Nordmøre Krisesenter, Årsmelding 2020 06.21_FLIPBOOK

Nordmøre krisesenter IKS er i en god utvikling etter et år med flere utford- ringer i 2020. Vi har dyktige ansatte som ivaretar krisesenterets brukere, og vi har utviklingsplaner som nå er kommet langt for realisering. Ny daglig leder Carina Ellingvåg ble ansatt i september, og hun er godt i gang med å følge opp handlingsplan som omfatter saker om arbeidsmiljø, pensjonsordning, digitalisering og nybygg. Utfordringen videre er å sikre bevilgninger fra våre eierkommuner Aure, Averøy, Kristiansund, Smøla og Tingvoll for å få til en god fremtidsret- tet drift, og komme i gang med å reise et nytt bygg tilpasset krisesenterets virksomhet. Eiermøter ble arrangert i april på Temas og gjentatt i fysisk møte i oktober 2020, der planene for nybygg med funksjonsbeskrivelser og foreløpig beregninger av kostnader ble lagt frem. Året 2020 bød på både sorger og gleder. Sorgen var at mangeårig daglig leder Anne Nilsen gikk bort i mai etter lengre tids sykdom. Anne var en institusjon i seg selv. Hun hadde fulgt krisesenteret fra tida krisetelefon ble drevet av frivillige, til Nordmøre krise- senter kom inn i egne lokaler i 1986, Nordmøre krisesenter IKS ble etablert i 2012 og frem til hun måtte legge inn årene på grunn av sykdom i 2020. Nestleder Anita Borlaug har vært kon- stituert som daglig leder når Anne har vært sykemeldt. Sammen med de an- satte har Anita på en god måte drevet krisesenteret uten at ekstra ressurs ble satt inn i ledelsen. Det har vært et tett samarbeid mellom styreleder og dag- lig leder og med styret i perioden. Som for alle andre institusjoner, så har også pandemien vært med å prege dagliglivet for ansatte og brukere. Smitteverntiltak ble iverksatt helt fra starten av pandemien, i nært samarbeid med kommunelegen og smittevernteam i Kristiansund. Gleden er at vi ved utgangen av 2020 har kommet langt i å legge til rette for at Nordmøre krisesenter IKS drives i tråd med moderne drift av kommunale tjenester. Vi har vært gjennom en utvikling fra frivillig arbeid til lovpålagt kommunal tjeneste da Krisesenterloven kom i 2010. På veien ble senteret et interkommunalt selskap. Det innebærer at vi skal drive forvaltning, personaladministrasjon og personvern som om det var en kommunal enhet. Det har vært utford- rende da vår administrativ ressurs er liten, og vi må kjøpe tjenester ek- sternt. Styret mener vi nå kan øyne målet foran oss. Styret har ansvar for å se til at forvaltning og organi- sering av krisesenteret er i tråd med krisesenterloven. Representantskapet vedtar budsjett, regnskap og legger økonomiplan. Nordmøre krisesenter IKS sin utfordring for 2021 er å ha en sunn økonomi som sikrer at lovpå- lagte oppgaver blir fulgt. 07.05.21 Ragnhild Helseth styreleder Fra styreleder 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=