Jubileumsbok 100 aar

KAPITTEL VII og Sivert var skeptiske. De var opptatt av om ut- giftene og kostnadene som medlemskapet medførte, kanskje var større enn fordelene vi fikk tilbake. Jeg var kanskje den som var mest positiv ettersom medlem- skapet ville gi oss tilgang til et større vareutvalg og kunne medføre økte innkjøpsrabatter. Thor Alf var også enig særlig fordi Lønseth ikke hadde grossist- avtale på innkjøp av jern og stål. Det endte med at Sivert reiste til Oslo en gang omkring 1954 og tegnet aksjer i denne sammenslutningen som da kalte seg A/S Jernvarekjøp». Utover i 1960-årene vokste vareomsetningen gjennom denne frivillige samlingen av forhandlere, og Lønseth fikk tilgang til et stadig større vareutvalg. Kjedesammenslutningen viste seg å være svært vel­ lykket. Aksjekapitalen i selskapet ble stadig utvi­ det gjennom 60-årene, og omsetningen til med- lemsbedriftene passerte 10 mill. i 1962. Ti år senere var omsetningen vokst til ca 52 mill., og kjeden omfattet 102 medlemmer rundt om i Norge. I 1968 ble navnet endret til Jernia Norsk A/S. Foranledningen til navne- endringen lå i en samarbeidsavtale på markedsførings- siden med det svenske selskapet Jernia Svenska AB. Navnet ble så forenklet til Jernia AS fra januar 1983. 1960-årene var en periode i Norge da det ble en rekke frivillige sammenslutninger innenfor mange uli- ke bransjer. Detaljforretninger så mulighetene til økt konkurransedyktighet gjennom innkjøpssam- arbeid med kolleger slik at man oppnådde kvantumsrabat- ter hos produsentene. Fra 1958 vedtok myndighetene forbud mot prissamarbeid både i horisontale og verti- kale salgsavtaler, og det ble slutt på felles prislister fra grossiter til detaljister. Produsentene kunne likeledes inngå leveringsavtaler med både grossiter og detaljis- ter der størrelsen på innkjøpene var avgjørende for ra- batten. «I de første årene foregikk samarbeidet bare på innkjøpssiden der vi fikk tilbud om vareinnkjøp gjen- nom kjeden», sier Erling. «I midten av 1960-årene begynte vi også så smått å samarbeide om reklame og markedsføring, men det var særlig etter at Jernia- avtalen kom fra 1968 at vi måtte forplikte oss på felles markedsføring med like salgsbetingelser. Det er ikke tvil om at Jernia-samarbeidet har hatt en stor betydning for den positive utviklingen ved vår bedrift», sier Erling. Medlemskapet i Jernia-kjeden gjorde at Lønseth kunne satse på større vareutvalg ved butikkavdelingen i Storgata. I begynnelsen av 1960-årene kom kjøk- keninnredninger og garderobeskap med i vareutval- get der Nordia var en av leverandørene fra den tiden. Likeledes ble det satset på salg av de nye oljefyringska- minene som bl.a. Jøtul leverte. Tidlig i 60-årene passer- te Lønseth 10 millioner kroner i omsetning, og i 1966 forteller styreprotokollen at omsetningen var på ca. 12 millioner som var steget til 13 millioner året etter. 71 Jernias logo fra 1983. Interiør fra butikken omkring 1970 der Jernia-logoen kan sees flere steder. (Foto: Trygve Berge.) Vi ser fra butikkutstillingen av ovner omkring 1970. (Foto: Trygve Berge.)

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=