

6.3 Dersom et produkt har mangel kan Kjøper etter omstendighetene kreve ret-
ting, omlevering, prisavslag, erstatning eller, hvis mangelen er vesentlig, he-
ving. Kjøper kan i tillegg holde kjøpesummen tilbake. Selger kan kreve å få
reparere produktet hvis det er umulig å skaffe et nytt, for eksempel hvis pro-
duktet ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad.
Hvis Selger avhjelper mangelen innen rimelig tid, har Kjøper ikke rett til å
heve avtalen. Kjøpers rett til å påberope seg en mangel bortfaller hvis mange-
len blir avhjulpet av annen enn Selger uten dennes samtykke. Krav om heving
må fremsettes skriftlig av Kjøper straks det er konstatert at mangelen ikke vil
eller kan bli avhjulpet.
6.4 Mangelen må foreligge når Kjøper får produktet i sin besittelse. I forbruker-
kjøp gjelder imidlertid at mangel som forbruker oppdager innen seks (6) må-
neder etter at forbruker overtok produktet, normalt skal regnes som mangel
som har oppstått før forbruker overtok produktet. Dette gjelder likevel ikke
dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
6.5 Forbruker kan gjøre sitt mangelskrav mot Selger gjeldende mot et tidligere
yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres
gjeldende av Selger eller en annen som ervervet produktet fra det tidligere
leddet.
Ansvarsbegrensning
7.1 Selger har ikke i noe tilfelle erstatningsansvar som overstiger verdien på fak-
tura. Selger har intet ansvar for Kjøpers indirekte tap eller for skade eller tap
som måtte oppstå for Kjøper som følge av produktets videre anvendelse.
7.2 Eventuelle avtaler om montering mellom agent/montør og Kjøper er ikke bin-
dende for Selger.
Priser
8.1 Alle priser er inkludert merverdiavgift samt eventuelle andre offentlige avgif-
ter. Totalkostnaden for Kjøper skal fremkomme av ordrebekreftelsen og inklu-
dere alle utgifter forbundet med kjøpet.
8.2 Priser er i stadig endring og Selger tar forbehold om prisendringer som følge
av endrede priser fra leverandører. Selger forbeholder seg retten til å endre
priser på produkter og tjenester som er med i kampanjer eller lignende.
Betaling
9.1 Fakturadato skal være den dato produktet sendes fra Selger. Dersom ikke
annet er avtalt forfaller faktura 14 dager etter fakturadato. Dersom Selger
krever det skal Kjøper ved inngåelse av avtale stille tilfredsstillende garanti
for betaling.
9.2 Ved forsinket eller uteblitt betaling beregnes rente i henhold til forsinkelses-
renteloven fra forfallstidspunktet og inntil betaling skjer. I tillegg vil det bli til-
lagt forsinkelsesgebyr og deretter eventuelt inkassosalær i henhold til inkas-
soloven.
9.3 Kjøper kan ikke holde tilbake kjøpesummen med henvisning til Kjøpers krav
som følge av Selgers kontraktsbrudd. Dersom et krav er omtvistet har Kjøper
ikke rett til motregning med henvisning til annet kontraktsforhold. Denne be-
stemmelsen gjelder ikke i forbrukerkjøp.
9.4 Selger har salgspant i i produktet inntil kjøpesummen inkludert renter og om-
kostninger er betalt i sin helhet.
9.5 Agent har ikke rett til å motta betaling fra Kjøper og Kjøper kan ikke med fri-
gjørende virkning betale til agent.
Selgers rett til å heve ved forsinket betaling m.v.
10.1 Selger kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontrakts-
brudd fra Kjøpers side dersom Kjøpers kontraktsbrudd er vesentlig. Selger
kan heve kjøpet også etter at Kjøper har overtatt produktet.
Opphavsrett
11.1 Selger har opphavsrett til tegninger laget hos Selger i forbindelse med bestil-
ling og salg av produkt til Kjøper. All bruk av tegninger og tekniske løsninger
skal godkjennes av Selger.
Force Majeure
12.1 Partene har ikke ansvar for forsinkelse, manglende leveranse eller manglen-
de mottak som skyldes forhold som Partene ikke kan overvinne, for eksempel
krig, opprør, jordskjelv, brann, strømbrudd, streik og lockout, eller forhold som
vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Selger at det står i vesentlig
misforhold til forbrukerens interesse i at Selger oppfyller. Dersom slike om-
stendigheter var inntrådt før avtale ble inngått mellom Kjøper og Selger, er
forholdene kun fritakelsesgrunn dersom deres innvirkning på avtalen ikke
kunne forutses av Parten. Faller forholdene bort innen rimelig tid, kan forbru-
ker kreve oppfyllelse.
12.2 Den Part som ønsker å påberope seg slik omstendighet som nevnt i dette
punktet, skal uten opphold skriftlig underrette den annen part om at hindring
har inntrådt og når hindringen eventuelt opphører.
12.3 Ved Force Majeure hos Kjøper skal Kjøper dekke de utgifter som Selger på-
drar seg for å sikre og beskytte produktet.
Angrerett i forbrukerkjøp
13.1 Angrerettloven gir forbruker rett til å angre kjøpet når avtale inngås utenfor
Selgers faste utsalgssted. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenes-
ter. For produkter forutsetter angreretten at forbruker senest innen 14 (fjorten)
dager etter at forbruker mottar produktet gir Selger skriftlig melding. Dersom
forbruker ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved
levering av produktet, utvides denne fristen til 3 (tre) måneder. For at angre-
retten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert til Selger i til-
nærmet samme mengde og stand som forbruker mottok det. Alle produkter
skal leveres tilbake til Selger innen rimelig tid. Produktet skal sendes tilbake
til Selger om mulig i originalemballasje, sammen med angrerettskjema.
Eventuell returforsendelse må betales av forbruker. Selger har risikoen for
transporten tilbake til Selger. Selger er forpliktet til å betale tilbake det beløp
forbruker har betalt for produktet inkludert transportkostnader, offentlige av-
gifter osv. Tilbakebetaling skal finne sted innen 14 (fjorten) dager etter at
Selger mottar produktet fra forbruker eller produktet er stilt til rådighet for
Selger. Dersom et produkt skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbruker,
kan det avtales at tilvirkningen eller tilpasningen påbegynnes før angrefristen
løper ut, med den virkning at forbruker ved bruk av angreretten betaler for
utført arbeid og medgåtte materialer. For tjenester forutsetter angreretten at
forbruker senest innen 14 (fjorten) dager etter at forbruker har inngått avtale
med Selger gir Selger skriftlig melding. Angreretten gjelder ikke for enkeltstå-
ende tjenester dersom Selger ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere
tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom. Nærmere
opplysninger om hvordan forbruker benytter seg av angreretten fremgår av
angrerettskjemaet.
Tvister
14.1 Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke
lykkes, kan forbrukere bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av for-
brukers hjemsted. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes tvisten inn
for domstolene, skal den avgjøres i forbrukers verneting, det vil normalt si i
nærheten av forbrukers hjemsted. For næringsdrivende skal verneting være
Romsdal tingrett.
59