Standardprodukter 2023
Salgs- og leveringsbetingelser Generelt 1.1 Disse salgs- og leveringsvilkårene («Vilkårene») gjelder ethvert salg av Hus & Hage produkter fra Brødrene Midthaug AS («Selger») til næringsdrivende eller forbrukere («Kjøper»). Vilkårene kommer også til anvendelse ved tilvirkningskjøp og kjøp av tjeneste (f.eks. montering). Vilkårene kan også tas i bruk ved salg av Selgers pro- dukt via kjeder eller frittstående forhandlere som driver for egen regning og risiko. Vilkårene utgjør sammen med Kjøpers bestilling det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Selger og Kjøper omtales heretter hver for seg som «Part» eller samlet som «Partene». Eventuelle avvik fra Vilkårene må avtales skriftlig av Partene. 1.2 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir forbrukere andre rettigheter enn næringsdrivende. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Vilkårene suppleres av re- gler i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven og kredittkjøpsloven. 1.3 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir agenter spesielle rettigheter eller plikter. Vilkårene suppleres av reglene i agenturloven. Tilbud, aksept og avbestilling 2.1 Skriftlig tilbud avgitt av Selger er bindende i 1 (en) måned fra tilbu- dets dato. Kjøpers avgivelse av aksept innen dette tidspunkt inne- bærer at avtale er inngått mellom Selger og Kjøper. Avtale mellom Selger og Kjøper kan også inngås ved Selgers skriftlige ordrebe- kreftelse til Kjøper eller dersom Selger har påbegynt levering av produkt til Kjøper. 2.2 Kjøper skal lese nøye gjennom Selgers ordrebekreftelse for å un- dersøke om ordrebekreftelsen er i samsvar med bestillingen. Selgers ordrebekreftelse er vedtatt av Kjøper dersom Kjøper ikke straks gjør innsigelser. Ordrebekreftelsen skal presisere om leve- ring skal skje etter vekt, volum, stykk eller lengde, samt om leveran- sen omfatter montering. 2.3 Dersom Kjøper ikke spesifiserer eller godkjenner mål og tegninger innen 5 (fem) dager, har Selger rett til, etter forutgående skriftlig varsel til Kjøper, å heve avtalen og/eller kreve erstatning for doku- menterte utgifter og tapt fortjeneste, dersom Kjøpers bestilling ikke kan opprettholdes. Se for øvrig punkt 10.1 om Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v. 2.4 Kjøper har rett til å avbestille et produkt kun dersom Selger kan avbestille fra sin underleverandør. Dersom Kjøper avbestiller et produkt, skal Kjøper betale alle omkostninger ved avbestillingen samt betale erstatning for Selgers direkte tap, annet dokumentert tap og tapt fortjeneste som Selger har lidt eller vil måtte lide. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 2.5 Kjøper har rett til å avbestille uten vederlag et produkt som Selger har på sitt lager dersom slik avbestilling kan skje uten ulempe eller kostnad for Selger. 2.6 Selger har rett til å kansellere Kjøpers bestilling, eller del av denne, dersom et produkt er utsolgt. Selger skal straks gi Kjøper melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva Selger kan tilby i stedet. Kjøper har muligheten til å akseptere det nye tilbudet med de endringer Selger har angitt, eller avbestille. 2.7 Dersom et salg har skjedd til forbruker utenfor Selgers faste ut- salgssted (f.eks. dørsalg), har forbruker rett til å angre kjøpet etter reglene i angrefristloven (se punkt 13). Informasjon, levering og risiko 3.1 Selger skal tilstrebe at Kjøper får så korrekt informasjon om et pro- dukt som mulig. Selger tar imidlertid forbehold for at skrive- eller trykkfeil kan forekomme. Alle illustrasjoner, tegninger og oppgaver over priser og tekniske opplysninger i kataloger, brosjyrer og annet reklamemateriell er kun veiledende og ikke bindende for Selger. 3.2 Kjøper har risikoen for at de tekniske data som er avgitt til Selger samt produktet i sin helhet passer til Kjøpers behov. Dersom Kjøpers behov er eller burde være kjent for Selger, skal Selger gi be- skjed til Kjøper om at produktet trolig ikke passer til Kjøpers behov. 