Aarsmelding 2024 NORBR

18 Beredskapsavdelingen De ansatte er vår viktigste ressurs; de står på hele året, og strekker seg langt for å bidra til å hjelpe når en hendelse oppstår. I 2024 har våre ansatte gjort en meget god innsats for å begrense skade hos mennesker og dyr samt avverge skade på miljø og verdier. I forhold til økonomi så har det vært krevende å holde budsjettet, men med kostnadskontroll, god hjelp og forståelse fra ansatte så greide vi å holde budsjettet på beredskapsavdelingen. På beredskapsavdelingen har det vært nok et år med stor aktivitet. Den største jobben har vært å revi- dere brannordningen til NORBR, inkludert bered- skapsanalyse og beredskapsplan. Det ser ut til at be- manning og vaktordninger vil kunne opprettholdes. Arbeidet med å lag tiltaksplan for å følge opp funn i analysearbeidet er godt i gang. Det er mye fokus på HMS. I 2024 ble arbeidet med støykansellerende samband og hjelm, for deltid, full- ført og avsluttet. I tillegg er det stor fokus på området «rene brannmenn» og skille mellom ren/uren sone på våre stasjoner. Det har også vært jobbet mye med prosedyrer og tiltakskort for å sikre at vi utfører våre oppgaver i tråd med god HMS. I 2024 startet arbeidet med å revidere risikovur- deringen ift arbeidsmiljø, helse, miljø og sikkerhet med påfølgende tiltak. Arbeidet videreføres også i 2025, med stasjonsvis gjennomganger i forhold til risikovurdering. Ellers så blir det arbeidet godt med oppgradering av slangemateriell og gjennomføring av kurs og øvelser. I 2024 ble det gjennomført ca 600 faglige øvelser for egne mannskaper. Beredskapsstrukturen i NORBR består av 15 brann- stasjoner, der en av disse er med kasernert mannskap (heltid). På heltidsstasjonen er det 24 mannskaper i turnus og på deltid er det 218 ansatte fordelt på 14 brannstasjoner og 5 depot. Strukturen av brannsta- sjoner og depot, med bemanning og utstyr, er for- ankret i risiko og sårbarhetsanalysen (ROS), bered- skapsanalyse, beredskapsplan og brannordningen for NORBR. Til tross for at vi ligger litt etter på rekrutte- ring og ansettelse på et par av brannstasjonene så er bemanningen god i hele NORBR. Kompetanse og utsyr har stått i fokus siden selska- pet ble opprette. I 2024 var fokuset oppgradering av materiell knyttet til HMS. NORBR har god dekning på kompetanse blant de ansatte pr. i dag og fortsetter det gode arbeidet som er gjort med å stadig utdanne og kurse egne ansatte. Det avholdes med jevne mel- lomrom både grunnkurs og ledelses kurs ved kursav- delingen i NORBR. Kursene er i henhold til Norges brannskole sine lovpålagte kurs for brannkonstabler og ledere i brannvesen. I forhold til kompetanse på klasse C for lastebil og kode 160 utrykningskjøring har vi fortsatt et etterslep vi jobber for å dekke inn. Behovet ved de ulike stasjonene er kartlagt og det er satt opp en prioritering for å komme i mål med dette arbeidet for å sikre god dekning ved alle stasjoner. Kjøretøyene er viktige verktøy vi har for å løse våre oppdrag. NORBR har mange kjøretøy og det er kost- nadskrevende å holde alle bilene i god stand og klar til bruk. Vi har pr. i dag en utfordring med eldre biler og materiell. Vi rullerer kjøretøy etter behov mellom stasjonene og når det anskaffes nye biler i henhold til oppsatt plan. Administrasjonen jobber med å finne løsninger for å skaffe oss mer margin i forhold til uforutsette hendelser og utskifting av kjøretøy som er gamle og uegnet for videre drift. Depotmannskapene på Sekken i aksjon en stormfull februarnatt da en løe brant ned på øya. (Foto: Martin Pedersen/NORBR) - I 2024 rykket vi ut til 79 trafikkulykker. Ved 36 av disse hendelsene var brannvesenet først på stedet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=