lyktes med det. – Vi kan se tilbake på ei artig reise så langt, og den fortset- ter. Rett som det er opplever jeg at noen kommer bort til meg og sier: «Dette var rett gjort, og navnet dere har valgt selger seg vel sjøl.» Vi kan konstatere at det har skjedd mye positivt på kort tid. Samtidig tenker vi på et og et halvt hundre års historie, og er opptatt av å se de lange linjene. RESPONS – Apropos tidsperspektiv – de siste to åra har vel vært spesielle i en bank? – I denne covidperioden har det vært gull for mange at vi er lokalt til stede. Faktisk har vi hatt spesielt god kunde- tilstrømming. Tidlig i perioden satte vi oss ned og ringte til næringslivskundene våre, og spurte ganske enkelt om hvordan det gikk og hva vi kunne bidra med. Responsen var god! Jeg tror kundene da kjente ekstra på at er ikke langt imellom oss. – Bank er ikke lenger bare bank. Det gjelder vel de mindre på samme måte som de større? – Romsdalsbanken har nå en samarbeidsavtale med Garanti Eiendomsmegling, som også er en aktør med solid forankring i lokalsamfunnet. Gjennom Eika Forsikring har vi et fullstendig forsikringstilbud. Slik har vi praktisk talt alt det større banker kan tilby. Vi er med i Eika Alliansen – 50 banker som i sum er en stor aktør. Slik kan vi utvikle gode digitale tjenester, for eksempel mobilbank, forteller Jan-Børge. FORDELER – I Eika Alliansen kan vi utnytte stordriftsfor- delene. Ved å være en mindre bank kan vi utnytte småska- lafordelene. Det skal være lett å finne oss, det skal være lett å snakke med oss og vi skal kunne tilby det kunden trenger. Gjennom en grundig prosess så vi etter fire ord som skal gi et godt bilde av hva vi står for. Resultatet ble: E ngasjert. K ompetent. T ilgjengelig. E ffektiv. Odd Kjetil presiserer: – Det var ikke jeg som kom på dette. De ansatte ble utfordra, og vi samla oss om disse kjerne- verdiene for Romsdalsbanken . Summen = EKTE ØYSTEIN EIK [TEKST OG FOTO] FORSIKRING Romsdalsbankens forsikringsavdeling består av sju personer fordelt på tre kontorsteder. Per Strøm er fagansvarlig skadeforsikring. Han forteller: – Vi betjener rundt 5800 forsikringskunder, og gir bistand ved skader og spørsmål om forsikringer på alle nivå. Det gjelder private forsikringer, bedrift og land- bruk. Nytegning av forsikringer og endringer er en stor del av hverdagen vår, og vi opplever at det er viktig å være til stede lokalt. – Ønsket om direkte kontakt med rådgiver er faktisk minst like stort som før. Samtidig har eika forsikring utviklet digitale plattformer for å melde skader som i stor grad har forenklet selve skadeprosessen. Vi er også ute hos kundene på større engasjement for gjennomgang av for- sikringsbehovet, både hos eksisterende kunder og nye. Per Strøm understreker hvor viktig det er med riktige for- sikringer som ivaretar kunden på best mulig måte. – Tilgjengelighet er ett av vår mantra, og vi er en åpen bank der kundene kan komme inn og diskutere løsninger med oss.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=