3.3 Selger skal inngå de avtaler som er nødvendige for å få produktet transportert til Kjøper på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Hvis ikke Selger skal tegne transportforsikring for pro- duktet, må Selger når forbruker ber om det, gi de opplysninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring. 3.4 Den leveringstid som er oppgitt på ordrebekreftelsen er veiledende og ikke bindende for Selger. Når tid er oppgitt i antall dager menes hverdager. Transportørs tid kommer alltid i tillegg. For produkt som skal leveres i henhold til mål, tegninger eller lignende skal le- veringstid beregnes fra den dag produktet er godkjent av Kjøper etter undersøkelse hos Selger. Eventuelle etterfølgende endringer eller tillegg vil kunne forlenge leveringstiden. Forsinkelse 4.1 Dersom en av Partene innser at avtalt tidspunkt for levering eller mottak ikke vil bli overholdt, eller dersom forsinkelse fremstår som sannsynlig, skal han uten opphold gi den annen part underretning om dette og samtidig angi tidspunkt for når levering eller mottak vil kunne skje. Leveringstidspunktet som angitt i varselet skal anses som ny avtalt leveringsfrist. Dersom forsinkelsen er vesentlig, kan den annen part umiddelbart heve avtalen, med den begrensning som følger av punkt 4.2. Forbruker kan kreve erstatning for tap for- bruker lider som følge av forsinkelse fra Selgers side. 4.2 Kjøper kan ikke heve kjøpet dersom Selger ikke har hevingsrett overfor den underleverandør hvor ordren er plassert. I tillegg forut- settes det at Kjøper er gjort skriftlig oppmerksom på at ordren er plassert hos underleverandør samt gjort skriftlig oppmerksom på at hevingsretten er begrenset. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 4.3 Forsinkelser grunnet Force Majeure (se punkt 12) gir ikke Kjøper rett til å heve avtalen eller til å kreve erstatning fra Selger. Undersøkelsesplikt og reklamasjon 5.1 Kjøper skal undersøke produktet straks etter mottak og påse at an- tall kolli stemmer overens med følgebrev. Eventuell reklamasjon skal skje skriftlig til Selger så snart som mulig etter mottak av pro- duktet, eller når mangelen oppdages eller burde vært oppdaget. Reklamasjon skal angi mangelens art og omfang. 5.2 Selger skal erstatte eller utbedre fabrikasjonsfeil 2 (to) år fra leve- ringstidspunktet. 5.3 For eventuelle feil med produktet som skyldes skade under trans- port, skal Kjøper reklamere overfor transportøren på leveringsste- det. Kjøper skal angi på transportørens fraktbrev om feilen gjelder skade på emballasje, skade på produkt eller lignende. Dersom ikke Kjøper reklamerer i forhold til transportør i henhold til denne be- stemmelsen, mister Kjøper enhver rett til å gjøre mangelen gjel- dende. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp. 5.4 Melding om feil og mangler ved produktet skal oversendes Selger skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at Kjøper oppdaget feilen eller mangelen. Kjøper har likevel alltid minst to (2) års rekla- masjonsfrist, eller fem (5) år dersom produktet er ment å vare ve- sentlig lenger enn to år. For forbrukerkjøp kommer retten til rekla- masjon i tillegg til angrerett etter angrerettloven (se punkt 13). 5.5 Selger skal skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner. Selger skal også skriftlig bekrefte mottak av varer som sendes tilbake til Selger for inspeksjon eller feilretting. 5.6 Et produkt kan kun returneres etter forutgående avtale mellom Kjøper og Selger. Dersom årsaken til retur ikke skyldes feil fra Selgers side, skal Kjøper dekke kostnadene for returforsendelsen. Det er et vilkår for retur av produkt at produkt er i uskadet stand, at produkt er i original og med ubrutt emballasje. Midthaug Standardprodukter 59
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=