NORBR aarsmelding 2022

6 Brann og redningssjefens forord 2022 ble dessverre et år hvor behov for å ha økonomisk kontroll ble veldig viktig og konsekvensene merk- bare for alle i selskapet. Uavhengig av det økonomiske resultat ønsker jeg å takke alle for tålmodigheten og alle sitt bidrag for å greie å gjøre det beste ut av situasjonen når det kom til kostnadskontroll. Tre års drift I februar 2022 ble alle forskriftsfestede tiltak mot covid-19 fjernet, og vi kunne gå over til en normal hverdag også i driften av NORBR. Dette var en stor lettelse ikke minst for deltidsmannskapene som igjen endelig kunne samles til øvelser og trening uten noen restriksjoner. Selv om vi har brukt mye tid på å arbeide med HMS, avviks- og forbedringssystem og generelt med systemer for å få en rasjonell og god drift av organi- sasjonen ser vi at vi fortsatt har en lang vei å gå. For hvert år kommer vi nærmere, og vi ser at med godt samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver får vi til mye. Jeg vil også i årene som kommer oppfordre alle ansatte til å fortsatt holde fokus på aktiv bruk av våre systemer slik at vi lykkes med å bli en lærende orga- nisasjon. Økonomi 2022 ble dessverre et år hvor behov for å ha økono- misk kontroll ble veldig viktig og merkbart for alle i selskapet. Det ble relativt tidlig i året besluttet tiltak som innkjøpskontroll og avlysning av planlagte akti- viteter. Uavhengig av fjorårets økonomiske resultat ønsker jeg å takke alle ansatte for tålmodigheten og deres bidrag for å greie å holde kostnadskontroll så godt som det lot seg gjøre. Våre eierkommuner er veldig tydelig på at NORBR må drive så nøkternt og godt vi kan for de rammene som er bevilget, også i årene som kommer. Risikovurdering av arbeidsmiljøet En sentral og viktig del av det systematiske HMS- ar- beidet er å gjennomføre risikovurdering av arbeids- miljøet. Brann og redningsvesenet har mange og varierte oppgaver. Bred involvering og deltakelse i arbeidet med risikovurderingen er derfor ikke bare nyttig, men også nødvendig for å kunne få et godt grunnlag for å arbeide med tiltak og oppfølging. Det ble i 2022 arbeidet veldig godt med dette i flere arbeidsgrupper. Arbeidet må fortsatt følges opp med blant annet: - Oppdatering og utarbeiding av prosedyrer, rutiner og tiltakskort - Utarbeide, gjennomføre og dokumentere in- ternopplæring - Utrede/utbedre mangler i forhold til fysisk arbeids- miljø (ren/uren sone, garderobefasiliteter) - Behov for nyanskaffelser og oppgradering av mate- riell knyttet til HMS Noe av dette er det bevilget midler til i 2023, blant annet røykdykkersamband med støykansellering, oppgradering av vaskeri på hovedstasjonen og mulig- heter for gassfyring på øvingsanlegget. Arbeidsmiljø Som følge av mottatt bekymringsmelding knyttet til arbeidsmiljøet på en av avdelingene ble det besluttet i samarbeid med hovedverneombud og hovedtillits- valgt å be om ekstern bistand for å gjennomføre en kartlegging. Rapport fra kartleggingen ble lagt fram for arbeidsmiljøutvalget (AMU) i september, og vi arbeider nå sammen, ansatte og ledelse, med å finne frem til løsninger for å bedre dette. Flere tiltak er allerede gjennomført. 10-faktor medarbeiderundersøkelse ble gjennomført i desember. Resultatene er nå klare, og vil bli fulgt opp på nyåret. Frank Eik tester nytt støykansellerende sambandsutstyr (Foto: Alf Magne Smørholm/NORBR).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=