

SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
Generelt
1.1 Disse salgs- og leveringsvilkårene («Vilkårene») gjelder ethvert salg av Hus &
Hage produkter fra Brødrene Midthaug AS («Selger») til næringsdrivende eller
forbrukere («Kjøper»). Vilkårene kommer også til anvendelse ved tilvirknings-
kjøp og kjøp av tjeneste (f.eks. montering). Vilkårene kan også tas i bruk ved
salg av Selgers produkt via kjeder eller frittstående forhandlere som driver for
egen regning og risiko. Vilkårene utgjør sammen med Kjøpers bestilling det
samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Selger og Kjøper omtales heretter hver
for seg som «Part» eller samlet som «Partene». Eventuelle avvik fra Vilkårene
må avtales skriftlig av Partene.
1.2 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir for-
brukere andre rettigheter enn næringsdrivende. Med forbruker menes en fy-
sisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Vilkårene suppleres av regler i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markeds-
føringsloven og kredittkjøpsloven.
1.3 Det fremgår særskilt av den enkelte bestemmelse dersom Vilkårene gir agen-
ter spesielle rettigheter eller plikter. Vilkårene suppleres av reglene i agenturlo-
ven.
Tilbud, aksept og avbestilling
2.1 Skriftlig tilbud avgitt av Selger er bindende i 1 (en) måned fra tilbudets dato.
Kjøpers avgivelse av aksept innen dette tidspunkt innebærer at avtale er inn-
gått mellom Selger og Kjøper. Avtale mellom Selger og Kjøper kan også inn-
gås ved Selgers skriftlige ordrebekreftelse til Kjøper eller dersom Selger har
påbegynt levering av produkt til Kjøper.
2.2 Kjøper skal lese nøye gjennom Selgers ordrebekreftelse for å undersøke om
ordrebekreftelsen er i samsvar med bestillingen. Selgers ordrebekreftelse er
vedtatt av Kjøper dersom Kjøper ikke straks gjør innsigelser. Ordrebekreftelsen
skal presisere om levering skal skje etter vekt, volum, stykk eller lengde,
samt om leveransen omfatter montering.
2.3 Dersom Kjøper ikke spesifiserer eller godkjenner mål og tegninger innen 5
(fem) dager, har Selger rett til, etter forutgående skriftlig varsel til Kjøper, å
heve avtalen og/eller kreve erstatning for dokumenterte utgifter og tapt fortje-
neste, dersom Kjøpers bestilling ikke kan opprettholdes. Se for øvrig punkt
10.1 om Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v.
2.4 Kjøper har rett til å avbestille et produkt kun dersom Selger kan avbestille fra
sin underleverandør. Dersom Kjøper avbestiller et produkt, skal Kjøper betale
alle omkostninger ved avbestillingen samt betale erstatning for Selgers di-
rekte tap, annet dokumentert tap og tapt fortjeneste som Selger har lidt eller
vil måtte lide. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp.
2.5 Kjøper har rett til å avbestille uten vederlag et produkt som Selger har på sitt
lager dersom slik avbestilling kan skje uten ulempe eller kostnad for Selger.
2.6 Selger har rett til å kansellere Kjøpers bestilling, eller del av denne, dersom et
produkt er utsolgt. Selger skal straks gi Kjøper melding om dette, eventuelt
sammen med informasjon om hva Selger kan tilby i stedet. Kjøper har mulig-
heten til å akseptere det nye tilbudet med de endringer Selger har angitt, eller
avbestille.
2.7 Dersom et salg har skjedd til forbruker utenfor Selgers faste utsalgssted
(f.eks. dørsalg), har forbruker rett til å angre kjøpet etter reglene i angrefrist-
loven (se punkt 13).
Informasjon, levering og risiko
3.1 Selger skal tilstrebe at Kjøper får så korrekt informasjon om et produkt som
mulig. Selger tar imidlertid forbehold for at skrive- eller trykkfeil kan fore-
komme. Alle illustrasjoner, tegninger og oppgaver over priser og tekniske
opplysninger i kataloger, brosjyrer og annet reklamemateriell er kun veile-
dende og ikke bindende for Selger.
3.2 Kjøper har risikoen for at de tekniske data som er avgitt til Selger samt pro-
duktet i sin helhet passer til Kjøpers behov. Dersom Kjøpers behov er eller
burde være kjent for Selger, skal Selger gi beskjed til Kjøper om at produktet
trolig ikke passer til Kjøpers behov.
