Aarsmelding 2024 NORBR
26 Driftsinntekt - overføringer og tilskudd fra andre Overføringer og tilskudd fra andre – har i forhold til budsjettet et positivt avvik. Dette skyldes i all ho- vedsak at det er gjennomført en avregning av selv- kostområdet. Både årets, og fjorårets merforbruk på selvkost ble avregnet og fakturert til kommunene. Totalt utgjorde dette kr 1 868 235,25 (kr 603 321,94 i underskudd i 2023 og kr 1 264 913,31 i underskudd i 2024). Salgsinntekter Vi lå i 2024 lenge litt etter med salgsinntektene, men med ny avtale om dekking av beredskap i forbindelse med landing og letting av ambulansehelikopter ved sykehuset i Molde så økte også inntektene i tråd med det som var budsjettert. Lønnsutgift Totalt ved årets slutt kom man også i 2024 bedre ut på lønnsutgiftene enn man til tider kunne frykte. Det er spesielt betryggende å se at det er brukt relativt lite overtid i forhold til det man kunne forvente i forhold til ekstra inntekter som nevnt over. Driftsutgift – sosiale utgifter Posten har et relativt stort positivt avvik. Avviket skyldes i hovedsak beregnet premieavvik og amorti- sering i forhold til pensjon. Kjøp av varer og tjenester Det har også i 2024 vært knappe rammer, og helt nødvendig med tiltak gjennom året for å greie å hol- de tildelt budsjett. Det ble innført «kostnadskontroll» ved at alle innkjøp av en viss størrelse måtte godkjen- nes av seksjonsleder/avdelingsleder. Det har med dis- se tiltakene i utgangspunktet vært god kontroll. Noe av forklaringen på at det allikevel er et merforbruk på arten er at vi fikk en uventet tilleggsfaktura fra staten ved direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (oppgradering av nødnett) på kr 540 000. Det er også slik at enkelte fakturaer som blir viderefakturert blir belastet på denne arten (blant annet utgifter som deles med Romsdal IUA). Driftsutgift – overføringer og tilskudd til andre Positivt avvik som skyldes noe lavere momsutgifter enn budsjettert. Dette gir også tilsvarende lavere momsrefusjon i posten – overføringer og tilskudd fra andre. Vakanse i stillinger hvor det er mulig Tiltaket ble i liten grad benyttet da det var få anled- ninger til det. I 2024 ble dette ikke benyttet i nevne- verdig grad. Redusere antall unødige utrykninger, samt omfan- get (antall mannskaper som blir utalarmert) Det ble også i 2024 arbeidet aktivt med tiltak for å få ned antall unødige utrykninger. Med nytt oppdrags- håndteringsverktøy på plass i 110-sentralen ser det også ut for at antallet mannskaper som utalarmeres er noe redusert til de forskjellige oppdrag. Konsekvens Å redusere antall unødige utrykninger har kun positive konsekvenser. Lavere lønnsutgifter, mindre unødig blålyskjøring, høyere tillit til brannalarman- legg etc. Kostnadskontroll og innkjøpsrutiner Det har igjennom hele året vært arbeidet med kost- nadskontroll, og regler for gjennomføring og bestil- ling av varer, og at dette godkjennes av overordnet. På slutten av året kom det også på plass opplegg for bestilling av varer via egen nettbutikken. Bestillin- gene her må godkjennes av overordnet. Tidligere arbeid med å få på plass rammeavtaler har dermed kunne blitt videreført inn i den nye interne «nettbu- tikken». Konsekvens Så langt har nok noen opplevd at det kunne være vanskelig å få gjennomført bestillinger, og skaffet de varer som har vært nødvending. Med ny intern «nettbutikk» tror vi at det nå vil heller oppleves som en forenkling etter hvert som dette kommer i full drift. Økt salg av boligalarmanlegg og alarmformidling Det har i lang tid vært arbeidet med flere mulig pro- sjekt, og salg av tjenester fra vår alarmsentral i Mol- de. Dessverre har vi ikke lykkes med noen nye større prosjekt i 2024. Vi ser allikevel at samarbeidet som ble igangsatt med Istad om salg av boligalarmanlegg nå har begynt å fungere bedre, og det har vært noe økt salg av slike anlegg med alarmtilknytninger til oss i 2024. Kommentarer Tiltak og konsekvens av tiltak som ble gjennomført
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=