Hustadvika magasinet 01 23

HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune 012023 33 – Slik ble jeg gradvis kunstner. Ikke i min villeste fantasi hadde jeg drømt om at det skulle gå så bra. Det rareste med alt er kanskje at jeg har blitt dytta fram av andre. Det blir feil å si at jeg har jobba mot disse måla. Jeg blir nesten litt religiøs av tanken på dette. Er det tilfeldigheter som har styrt eller er det «skjebnen»? Etter egen opp- fatning har jeg ikke blitt høy på pæra av det jeg må få lov å kalle suksess. Faktum er at jeg knapt har lent meg tilbake i tilfredshet over egne presta- sjoner. Tvert imot er det slik at jeg synes det aldri blir bra nok. Det sier Lars Christian Istad – med bildekunst som heltidsyrke i 38 år. FLERE TEKNIKKER – Da Krona på Romsdalsmuseet var ny, ble jeg invitert til å stille ut bilder i alle teknikker jeg har brukt. Det gjorde meg virkelig glad! Mange forbinder meg bare med tresnitt. I 2014 kom det invitasjon til å vise tegningene mine på KUBE i Ålesund. Som 80-åring fikk jeg følgende beskjed: «Du er jo en god tegner!» Jeg svarte: «Det visste jeg ikke.» Jeg ble både glad og stolt! – Vil det si at du som 88-åring fortsatt får respons som virkelig betyr mye for deg? – Ja! Og det er kanskje merkelig at jeg alltid har drevet og sammenlignet meg med andre, og tenkt at jeg ikke er god nok. Men jeg har ærlig talt aldri hatt ambisjon om å bli «verdens- mester». Om jeg skulle nevne et ønske, er det at maleri, akvareller og bilder i andre teknikker som jeg bruker, skal bli sett og verdsatt på linje med mine bilder i tresnitt. Jeg har også et ønske om at det kunstneriske uttrykket skal bli vektlagt mer enn tilknytning til landskapet. Folk vil gjerne ha bilder fra stedet de bor og landskap de kjenner. EGENSKAPER – Måten du utnytter egenskaper i treet på blir gjerne trekt fram i omtaler av dine tresnitt. – Årringene i treet bruker jeg veldig bevisst og planmessig. I all beskjeden- het får jeg kanskje nevne at også Edvard Munch gjorde dette. Vi to har noe felles der, sier Lars Christian med et lurt smil, mens samtalen dreier over på et nytt tema – som er nettopp tema . – Noen bildekunstnere lager mange variasjoner over ett eller ganske få motiv med samme tema. Min produk- sjon kan deles inn i tema som jeg har jobbet med i lange perioder. Dette har vært et bevisst valg. I tresnitt har det blitt 270 opplag. Hvert bilde trykkes i 100 eksemplarer. Når alle disse er utsolgt, kan jeg naturligvis ønske at det hadde vært flere bilder å selge, men antallet skal begrenses. Kjøper du trykk, skal du være trygg på at opplaget er slik det blir oppgitt, sier mannen som er en nær og folkekjær kunstner – og samtidig anerkjent og respektert i det store kunstlandskapet. HUSTADVIKA Som årringer i et tre går vi sirkelen rundt. Utgangspunktet for samtalen var geografisk, og spørs- målet er: – Har landskapet og folket ute ved kysten hatt stor betydning for deg på spesielle måter? – Absolutt! Som nevnt har jeg funnet mange spennende motiv her ute. Jeg MOSAIKK Kari Holten og Lars Chr. Istad ved bildet på Eide sjukeheim.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=