HM.02.2023.indd
HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune 022023 9 medlemmer med følge kom til Molde disse dagene i slutten av april 1940. Molde var Norges hovedstad i denne perioden. Byen ble lagt i ruiner etter massive angrep fra tyske fly. Midt oppi alt dette ble 32 tonn lasta om bord i HMS «Glasgow» som også satte kursen mot Tromsø med kongen, kronprinsen og et stort følge. Rutebåten «Driva» ble rekvirert, fikk ombord 8 tonn og gikk om Hustadvika til Visnes i Eide. Der ble «Driva» utsatt for bombeangrep og satt på land. REKVIRERT Gullet om bord i «Driva» og det som kom med lastebiler fra Molde, måtte nå videre sammen med kvinner og menn som var på flukt nordover. Hvorfor ble fem fiskebåter rekvirert? Arne Daniel Sunde står ved den store bildeskjermen på Ergan og stiller spørsmål som han sjøl besvarer med kunnskap fra åpne kilder og fra det han har greid å samle inn på egen hånd. Noe er fakta, og noe er basert på undring og ønske om å forstå hva som skjedde. Han stiller gjerne åpne spørsmål. Det er kjent at lensmann Lars Aarønæs kom til Melsetra på Bergset tirsdag 30. april. Han ba Engvald Sunde ta med seg to mann, bunkre fullt med diesel og møte så snart som råd ved Gjemnes kai. Fiskerbonden Engvald satte fra seg trillebåra, gikk inn og henta brød og smør. Sukker, kaffe og sirup hadde de om bord i «Svanen». Han fikk ikke vite hva det gikk ut på, men han tenkte nok at dette oppdraget ville være gjort på et døgn eller så. TUNGE KASSER På veg ned til sjøen gikk Engvald innom broren Konrad Sunde som straks slo følge. Margido Bergseth kom samtidig, og dermed var båt og mannskap klar for avgang mot ukjent mål. Seint på ettermiddagen 30. april kom fem fiskeskøyter til Gjemnes kai. En etter en fikk de lasta om bord tunge trekasser som var merka med «NB» (Norges Bank). Disse ble stua i lasteromma, mens det ble folksomt i lugaren forut. Kursen ble satt nordover. Tidlig om morgenen 3. mai kom båtene fram til Titran på Frøya. Turen gikk uten stor dramatikk, og vi skal ikke være med lenger i denne omgang. Stort sett gikk det rolig for seg. Likevel må det ha vært stor spenning blant mannskap og passasjerer, for hva kunne ikke ha skjedd? – Nettopp det at turen foregikk uten stor ytre dramatikk er kanskje grunnen til at så lite har kommet fram om denne etappen av gulltransporten. Jeg mener at også denne delen av historia burde ha vært fortalt på en helt annen måte. Mennene og familiene dere risikerte både eiendom og liv. Kanskje tenkte de ikke så mye på det da, men nå er det på tide at vi virkelig forstår hva de risikerte og gjorde uten å stille spørsmål, sa Arne Daniel Sunde foran interesserte tilhørere på Ergan. Han vil gjerne utdype dette i Hustadvika- magasinet under en samtale blant utstyr fra «Svanen» som har fått sin hedersplass på Bergset. FULLSATT SAL Foredragsholder Arne Daniel Sunde foran en fullsatt sal på Ergan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=