NORBR aarsmelding 2022

4 Styrets beretning ved styreleder I 2022 ble samfunnet etterhvert normalisert etter COVID-19 pandemien og det samme kan man si for aktiviteten i Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS. Å få til en balansegang mellom økonomi og ett høyt aktivitetsnivå preget siste halvdel av året for selskapet, og styret har vært tett på daglig leder for å understøtte prosessene for å holde budsjettkontroll. Hva et brannvesen skal levere er i stor grad allerede definert i brann- og eksplosjonsvernloven. Ut over de lovfestede kravene ble det i 2022 jobbet systematisk med å få definert overordnede mål og strategier for virksomheten. Slike prosesser er nyttige for å kunne stake ut en felles kurs der virksomheten i fellesskap jobber for å finne gode løsninger for hvordan man skal nå de målene som blir satt. Som selskap vil vi i styret at NORBR har fokus på å levere gode, profesjonelle tjenester innen beredskap- og forebyggende arbeid til sine innbyggere, tilrette- legge for at de ansatte kan gjøre en best mulig jobb og samtidig utvikle organisasjonen til å kunne møte de utfordringer som måtte komme i årene fremover. Styret opplever at administrasjon og de ansatte i NORBR stiller seg bak denne målsetningen. Styrets arbeid Styret har i 2022 gjennomført 5 styremøter. På møtet i mai ble selskapets første lønnspolitiske plan vedtatt av styret. Den lokale lønnspolitikken skal sees i sam- menheng med selskapets overordnede mål og strate- gier, og være en integrert del av selskapets personal- politikk og utøves på flere områder; blant annet ved rekruttering, utvikling og ved lokale forhandlinger. I juni ble det arrangert styreseminar, der resultater av selskapets risikokartlegging og utfordringer som følge av denne var hovedtemaet. Styret gjennomførte også sin årlige egenevaluering. Økonomi Stor aktivitet på beredskap heltid/deltid, samt på kur- savdelingen, førte til høyere lønnsutgifter enn det var budsjettert med i 2022. Samtidig ser styret at disse arbeidstimene i stor grad går med til kursing av egne mannskaper, utvikling av kursavdelingen, drifte egne øvelser med mer. Så lenge virksomheten bruker sine ressurser mest mulig økonomisk effektivt, er denne aktiviteten med på å bidra til at NORBR kan levere enda bedre kvalitet på tjenestene til våre innbyggere. Regnskap 2022 Etter dårlige prognoser første halvår, har styret vært tett på den økonomiske situasjonen i selskapet og administrasjonen har fulgt opp med tiltak for å redu- sere merforbruket. Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS hadde i 2022 et merforbruk på kr 1 335 075. Merforbruket dekkes ved bruk av disposisjonsfond. For selvkost- området feiing/tilsyn ble resultatet et mindreforbruk på kr 443 521. Dette settes av i bundet driftsfond. Fortsatt drift Styret mener regnskapet gir et rettvisende bilde av driften og den finansielle stilling, og legger fortsatt drift av selskapet til grunn. Merforbruket i 2022 gjør at handlingsrommet for økonomisk avvik blir mindre i 2023, og dette er styret bevisst på i sin dialog med daglig leder. Finansiell risiko Brann- og redningsvesenet anses generelt ikke å være utsatt for stor finansiell risiko. Eierkommunene i NORBR IKS har fullt ansvar i.h.t loven om interkom- munale selskaper, og opptak av eventuelle lån styres innenfor rammene i selskapsavtalen. Risikoen for at en motpart ikke skal ha økonomisk evne til å oppfylle sine forpliktelser ovenfor brannve- senet blir sett på som meget lav. Likviditeten i selska- pet er også tilfredsstillende da det kalles inn kapital forskuddsvis fra eierkommunene. Arbeidsmiljø NORBR følger Molde kommunes system for medar- beiderundersøkelser, der utviklingsverktøyet «10-fak- tor» benyttes. Dette er i tråd med KS arbeidsgiverpo- litiske satsning «Skodd for framtida». De ti faktorene er viktige innsatsfaktorer for å oppnå organisasjonens mål og kvalitet på tjenestene. - I 26 av 31 brannhendelser tilknyttet bygg ble brannalarmanlegg eller minst en røykvarsler utløst.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=