iMidta! nr.2 2019

3 Men å kjenne kundene er ikke nok len- ger. Vi må ha tilstrekkelig dokumenta- sjon i våre arkiver. Det er kanskje til liten trøst, men kunder i alle banker i Norge opplever for tiden samme «maset». Bakgrunnen er at alle banker er pålagt etter hvitvaskingsloven å ha en løpende kundekontroll som blant annet omfatter krav om gyldig legitimasjon på kunden. I tillegg skal det foreligge en egenerklæring fra kunden om kunde- forholdet og bruken av banken. Dette er et ledd i myndighetenes arbeid mot hvitvasking, terror nansiering og annen økonomisk kriminalitet. Bankene er vik- tige aktører for å hindre slik kriminalitet, og regelverk og oppfølging på området er blitt skjerpet den senere tid. Det har igjen sammenheng med nye og stadig mer utspekulerte metoder for svindel, hvitvasking, ID-tyveri og annen økono- misk kriminalitet. I tillegg utsteder bankene BankID som er en elektronisk ID og signatur. Dette er et produkt som stiller strenge krav til legitimasjonskontroll. BankID brukes i dag i mange sammenhenger for å dokumentere at du er du, og stadig nye tjenester tar i bruk BankID som legitimasjonskontroll. Dagens BankID-regler krever at kundene må framlegge pass som dokumentasjon på rett identitet. Dersom noen kunder mot formod- ning velger å se bort fra kravet om legi- timasjon og kundekontroll, er vi dess- verre nødt til å sperre kundens BankID og kontoer. Så strengt er dette. Vi håper vi slipper å komme i den situasjonen. Vi har ikke noe ønske om å plage våre kunder med ekstra bryderi. Men vi deler myndighetenes bekymring for økono- misk kriminalitet og svindel, og bidrar gjerne i kampen mot dette. Vi beklager bryderiet dette arbeidet har påført våre kunder, og vi takker så mye for den velvilligheten dere har vist oss for å få dette på plass. Odd Kjetil Sørgaard adm. banksjef BANKS JEFENS SPALTE Den siste tiden har svært mange av våre kunder fått melding at de må fylle ut et kundeerklæringsskjema og/ eller at de må levere gyldig legitimasjon til banken. Mange har nok opplevd dette som litt frustrerende og unødvendig, særlig de som har hatt et langt kundeforhold til banken. Og de ansatte i Romsdalsbanken kjenner jo mange – ja de fleste – av kundene i banken. Den kalde fine tida. Adventstid, vintertid og den kalde ne tida er her. Håper jula blir n for alle våre lesere med noen ekstra fridager og kanskje otte turer i vår fantastiske natur. Tusen takk til alle som har sendt oss bilder til neste års kalender. Her er det mye nt å velge mellom. God jul og godt nyttår! Ann Kristin Dyvik , Ansvarlig redaktør Stor takk til våre kunder!

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkwNzA=