NORBR aarsmelding 2023
27 muner. Vi har erfart at for denne gruppen er ofte bakgrunnen til de unødvendige alarmene komplekse, med flere årsaksfaktorer. Dette kan være byggets- og alarmanleggets tilstand, brukere i risikogruppen eller organisatoriske mangler. Et annet viktig forebyggende aspekt er at i bygninger som benyttes til boligformål vil etter hvert beboerne ikke lenger reagere på brannalarmen slik de skal ved gjentatte unødige alarmer. Dette kan gi store kon- sekvenser ved en reel hendelse og er derfor viktig forebyggende fokusområde. Som nevnt tidligere er det for tidlig å konkludere med en varig nedgang i antallet unødvendige utryk- ninger. Det vil være nødvendig å holde fokus oppe selv om man har en god nedgang fra 2022 til 2023. Hovedårsak til nedgangen fra 2022 til 2023 er tett oppfølgning av eiere og brukere av bygg med gjentat- te unødige alarmer. Den tette oppfølgingen medfører ofte en kontakt med bygningseier der vi følger opp de bakenforliggende årsaker til at alarmer blir utløst. Manglende vedlikehold er en gjenganger. Tiltaket med innføring av fakturering av bedrifts- kunder fra første unødige alarm, kombinert med veiledning fra oss, har gitt god effekt når det gjelder å luke vekk slike «gjengangere». I vår dialog med bygningseier har vi hele tiden fokus på dialog og rettledning for å oppnå ønsket effekt. Antall brannalarmer knyttet til trygghetsalarmer har også en markant nedgang. Det blir også her fulgt opp ved at vi varsler det kommunale apparatet for hjem- mebaserte tjenester/responssenter, som iverksetter tiltak etter dialog med oss. Organiseringen ved ut-alarmering av mannskaper har også blitt lagt om, spesielt på beredskap deltid. Ettersom vi har utrykningsleder-vakt i alle våre kommuner, har vi gått fra å slå ut alle mannskaper tilknyttet en stasjon, til at det nå kun er utryknings- leder med 3 brannkonstabler som blir ut-alarmert i første omgang ved automatisk brannalarm. Dette er tilstrekkelig bemanning til å få sjekket opp alarmen samt iverksette slukking hvis det viser seg å være en reel hendelse ved ankomst. Dersom det er en reel hendelse vil utrykningsleder be om flere ressurser. Må fortsette arbeidet Prosjektet med å redusere antallet unødige alar- mer skal fortsatt ha fokus da vi ser at det gir mange positive effekter å få ned omfanget av slike hendelser. For NORBR medfører det en reduksjon i kostnader, mindre slitasje på utstyr og ikke minst unødvendig tidsbruk som går ut over beredskapen. Vi får også redusert risikoen for egne mannskaper i form av at vi unngår unødvendig utrykningskjøring. En annen effekt er at mange eksisterende brannalar- manlegg oppgraderes/fornyes, noe som medfører en bedre brannsikkerhet for byggets brukere. Det samme ser vi i forhold til trygghetsalarmer der eldre systemer byttes ut til nye og bedre enheter. I 2024 ønsker vi å i større grad benytte forebyggende avdeling til å følge opp større bygningseiere/kom-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=