Note 7 – Kapitalkonto
Kapitalkontoen representerer differansen mellom balanseført verdi av anleggsmidler og langsiktig gjeld, justert for ubrukte lånemidler, hvor ubrukte
lånemidler er andelen av langsiktig gjeld som ikke er regnskapsført i investeringsregnskapet.
01.01.2014 Balanse (underskudd i kapital)
01.01.2014 Balanse (kapital)
7 728 500
Debetposteringer i året:
Kreditposteringer i året:
Avskriving av fast eiendom og anlegg
8 024 225 Aktivering av fast eiendom og anlegg
31 239 013
Nedskrivninger fast eiendom
0 Oppskriving av fast eiendom
0
Avskrivninger av utstyr, maskiner og transportmidler
2 500 024 Aktivering av utstyr, maskiner og transportmidler
3 375 678
Salg av fast eiendom og anlegg
827 455
Avdrag på formidlings/startlån
3 337 827 Kjøp av aksjer og andeler
1 151 712
Avdrag på sosial lån
79 324 Utlån formidlings/startlån
896 000
Avdrag på utlånte egne midler
1 460 159 Utlån sosial lån
73 894
Oppskriving innlån
0 Utlån egne midler
2 835 000
Avskrivning sosiale lån *
29 082 Avskrivning innlån
0
Avskrevet utlån egne midler **
120 517 Oppskriving utlån
0
Bruk av midler fra eksterne lån
29 377 392 Avdrag på eksterne lån
12 518 411
UB Pensjonsforpliktelse (netto)
UB Pensjonsforpliktelse (netto)
3 658 335
Aga pensjonsforpliktelse
Aga pensjonsforpliktelse ***
3 182 203
31.12.2014 Balanse
31.12.2014 Balanse
Kapitalkonto
20 902 742 (underskudd i kapital)
*) Avskrevet sosiale lån gjelder forelda krav.
**) Avskrevet utlån Mardølafondet er på grunn av konkurs.
***)Nesset kommune fikk redusert arbeidsgiveravgift 1.7.2014, fra 14,1% til 10,6%
Regnskapet er utarbeidet i henhold
til bestemmelsene i kommuneloven,
forskrifter og god kommunal regnskaps
skikk.
Regnskapsprinsipper
All tilgang og bruk av midler i løpet av
året som vedrører kommunens virksom
het fremgår av driftsregnskapet eller
investeringsregnskapet. Regnskapsfør
ing av tilgang og bruk av midler bare i
balanseregnskapet gjøres normalt ikke,
kun ved endring i regnskapsprinsipp.
Dette blir kommentert i note i årsregn
skapet.
Alle utgifter, utbetalinger, inntekter og
innbetalinger er regnskapsført brutto.
Dette gjelder også interne finansier
ingstransaksjoner. Alle kjente utgifter,
utbetalinger, inntekter og innbetalinger i
året er tatt med i årsregnskapet, enten de
er betalt eller ikke.
For lån er kun den delen av lånet som
faktisk er brukt i løpet av året ført i
investeringsregnskapet. Den delen av
lånet som ikke er brukt, er registrert som
memoriapost.
I den grad enkelte utgifter, utbetalinger,
inntekter eller innbetalinger ikke kan
fastsettes eksakt ved tidspunktet for
regnskapsavleggelsen, registreres et
anslått beløp i årsregnskapet.
Klassifisering av anleggsmidler
og omløpsmidler
I balanseregnskapet er anleggsmidler
eiendeler bestemt til varig eie eller bruk
for kommunen.
Andre eiendeler er omløpsmidler.
Fordringer knyttet til egen vare- og
tjenesteproduksjon, samt markeds
baserte verdipapirer som inngår i en
handelsportefølje er omløpsmidler.
Andre markedsbaserte verdipapirer er
klassifisert som omløpsmidler med min
dre kommunen har foretatt investeringen
ut fra næringspolitiske eller samfunns
messige hensyn. I slike tilfeller er verdi
papirene klassifisert som anleggsmidler.
Andre fordringer er omløpsmidler der
som disse forfaller til betaling innen ett
år etter anskaffelsestidspunktet. Ellers
er de klassifisert som anleggsmidler.
Kommunen følger KRS (F) nr 4;
Avgrensningen mellom driftsregnskapet
og investeringsregnskapet. Standarden
har særlig betydning for skille mellom
vedlikehold og påkostning i forhold til
anleggsmidler. Utgifter som påløper for
å opprettholde anleggsmiddelets kvali
tetsnivå utgiftsføres i driftsregnskapet.
Utgifter som representerer en stan
dardheving av anleggsmiddelet utover
standarden ved anskaffelsen utgiftsføres
i investerings-regnskapet og aktiveres
på anleggsmiddelet i balansen.
Klassifisering av gjeld
Langsiktig gjeld er knyttet til formålene
i kommunelovens § 50. All annen gjeld
er kortsiktig gjeld.
Neste års avdrag på utlån inngår i
anleggsmidler og neste års avdrag på
lån inngår i langsiktig gjeld.
Note 8 – Regnskapsprinsipper
51
ORGANISASJONEN // ØKONOMI