Åarsmelding 2021

4 Styrets beretning ved styreleder Til tross for nok et år med nedstengning og utfordringer knyttet til den nasjonale Covid-19 pan- demien har Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS lagt bak seg et hektisk år. NORBR har kommet langt på vei i å få på plass de rammene som må til for at brannvernsamarbeidet og dets ansatte skal kunne klare å levere gode tjenester til eierkommunene og deres innbyggere. Det har i 2021 blitt jobbet godt med flere store pro- sjekter, både innenfor økonomiområdet, men også faglig. Arbeidet med å oppgradere bilpark og bedre HMS-forholdene på selskapets brannstasjoner går fremover, selv om man ser at det vil ta tid å komme helt i mål. Fokus på system Selskapet har i 2021 hatt fokus å få på plass alle systemer som må til for å kunne drifte og utvikle selskapet. Med så mange ansatte er det essensielt at selskapet har systemer som enkelt lar de ansatte selv søke informasjon, rapportere avvik/forbedrings- forslag, registrere timer og få utført andre oppgaver knyttet til eget arbeid. Selv om mye ble gjort i 2020 gjenstod det en del når det kom til kvalitets- og HMS systemer. Dette ble det gjort noe med i løpet av 2021 og alle heltidsansatte samt lokale brannmestere har nå fått opplæring i – og tatt i bruk- kvalitets og HMS systemet Compilo. Resten av deltidsstyrken vil få opplæring tidlig 2022. Det er også opprettet et kvalitetsråd som skal orga- nisere arbeidet med å få oppdatert alle eksisterende rutiner og prosedyrer. Det er positivt at NORBR har fokus på kvalitet for å utvikle organisasjonen og for å stadig finne bedre måter å løse oppgavene på. Styrets arbeid Styret har i løpet av 2021 gjennomført 6 styremøter. Det ble også arrangert et styreseminar i juni 2021 der det blant annet ble jobbet med overordnede mål og strategier for selskapet. Styret er opptatt av at sel- skapet selv skal kunne måle kvalitet og effektivitet i driften for å sikre gode og profesjonelle tjenester til eierkommunen og deres innbyggere, innenfor for- nuftige økonomiske rammer. Selskapets eierstrategi ble revidert i 2021 og skal nå behandles av representantskapet på første møte i 2022. Økonomi Som følge av et behov for å øke kommunenes drifts- tilskudd til selskapet ble det i 2020 besluttet å gjen- nomføre «Prosjekt innsparing». Prosjekt innsparing hadde som mål å vurdere driftsnivået til NORBR og samtidig se på mulighetene for å kutte kostnader. Ar- beidet ble organisert i arbeids-grupper som vurderte ulike tema, med bred involvering både hos de ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten. Resultatet ble presentert for styret våren 2021. Rap- porten konkluderte med muligheter for en inns- paring i det totale driftstilskuddet på kr 950 000,-, samt behov for en ny selskapsavtale. Endringene i selskapsavtalen gikk i all hovedsak ut på kostnads- fordeling knyttet til husleie for selskapets brannsta- sjoner. I utkastet til ny selskapsavtale ble det foreslått en løsning der kostnader knyttet til bygningsmassen som huser selskapets brannstasjoner ble overført fra selskapet til deltagerkommunene i brannvernsamar- beidet. Både foreslåtte kutt og ny selskapsavtale ble vedtatt i styret og representantskapet juni 2021. Den nye selskapsavtalen ble gjort gjeldende etter vedtak i eierkommunenes kommunestyre høsten 2021. Regnskap 2021 NORBR IKS hadde i 2021 et mindreforbruk på kr 978 457,-. Selvkostområdet feiing/tilsyn hadde et mindreforbruk på kr 54 943. Dette avsettes henholds- vis i driftsfond og bundet driftsfond. Fortsatt drift Styret mener regnskapet gir et rettvisende bilde av driften og den finansielle stilling, og legger fortsatt drift av selskapet til grunn. - Utrykningstiden vår på bygningsbrann/brann- tilløp i bygg var på 08:55 minutt i snitt i 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=