iMidta! nr.2 2020

3 EPSI Norge gjennomfører hvert år en stor studie av den norske bankbransjen. Studien viser at Eika-bankene også i år, beholder en klar ledelse når det gjelder tilfredshet blant næringslivskundene. EPSI startet sine målinger i 2005. Det som skiller årets undersøkelse fra tidlig- ere år, er at de mindre bedriftene tydelig etterlyser mer kontakt med banken sin. Korona-krisa har sendt styringsrenten til sitt laveste nivå noen gang. Det gjør det historisk billig å låne penger. Til tross for dette opplever næringslivet at de får mindre bank for pengene i år sammenlignet med i fjor. Den pågå- ende korona-krisa har satt ytterligere fart på endringstakten i bankbransjen. Flere kunder må ta større ansvar for egen bankhverdag og selv ta nansielle beslutninger uten en samtalepartner som en bank kan og bør være. Vi Eika-banker har stor tro på at lokal tilstedeværelse er viktig. Undersøkel- sen bekrefter at de mindre bedriftene setter pris på en bank som kjenner deres lokalsamfunn og dermed deres nedslagsfelt. Det er også slik at noen for- hold blir viktigere enn andre i krisetider, blant annet at banken faktisk er der for kundene. Studien viser at mange banker har vært for passive. Korona-krisa har skapt større usikkerhet hos mange, og samarbeidet med bank er viktigere enn på lenge. Årets studie viser at utviklingen har vært motsatt. Kundeoppfølgingen fra mange banker har blitt dårligere, og det generelle service-nivået er dårligere enn på lenge. Svar til kundene tar lengre tid, og bedriftene opplever at beslutnings- prosessene i bankene er blitt tregere og mer byråkratiske. Eika-bankene sin topplassering viser tydelig at nærhet og korte beslutnings- veier har en verdi. Eika-bankene har den klart største andelen av bedriftskunder som føler at banken faktisk kjenner dem. Og nettopp slik skal Romsdalsbanken være – vi skal være til stede, kjenne kund- ene våre og være en god rådgiver og sparringspartner. Vi mener at i krisetider, som mange opplever nå, er dette særlig viktige verdier å bygge kundeforholdet på – verdier som gir en god bankopp- levelse også når det går i motbakke. Odd Kjetil Sørgaard adm. banksjef BANKS JEFENS SPALTE For sjuende året på rad har lokalbankene i Eika de mest førnøyde bedriftskundene i Norge. Næringsliv og bank – i gode og mindre gode dager «Annerledesåret» 2020 er snart historie Vi i Romsdalsbanken ønsker alle våre kunder og lesere en riktig god jul og et godt nyttår. Ta vare på hverandre ❤ Ann Kristin Dyvik , Ansvarlig redaktør

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=