Årsrapporten gir en beskrivelse av hva Nesset kommune
produserte og leverte av tjenester i 2013. Årsrapporten beskriver
også ressursbruk, kvalitet og omfang av disse tjenestene. Brukerne
av kommunale tjenester vil alltid være hovedfokus i kommunens
årsrapport. Bak dette ligger ønsket om å tydeliggjøre at kommunen
er til for å dekke innbyggernes behov for ulike tjenester.
For å gi leserne et godt innblikk i de enkelte tjenester kommunen
leverer, er det også i år valgt å presentere all informasjon samlet
under den enkelte tjeneste. Dette innebærer at diverse nøkkeltall,
data fra KOSTRA og regnskapstall vil bli presentert samtidig som
tjenestene vil bli beskrevet.
Nesset kommunes regnskap er i år for første gang innarbeidet
som en del av årsmeldingen. Dette synliggjør alle aktiviteter i
kommunal regi samtidig som det beskriver omfanget av tjeneste
produksjonen som er satt bort til andre.
Kommunens grunnleggende organisasjonsfilosofi – APRIL
«lever» i organisasjonen. Denne filosofien står for Anerkjennelse,
Pålitelighet, Respekt, Interesse og Løsningsorientert. APRIL skal
synliggjøres i alt vi gjør både i forhold til våre brukere og i forholdet
til hverandre som kollegaer.
Årsmeldingen er også tenkt som et informasjonsdokument
for ansatte, kommunens innbyggere, politikere og næringsliv
gjennom beskrivelsen av de kommunale enheter og oppnådde
resultater i 2013.
Årsmeldingen vil være et viktig styringsverktøy for politikerne når
de skal evaluere året som har gått, legge planer og sette mål for
årene som kommer.
10. mars 2014
Liv Fleischer Husby
rådmann
INTRODUKSJON
1