Hustadvika Magasinet 03 2022
HUSTADVIKAMAGASINET - handel, næring og fritid i Hustadvika kommune 032022 11 n for alle rundt og jabber litt, som de sjøl sier. Rett som det er tar vi en runde og snakker med folket som bor her. – Vi bor jo ikke her, og opplever ikke direkte hva som fungerer bra eller dårlig. Derfor er det viktig å få respons. Bobilfolk og de andre kommer med velmente råd som vi tar vel imot, og slik har vi god kommunikasjon. Det er kjekt når buaværinger og kortreiste gjester gir oss gode tilbake- meldinger. Noen onsdager og lørdager har vi hatt åpen pub, og da rusler gjerne buaværinger seg en tur og stikker innom. De viser på den måten at de setter pris på oss, og de skal vite at dette betyr mye, sier Kristina og Sigurd. EIER OG DRIVER De to står for drifta sammen, og de er eiere. Andre er også med som eiere. – Vi eier halvparten, og har med oss noen aktører som er gode på sine om- råder. Medeierne er handplukka, og sammen er de en kjemperessurs, sier Kristina. Så kommer spørsmålet: – Hvem er det som leder det daglige arbeidet? – Kristina er daglig leder, kommer det kjapt fra Sigurd. – Det står skrevet slik ja, men jeg vil nå si at vi har en temmelig flat struktur, kommer det kontant fra Kristina. Vi kan vel si at jeg i stor grad tar meg av administrasjonen, mens Sigurd tar ansvaret for utearbeidet. Sammen med oss har vi dyktige medarbeidere. De står på, og de sørger for at vi får pustepauser innimellom. STØRSTE AKTØR Nå er det tid for noen fakta. Bud Camping har kapasitet til minst 500 overnattingsgjester i hytter, bobiler, campingvogner og telt. De største hyttene har åtte senger, mens det i de minst nybygde er to soveplasser. Når det gjelder overnatting, er vi den største aktøren i Hustadvika kommune. – Apropos kommunen, hvordan opplever dere reiselivssatninga i Hustadvika? Nå blir det plutselig litt stillere på andre sida av bordet. Etter ei lita pause sier Sigurd: – Vi skulle ønske at Hustadvika kommune la mer og bedre til rette for ei aktiv reiselivsnæring. Kristina fortsetter: – I fjor reiste vi Sørlandet rundt, og ble mektig imponert over alt som blir gjort. De bygger parker og skaper attraksjoner. Kommuner går sammen med private aktører for å skape tilbud som får turistene til å stoppe opp. Hvor mange kjører gjennom Bud på veg til Atlanterhavsvegen, og hvor mange stopper her? Bud har et kjempepotensiale, og det samme kan sies om Hustadvika som helhet. Dette kan gjøres bedre! Bud Camping er medlem i Bud Handelsforening. – Dette er et viktig forum for både store og små aktører i det lokale næringslivet. Snart blir det medlemsmøte, og turistsatsing er absolutt et aktuelt tema, sier Kristina. OPTIMISME Der kom noen kritiske toner mot slutten av samtalen vår. Ellers har den tvers igjennom vært prega av optimisme og positive meldinger i alle retninger. STORT UTVALG - Hos oss finner du utstyret du trenger til all slags fiske, sier Sigurd Sollie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=