Aarsmelding NORBR 2023

4 Styrets beretning Styret ser at endring i organisering og drift i virksomheten har begynt å gi resultater, men mye arbeid gjenstår. Det vil i kommende år være viktig med god økonomistyring, samtidig som at NORBR skal levere gode tjenester til eierkommunenes innbyggere. Som styringsgruppe for revi- dert dokumentasjon av brannvesenet vil styret be om at god økonomistyring får fokus. Å kunne levere god beredskap og gode forebyggende tjenester krever ressurser. Bemanning, kompetan- se, utstyr og økonomi henger tett sammen og sier noe i sum om hva man kan forvente når det gjelder kvaliteten på tjenestene som leveres. Endringer i samfunnet gjør at også brannvesenet må endre seg. Stadig flere naturrelaterte hendelser, som skred og oversvømmelser, samt at endringer i demografi gjør at man må tilpasse seg for å kunne opprettholde kvaliteten på tjenestene som leveres til innbyggerne. Vi ser at NORBR ikke kan dimensjoneres for å alene kunne håndtere de mest ekstreme hendelsene, men med dedikerte ansatte og et godt samarbeid med de andre nødetatene, frivillige og kommunene, heves kapasiteten for å kunne håndtere hendelser på en god måte. Skredene i Vistdalen i juli 2023 er et godt eksempel på dette. Revisjon og forslag til ny doku- mentasjon av brannvesenet (branndokument) som skal ferdigstilles i 2024 skal sørge for et brannvesen tilpasset årene som kommer. Styrets arbeid Styret hadde 6 styremøter i 2023, inkludert styrese- minar som ble avholdt samme dag som styremøtet i juni. Styret hadde gjennom året fokus på økonomi og kvartalsrapportene for måltall (KPI) og HMS. Arbeidet med å revidere dokumentasjon av brann- vesenet startet opp i 2023. Det ferdige branndoku- mentet skal beskrive hvordan NORBR skal dimen- sjoneres og organiseres. I februarmøtet behandlet og godkjente styret prosjektdirektiv og milepælsplan for dette arbeidet. Branndokumentet skal utarbeides på grunnlag av revidert risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse), forebyggende- og beredskapsanalyse. Som styringsgruppe for revisjonen sluttet styret seg til den nye ROS-analysen i maimøtet og tok forebyg- gendeanalysen til orientering i junimøtet. Milepæl- splan for nytt branndokument ble senere revidert og skal være ferdig i løpet av 2024. Styret har klare forventninger til at det reviderte branndokumentet skal bidra til en effektiv drift av selskapet. Styret gjennomførte egenevaluering på styresemina- ret i juni. Styreseminaret ble videre fylt med informa- sjon om brannbåten, brannforebyggerne – feiing og tilsyn av fyringsanlegg samt Ukrainaengasjementet der ansatte i NORBR på fritiden har lagt ned en bety- delig innsats på å sende utstyr og støtte til kollegaer i Ukraina. Økonomi I 2022 overskred lønnsutgiftene i NORBR det som var budsjettert, mye grunnet den høye aktiviteten i NORBR. Også 2023 har vært et aktivt år, men tak- ket være grep gjort i organisasjonen er blant annet bruk av overtid gått vesentlig ned sammenlignet med tidligere år. Til tross for dette viser NORBR allikevel et negativt resultat på kr. 2.424.071,-. Etter bruk av bundne driftsfond på kr. 1.174.269,- endte 2023 med et merforbruk på kr 1.249.802,-. Fortsatt drift Styret mener regnskapet gir et rettvisende bilde av driften og den finansielle stilling, og legger fortsatt drift av selskapet til grunn. Merforbruket i 2023 vil medføre lite handlingsrom for økonomiske avvik i 2024, noe styret forventer at daglig leder har fokus på i året som kommer. Finansiell risiko Brann- og redningsvesenet anses generelt ikke å være utsatt for stor finansiell risiko. Eierkommunene i NORBR IKS har fullt ansvar i.h.t loven om inter- kommunale selskaper, og opptak av eventuelle lån styres innenfor rammene i selskapsavtalen. Risikoen for at en motpart ikke skal ha økonomisk evne til å oppfylle sine forpliktelser ovenfor brannvesenet blir sett på som meget lav. Likviditeten i selskapet er også tilfredsstillende da det kalles inn kapital forskuddsvis fra eierkommunene. - I 37 av 43 brannhendelser tilknyttet bygg ble brannalarmanlegg eller minst en røykvarsler utløst.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=