3.3 Selger skal inngå de avtaler som er nødvendige for å få produktet transportert
til Kjøper på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Hvis ikke Selger
skal tegne transportforsikring for produktet, må Selger når forbruker ber om
det, gi de opplysninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring.
3.4 Den leveringstid som er oppgitt på ordrebekreftelsen er veiledende og ikke
bindende for Selger. Når tid er oppgitt i antall dager menes hverdager.
Transportørs tid kommer alltid i tillegg. For produkt som skal leveres i henhold
til mål, tegninger eller lignende skal leveringstid beregnes fra den dag pro-
duktet er godkjent av Kjøper etter undersøkelse hos Selger. Eventuelle etter-
følgende endringer eller tillegg vil kunne forlenge leveringstiden.
Forsinkelse
4.1 Dersom en av Partene innser at avtalt tidspunkt for levering eller mottak ikke
vil bli overholdt, eller dersom forsinkelse fremstår som sannsynlig, skal han
uten opphold gi den annen part underretning om dette og samtidig angi tids-
punkt for når levering eller mottak vil kunne skje. Leveringstidspunktet som
angitt i varselet skal anses som ny avtalt leveringsfrist. Dersom forsinkelsen
er vesentlig, kan den annen part umiddelbart heve avtalen, med den begrens-
ning som følger av punkt 4.2. Forbruker kan kreve erstatning for tap forbruker
lider som følge av forsinkelse fra Selgers side.
4.2 Kjøper kan ikke heve kjøpet dersom Selger ikke har hevingsrett overfor den
underleverandør hvor ordren er plassert. I tillegg forutsettes det at Kjøper er
gjort skriftlig oppmerksom på at ordren er plassert hos underleverandør samt
gjort skriftlig oppmerksom på at hevingsretten er begrenset. Denne bestem-
melsen gjelder ikke i forbrukerkjøp.
4.3 Forsinkelser grunnet Force Majeure (se punkt 12) gir ikke Kjøper rett til å heve
avtalen eller til å kreve erstatning fra Selger.
Undersøkelsesplikt og reklamasjon
5.1 Kjøper skal undersøke produktet straks etter mottak og påse at antall kolli
stemmer overens med følgebrev. Eventuell reklamasjon skal skje skriftlig til
Selger så snart som mulig etter mottak av produktet, eller når mangelen opp-
dages eller burde vært oppdaget. Reklamasjon skal angi mangelens art og
omfang.
5.2 Selger skal erstatte eller utbedre fabrikasjonsfeil 2 (to) år fra leveringstids-
punktet.
5.3 For eventuelle feil med produktet som skyldes skade under transport, skal
Kjøper reklamere overfor transportøren på leveringsstedet. Kjøper skal angi
på transportørens fraktbrev om feilen gjelder skade på emballasje, skade på
produkt eller lignende. Dersom ikke Kjøper reklamerer i forhold til transportør
i henhold til denne bestemmelsen, mister Kjøper enhver rett til å gjøre man-
gelen gjeldende. Denne bestemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp.
5.4 Melding om feil og mangler ved produktet skal oversendes Selger skriftlig.
Dette må skje innen rimelig tid etter at Kjøper oppdaget feilen eller mangelen.
Kjøper har likevel alltid minst to (2) års reklamasjonsfrist, eller fem (5) år
dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. For forbrukerkjøp
kommer retten til reklamasjon i tillegg til angrerett etter angrerettloven (se
punkt 13).
5.5 Selger skal skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner. Selger skal også
skriftlig bekrefte mottak av varer som sendes tilbake til Selger for inspeksjon
eller feilretting.
5.6 Et produkt kan kun returneres etter forutgående avtale mellom Kjøper og
Selger. Dersom årsaken til retur ikke skyldes feil fra Selgers side, skal Kjøper
dekke kostnadene for returforsendelsen. Det er et vilkår for retur av produkt
at produkt er i uskadet stand, at produkt er i original og med ubrutt emballa-
sje.
Mangel
6.1 Produktet har mangel dersom det ikke er i samsvar med de krav til art, meng-
de, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Dersom
annet ikke følger av avtalen skal produktet passe for de formål som tilsva-
rende produkt vanligvis brukes til, passe for et bestemt formål som Selger var
eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, ha egenskaper som Selger
har vist til ved å legge fram prøve eller modell og være pakket på vanlig eller
annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte produktet.
6.2 Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe Kjøper kjente eller måtte
kjenne til ved kjøpet.
58