Table of Contents Table of Contents
Previous Page  117 / 142 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 117 / 142 Next Page
Page Background

NVE gjorde i 2010, som en følge av nye

retningslinjer, et vedtak om en matema­

tisk fordeling av konsesjonsavgiftene for

Grytten kraftverk i perioden 2005 – 2014

mellom Nesset og Rauma. Tidligere var

fordelingen 55 % til Rauma og 45 % til

Nesset kommune. Etter omgjørings-

vedtaket i NVE ble fordelingen 65,6 % til

Rauma og 34,4 % til Nesset. Kommunen

påklaget omgjøringen, fikk medhold i

NVE og gjennom endelig vedtak i Olje-

og energidepartementet i skriv av 28.

mars 2012. Departementets vedtak kan

ikke påklages.

Aurarevisjonen tar tid. Kommunene

Lesja, Sunndal og Nesset sendte inn

sine krav om revisjon av vilkårene for

Aurareguleringene i 2004. Siden har den

ligget på vent i NVE, som en følge av

liten saksbehandlingskapasitet, mangel

på retningslinjer, og endringer i behand­

lingen og prioriteringen av vilkårsrevi­

sjonene:

• 25. mai 2012 kom de lenge etterspurte

retningslinjene for vilkårsrevisjonene.

• I mai 2012 fikk NVE og DN i oppdrag

fra Olje- og energidepartementet å gå

gjennom og prioritere alle de ca 400

vassdragskonsesjonene som er revi­

derbare fram mot 2022.

• Rapporten om prioriteringen av

vassdragskonsesjonene ble presentert i

oktober 2013

• Rapporten viser til sammen ca 395

konsesjoner fordelt på 187 vassdrag er

reviderbare fram mot 2022.

• Aurarevisjonen er blant de 50 vass­

dragene som er gitt høyest prioritet

med revisjonsadgang 2003 og 2009.

(Grytten med revisjonsadgang i 2020

er også blant nevnte 50 med høyeste

prioritet.)

• Til tross for stadige purringer drar

Aurarevisjonen ut i tid. Nå er det

Vanndirektivet, vannforvaltnings-

planer og tiltaksanalyser som tydelig­

vis opptar NVE.

Landssammenslutningen av

Vasskraftkommuner – LVK

LVK er interesseorganisasjonen for

vasskraftkommuner og har i dag 174

medlemskommuner fordelt på 16 fylker.

LVK sin hovedoppgave er å ivareta

medlemskommunenes interesser i

saker om kraftutbygging. Det kan være

faglig og juridisk bistand i spørsmål om

nybygging, opprusting av eksisterende

verk, hjemfall, revisjon av vilkår, skatte

og avgiftsspørsmål, konsesjonskraft og

kraftomsetning. Alle spørsmål som kre­

ver en betydelig kompetanse som kom­

munene enkeltvis ikke kan vise overfor

utbyggere og offentlige myndigheter.

Nesset Kraft AS

Nesset Kraft AS er 100 % eid av Nesset

kommune hvor 150 aksjer pålydende kr

100 000 danner aksjekapitalen. Det var

den 20.09.1999 at kommunestyret vedtok

å endre organisasjonsform og stifte nytt

selskap. Fra og med 1. januar 2000 ble

Nesset kommunale kraftlag omgjort til

eget aksjeselskap.

Knut Arne Vike er daglig leder og Ola

Krogstad er styrets leder.

Nesset Kraft har i 2014 bidratt til utarbei­

delse og gjennomføring av energidelen

i kommunens strategiske næringsplan.

Dette innebærer blant annet å sikre god

strømforsyning til alle, utbygging av

bredbånd og bygging og drift av små­

kraft i kommunen.

117

NESSE T S OM KRAFTMMUN // KRAFTKOMMUNEN