NORBR aarsmelding 2023

19 Beredskapsavdelingen De ansatte er vår viktigste ressurs; de står på hele året, og strekker seg langt for å bidra til å hjel- pe når en hendelse oppstår. I 2023 har våre ansatte lagt ned en fantastisk innsats for å begrense skade hos mennesker og dyr samt avverge skade på miljø og verdier. I forhold til økonomi så har det vært krevende å holde budsjettet, men med kostnadskontroll og god hjelp og forståelse fra ansatte så greide vi å holde budsjettet på beredskapsavdelingen. På beredskapsavdelingen har det vært nok et år med stor aktivitet. Det er mye fokus på HMS og spesielt på området «rene brannmenn» og skille mellom ren/ uren sone på våre stasjoner. Blant annet er øvingsan- legget i Årødalen oppgradert fra fyring med paller til gassfyring, noe som gir en veldig god gevinst i for- hold til «rene brannmenn». Det har også vært jobbet mye med prosedyrer og tiltakskort for å sikre at vi utfører våre oppgaver i tråd med god HMS. Årets vernerunde hadde som tema ren/uren sone på brannstasjonene til NORBR. Her er det flere brann- stasjoner som ikke har tilfredsstillende fasiliteter. Ellers så blir det arbeidet godt med oppgradering av slangemateriell og gjennomføring av kurs og øvelser. I 2023 ble det gjennomført ca 150 faglige øvelser for egne mannskaper. Beredskapsstrukturen i NORBR består av 15 brann- stasjoner, der en av disse er med kasernert mannskap (heltid). På heltidsstasjonen er det 24 mannskaper i turnus og på deltid er det 218 ansatte fordelt på 14 brannstasjoner og 5 depot. Strukturen av brann- stasjoner og depot, med bemanning og utstyr, er forankret i risiko og sårbarhetsanalysen (ROS) og beredskapsanalyse for NORBR. Totalt sett har vi god dekning på bemanning i hele NORBR. Kompetanse og utsyr har stått i fokus siden selskapet ble opprette. NORBR har god dekning på kompe- tanse blant de ansatte pr. i dag og fortsetter det gode arbeidet som er gjort med å stadig utdanne og kurse egne ansatte. Det avholdes med jevne mellomrom både grunnkurs og ledelses kurs ved kursavdelingen i NORBR. Kursene er i henhold til Brann- og red- ningsskolen sine lovpålagte kurs for brannkonstabler og ledere i brannvesen. I forhold til kompetanse på klasse C for lastebil og kode 160 utrykningskjøring har vi et etterslep vi jobber for å dekke inn. Behovet ved de ulike stasjonene er kartlagt og det er satt opp en prioritering for å komme i mål med dette arbeidet for å sikre god dekning ved alle stasjoner. Kjøretøyene er et av de viktigste verktøy vi har for å løse våre oppdrag. NORBR har mange kjøretøy og det er kostnadskrevende å holde alle bilene i god stand og klar til bruk. Vi har pr. i dag en utfordring med eldre biler og materiell. Vi rullerer kjøretøy etter behov mellom stasjonene og når det anskaffes nye bi- ler i henhold til oppsatt plan. Administrasjonen job- ber med å finne løsninger for å skaffe oss mer margin i forhold til uforutsette hendelser og utskifting av kjøretøy som er gamle og uegnet for videre drift. Til Hjelset stasjon ble det i 2023 bestilt ny mann- skaps/røykdykkerbil. Bilen skal ha som primær- oppgave frakt av mannskap og utstyr til hendelser og levers i 2024. Brannstasjoner Høsten 2023 stod nye Åndalsnes brannstasjon klar til bruk. Etter en storstilt åpning av brannstasjonen 27. september var alt klart for flytting av både utstyr og mannskap. 4 november ble det arrangert folke- fest for publikum med åpen brannstasjon. Bjørnis og mannskapene ved Åndalsnes stasjon holdt et Onsdag 27.09 var det offisiell overtagelse av den nye brannstasjo- nen på Åndalsnes. Bygget, som er på rundt 2250 kvadratmeter, er utformet med særskilt vekt på logistikk og skille mellom ren-uren sone (Foto: Endre Dahlen/NORBR) - I 2023 rykket vi ut til 96 trafikkulykker. Ved 36 av disse hendelsene var brannvesenet først på stedet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=