Nordmore Krisesenter aarsrapport 2025

veien 12 i Kristiansund kommune. Prosjektet ble ledet av Kristiansund kommune, som er utbygger og eier av bygget, og Nordmøre krisesenter IKS skulle være leietaker. Det var bestemt at bygget skulle utformes i henhold til forskrift for krisesenterbygg og oppfylle alle krav i krisesenterloven. Bakgrunnen for byggeprosessen var tilsyn fra Fylkesmannen (nå Statsforvalteren) i 2018, som ga pålegg om utbedring av dagens lokaler for å oppfylle lovkrav. Det ble påpekt at tilbudet for menn ikke var tilfredsstillende, likeså utearealet, spesielt i forhold til trygge omgivelser for barn som oppholder seg med foresatte på krisesenteret. Dagens lokaler har heller ikke mulighet for skjerming. Det betyr at Nordmøre Krisesenter IKS ikke kan gi et krisesentertilbud til voldsutsatte personer med tilleggsproblematikk som rusavhengighet eller psykiske lidelser. Dette ønsket man å ivareta i nytt krisesenterbygg. I 2024 så vi at bygget lå an til å bli dyrere enn forventet, og ved slutten av året ble det jobbet godt med kostnadsreduksjon av bygg og planer. Ved utgangen av året trodde vi fremdeles at byggestart kunne skje i 2025, men slik gikk det ikke. Vi fikk ikke kostnadene ned på akseptabelt nivå, og siste halvdel av 2025 ble det gjort vedtak om å skrinlegge planene om nybygg og heller se på rimeligere alternativ. Dette arbeidet vil starte med full styrke tidligst mulig i 2026. 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=