NORBR aarsmelding 2023

6 Brann og redningssjefen 2023 ble året da vi fikk arbeidet mer med interne utfordringer og fikk blant annet i samarbeid mellom ledelse og medarbeidere utarbeidet verdier og ledernormer: TRYGG – ÅPEN OG INKLUDERENDE - FREMTIDSRETTET NORBR IKS har nå eksistert i fire år, og man må kunne si at dette har vært fire spennende år. 2020 og 2021 var i stor grad preget av å få våre systemer opp å gå (lønn, reiseregninger, prosedyrer, avvik, AMU osv.). I tillegg var håndteringen av pan- demien sentral. Det er ikke uvanlig at omorganisering og endringer medfører utfordringer i forhold til det etablerte sys- tem. Slik har det også vært for oss i overgangen til å bli et interkommunalt selskap. I 2022 og 2023 fikk vi tatt tak i en del av våre interne utfordringer knyttet til dette. Det har vært gjennomført arbeidsmiljøkartleg- ging og risikokartlegging. Begge disse kartleggingene har på hver sin måte medført relativt store konkre- te endringer, og da kanskje spesielt for de som er heltidsansatt på beredskapsavdelingen. Som eksem- pel kan nevnes ny døgnturnus, avvikling og salg av tjenesten – kontroll av manuelt slokkeutstyr. Som følge av risikokartleggingen er det gjort flere anskaf- felser og det er arbeidet med å få på plass rutiner og arbeidsbeskrivelser (tiltakskort). Som eksempel på anskaffelse kan nevnes nytt røykdykkersamband med støykansellering og oppgradering til gassfyring på øvingsanlegget i Årødalen. Jeg har tidligere pekt på viktigheten av at våre ansatte er aktive brukere av våre systemer (som eksempel avviks- og forbedringssystem i Compilo, kompetan- semodul og tiltakskort i Bliksund), og jeg vil også i år oppfordre alle ansatte til å gjøre seg kjent med og aktivt bruke våre systemer. Økonomi 2023 ble et tøft år i forhold til økonomi. På samme måte som våre eierkommuner merker også vi i ved Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS (NOR- BR)at rammebetingelsene blir endret når rentene stiger, og strømprisene øker utover det som følger av normal prisvekst. Det ble derfor også i 2023 behov for å innføre innkjøpskontroll, og delvis innkjøps- stopp. Det er svært uheldig å komme i en situasjon hvor innkjøpskontroll og innkjøpsstopp må innføres, og jeg vil derfor igjen takke alle ansatte for tålmodighe- ten og deres bidrag for å greie å holde økonomisk stø kurs så godt som det lot seg gjøre. Med vedtak i representantskapet om at de økonomis- ke rammene for selskapet ikke skal overstige kom- munal deflator er budskapet om at eierne forventer en nøktern drift tydelig. Arbeidsmiljø og ledelsesutvikling I 2022 ble det arbeidet med flere konkrete tiltak som følge av gjennomført arbeidsmiljøkartlegging. Som en naturlig oppfølging av denne arbeidsmil- jøundersøkelsen ble det vedtatt å gjennomføre et lederutviklingsprogram for alle heltidsansatte med lederfunksjoner i 2023. Konsulentselskapet FENDR AS fikk jobben med å lage et tilpasset opplegg for oss, og NORBR ble tildelt OU-midler for å kunne gjen- nomføre dette. Faglig påfyll gjennom ledelsesutvikling er med på å skape enda tryggere ledere i NORBR, på alle nivå i organisasjonen. Alle som deltok i lederutviklingen har også fått skolering i verktøy og modeller som vedrører utvikling av eget lederskap og utvikling av side- og underordnede ved egen avdeling, enhet og vaktlag. Fra samling i styrkebasert ledelsesutvikling NORBR.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=