Table of Contents Table of Contents
Previous Page  78 / 142 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 142 Next Page
Page Background

KOSTRA tall og

kommentarer

Dekningsgraden i vår kommune ligger

litt lavere enn for de sammenlignbare

kommunene og har faktisk gått ned fra

2012 til 2013 tallene. Disse endringene

kan være et resultat av endringer som

ble gjort i kontantstøtteloven fra 01.08

2012. Vi har også barn i Molde kommune

som er bosatt i Nesset. Pr. 31.12.2015 er

det 2 barn fra Nesset i ikke-kommunale

barnehager og 3 i kommunale barne­

hager i Molde.

Nesset kommune ligger høyt på utgifter

til barnehagedrift, vi har til dels små

avdelinger som er dyrere å drive enn

større avdelinger og som dermed er med

på å dra snittprisen opp.

• Alle 5 barnehagene i Nesset deltar

i utviklingsprosjektet gjennom IKT

orkide`, IKT barnehageløftet. Dette er

et prosjekt som handler om barne-

hagens bruk av IKT i det pedagogiske

arbeidet ihht rammeplan for barne­

hagens innhold og oppgave og pro­

sjektet omhandler endringsprosesser i

barnehagene.

• Alle 5 barnehagene i Nesset har meldt

seg på LØFTIS prosjektet, som er et

prosjekt som barnehagene i Nesset

kjører sammen med 5 barnehager i

Molde kommune om løsningsfokusert

tilnærming både i det pedagogiske

arbeide med barna, foreldresamarbeid

og personalsamarbeid.

• Kommunen som barnehagemyndighet

har gjennomført tilsyn med alle barne-

hagene. Alle fem barnehagene har

levert egenmeldingsskjema i tillegg til

BASIL rapporteringen som også gir mye

informasjon i forbindelse med tilsynet.

• Tre av barnehagene har i tillegg hatt

stedlig tilsyn etter Lov om barnehage.

Ingen avvik ble meldt.

• I tilsynet ble følgende paragrafer

vurdert:

§1 Formålet

§2 Barnehagens innhold

§3 Barns rett til medvirkning

§4 Foreldreråd og samarbeidsutvalg

§6 Virksomheten plikter å søke god­

kjenning

§7 Barnehageeiers ansvar

§17 Styrer

§18 Barnehagens øvrige personalet

§19 Politiattest

§20 Taushetsplikt

§21 Opplysningsplikt til sosial-

tjenesten og den kommunale

helse- og omsorgstjenesten

§22 Opplysningsplikt til barnevern­

tjenesten

§23 Helsekontroll av barn og

personalet

§ 24 Øvingsopplæring

• Interkommunale samarbeidsavtaler og

selskaper

• Kunnskapsnett Romsdal (samarbeid

inne kompetanseutvikling skole/

barnehage med Aukra, Eide, Fræna,

Gjemnes, Midsund, Molde, Nesset,

Rauma og Vestnes)

• IKT orkide`(oppvekst), barnehageløftet

– felles kompetanseheving.

Regnskapsskjema 1B - fordelt til enhetene

Regnskap

2015

Regulert

budsjett 2015

Opprinnelig

budsjett 2015

Avvik fra

regulert budsjett

Avvik %

Regnskap

2014

Barnehagene

18 189 014

19 462 000 19 694 000

1 272 986 6,5

19 319 153

Det ble mindre utgifter til barn med nedsatt funksjonsevne enn det som var budsjettert for 2015 og større refusjon av sykepenger i forbindelse med

langtidssykemelding, enn utgifter til vikar. Dette skyldes at det ikke er leid inn sykevikar for mer enn det som er høyst nødvendig og at vikaren har

lavere lønn enn den sykemeldte. Innkjøpsstopp siste halvår og økte inntekter har også innvirkning.

78

NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2015