Standardprodukter 2023

Mangel 6.1 Produktet har mangel dersom det ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som føl- ger av avtalen. Dersom annet ikke følger av avtalen skal produk- tet passe for de formål som tilsvarende produkt vanligvis brukes til, passe for et bestemt formål som Selger var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, ha egenskaper som Selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell og være pakket på van- lig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskyt- te produktet. 6.2 Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe Kjøper kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. 6.3 Dersom et produkt har mangel kan Kjøper etter omstendighetene kreve retting, omlevering, prisavslag, erstatning eller, hvis mange- len er vesentlig, heving. Kjøper kan i tillegg holde kjøpesummen til- bake. Selger kan kreve å få reparere produktet hvis det er umulig å skaffe et nytt, for eksempel hvis produktet ikke lenger blir produ- sert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Hvis Selger avhjel- per mangelen innen rimelig tid, har Kjøper ikke rett til å heve avta- len. Kjøpers rett til å påberope seg en mangel bortfaller hvis man- gelen blir avhjulpet av annen enn Selger uten dennes samtykke. Krav om heving må fremsettes skriftlig av Kjøper straks det er konstatert at mangelen ikke vil eller kan bli avhjulpet. 6.4 Mangelen må foreligge når Kjøper får produktet i sin besittelse. I forbrukerkjøp gjelder imidlertid at mangel som forbruker oppdager innen seks (6) måneder etter at forbruker overtok produktet, nor- malt skal regnes som mangel som har oppstått før forbruker over- tok produktet. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. 6.5 Forbruker kan gjøre sitt mangelskrav mot Selger gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av Selger eller en annen som erver- vet produktet fra det tidligere leddet. Ansvarsbegrensning 7.1 Selger har ikke i noe tilfelle erstatningsansvar som overstiger ver- dien på faktura. Selger har intet ansvar for Kjøpers indirekte tap el- ler for skade eller tap som måtte oppstå for Kjøper som følge av produktets videre anvendelse. 7.2 Eventuelle avtaler om montering mellom agent/montør og Kjøper er ikke bindende for Selger. Priser 8.1 Alle priser er inkludert merverdiavgift samt eventuelle andre offent- lige avgifter. Totalkostnaden for Kjøper skal fremkomme av ordre- bekreftelsen og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet. 8.2 Priser er i stadig endring og Selger tar forbehold om prisendringer som følge av endrede priser fra leverandører. Selger forbeholder seg retten til å endre priser på produkter og tjenester som er med i kampanjer eller lignende. Betaling 9.1 Fakturadato skal være den dato produktet sendes fra Selger. Dersom ikke annet er avtalt forfaller faktura 14 dager etter faktura- dato. Dersom Selger krever det skal Kjøper ved inngåelse av avtale stille tilfredsstillende garanti for betaling. 9.2 Ved forsinket eller uteblitt betaling beregnes rente i henhold til for- sinkelsesrenteloven fra forfallstidspunktet og inntil betaling skjer. I tillegg vil det bli tillagt forsinkelsesgebyr og deretter eventuelt in- kassosalær i henhold til inkassoloven. 9.3 Kjøper kan ikke holde tilbake kjøpesummen med henvisning til Kjøpers krav som følge av Selgers kontraktsbrudd. Dersom et krav er omtvistet har Kjøper ikke rett til motregning med henvisning til annet kontraktsforhold. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbru- kerkjøp. 9.4 Selger har salgspant i i produktet inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet. 9.5 Agent har ikke rett til å motta betaling fra Kjøper og Kjøper kan ikke med frigjørende virkning betale til agent. Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v. 10.1 Selger kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd fra Kjøpers side dersom Kjøpers kontraktsbrudd er vesentlig. Selger kan heve kjøpet også etter at Kjøper har overtatt produktet. Opphavsrett 11.1 Selger har opphavsrett til tegninger laget hos Selger i forbindelse med bestilling og salg av produkt til Kjøper. All bruk av tegninger og tekniske løsninger skal godkjennes av Selger. Force Majeure 12.1 Partene har ikke ansvar for forsinkelse, manglende leveranse eller manglende mottak som skyldes forhold som Partene ikke kan overvinne, for eksempel krig, opprør, jordskjelv, brann, strømbrudd, streik og lockout, eller forhold som vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Selger at det står i vesentlig misforhold til forbru- kerens interesse i at Selger oppfyller. Dersom slike omstendigheter var inntrådt før avtale ble inngått mellom Kjøper og Selger, er for- holdene kun fritakelsesgrunn dersom deres innvirkning på avtalen ikke kunne forutses av Parten. Faller forholdene bort innen rimelig tid, kan forbruker kreve oppfyllelse. 12.2 Den Part som ønsker å påberope seg slik omstendighet som nevnt i dette punktet, skal uten opphold skriftlig underrette den annen part om at hindring har inntrådt og når hindringen eventuelt opphø- rer. 12.3 Ved Force Majeure hos Kjøper skal Kjøper dekke de utgifter som Selger pådrar seg for å sikre og beskytte produktet. Angrerett i forbrukerkjøp 13.1 Angrerettloven gir forbruker rett til å angre kjøpet når avtale inngås utenfor Selgers faste utsalgssted. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester. For produkter forutsetter angreretten at for- bruker senest innen 14 (fjorten) dager etter at forbruker mottar produktet gir Selger skriftlig melding. Dersom forbruker ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved leve- ring av produktet, utvides denne fristen til 3 (tre) måneder. For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert til Selger i tilnærmet samme mengde og stand som forbruker mot- tok det. Alle produkter skal leveres tilbake til Selger innen rimelig tid. Produktet skal sendes tilbake til Selger om mulig i originalem- ballasje, sammen med angrerettskjema. Eventuell returforsendel- se må betales av forbruker. Selger har risikoen for transporten til- bake til Selger. Selger er forpliktet til å betale tilbake det beløp for- bruker har betalt for produktet inkludert transportkostnader, of- fentlige avgifter osv. Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 (fjor- ten) dager etter at Selger mottar produktet fra forbruker eller pro- duktet er stilt til rådighet for Selger. Dersom et produkt skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbruker, kan det avtales at tilvirkningen eller tilpasningen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbruker ved bruk av angreretten betaler for utført ar- beid og medgåtte materialer. For tjenester forutsetter angreretten at forbruker senest innen 14 (fjorten) dager etter at forbruker har inngått avtale med Selger gir Selger skriftlig melding. Angreretten gjelder ikke for enkeltstående tjenester dersom Selger ved avtale- inngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tids- punkt eller innenfor et bestemt tidsrom. Nærmere opplysninger om hvordan forbruker benytter seg av angreretten fremgår av an- grerettskjemaet. Tvister 14.1 Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan forbrukere bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av forbrukers hjemsted. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes tvisten inn for domstolene, skal den avgjøres i forbrukers verneting, det vil normalt si i nærheten av forbrukers hjemsted. For næringsdrivende skal verneting være Romsdal ting- rett. Midthaug Standardprodukter 60

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=