Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  52 / 144 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 144 Next Page
Page Background

Nesset kommune har utarbeidet etter­

kalkyle for betalingstjenester i henhold

til Retningslinjer for beregning av

selvkost for kommunale betalingstje­

nester (H-3/14, Kommunal- og moder­

niseringsdepartementet, februar 2014).

Kommunen benytter selvkostmodellen

Momentum Selvkost Kommune.

Selvkost innebærer at kommunens kost­

nader med å frembringe tjenestene skal

dekkes av gebyrene som brukerne av

tjenestene betaler. Kommunen har ikke

anledning til å tjene penger på tjeneste­

ne. For å kontrollere at dette ikke skjer

må kommunen, etter hvert regnskapsår

utarbeide en selvkostkalkyle som viser

selvkostregnskapet for det enkelte

gebyrområdet. Elementene i en selkost­

kalkyle avviker fra kommunes ordinære

driftsregnskap på enkelte områder og

de to regnskapene vil ikke være direkte

sammenlignbare. I selvkostkalkylen

inngår regnskapsmessige driftsinntek­

ter, driftsutgifter eksklusiv regnskaps­

messige avskrivninger, kalkulatoriske

avskrivninger og rentekostnader, samt

henførte indirekte driftsutgifter (admi­

nistrasjonsutgifter).

Ved beregning av kalkulatoriske

avskrivninger skal det i selvkostbereg­

ningene gjøres fratrekk av fremmedfi­

nansiering. Kalkulatorisk rentekostnad

representerer en alternativ avkastning

kommunen går glipp av ved at kapital

er bundet i anleggsmidler. Den kalku­

latoriske rentekostnaden beregnes med

utgangspunkt i anleggsmidlenes restav­

skrivningsverdi og en kalkylerente.

Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av

5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I 2014

var denne lik 2,68 %.

Retningslinjene fastsetter regler for

henføring av relevante administrasjons­

utgifter som kan inngå i selvkostgrunn­

laget. Videre er det bestemt at eventuelle

overskudd skal avsettes til bundne selv­

kostfond. Et overskudd fra et enkelt år

skal tilbakeføres til brukerne i form av

lavere gebyrer i løpet av en femårsperio­

de. En generasjon brukere skal ikke sub­

sidiere neste generasjon, eller omvendt.

Kostnadene ved tjenestene som ytes i

dag skal dekkes av de brukerne som

drar nytte av tjenesten. Dette innebærer

at dersom kommunen har overskudd

som er eldre enn fire år, må dette i sin

helhet gå til reduksjon av gebyrene det

kommende budsjettåret. Eksempelvis

må et overskudd som stammer fra 2014 i

sin helhet være disponert innen 2019.

I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle

for hver betalingstjeneste må kommu­

nen også utarbeide forkalkyler i forkant

av budsjettåret for å estimere drifts- og

kapitalkostnader for neste økonomi­

planperiode. Forkalkylene gir grunn­

laget for kommunes gebyrsatser. Ved

budsjettering er det en rekke usikre fak­

torer, herunder fremtidig kalkylerente,

utvikling av antall brukere og generell

etterspørsel. I tillegg til å overholde

generasjonsprisnippet bør kommune ha

målsetning om minst mulig svingnin­

ger i de kommunale gebyrene.

Note 8 – Regnskapsprinsipper

Note 9 – Selvkost – etterkalkyle 2014

Vurderingsregler

Omløpsmidler er vurdert til laveste ver­

di av anskaffelseskost og virkelig verdi.

Markedsbaserte finansielle omløpsmid­

ler er vurdert til virkelig verdi.

Utestående fordringer er vurdert til på­

lydende med fradrag for forventet tap.

Anleggsmidler er vurdert til anskaffel­

seskost. Anleggsmidler med begrenset

økonomisk levetid avskrives med like

store årlige beløp over levetiden til

anleggsmiddelet. Avskrivningene starter

året etter at anleggsmiddelet er anskaf­

fet/tatt i bruk av virksomheten.

Avskrivningsperiodene er i tråd med § 8 i

forskrift om årsregnskap og årsberetning.

Vurderingene for eiendeler gjelder tilsva­

rende for kortsiktig og langsiktig gjeld.

Opptakskost utgjør gjeldspostens påly­

dende i norske kroner på det tidspunkt

som gjelden oppstår.

Låneomkostninger (gebyrer, provisjo­

ner mv.), samt over- og underkurs er

finansutgifter og inntekter. Over- og

underkurs periodiseres over lånets

løpetid som kortsiktig fordring/gjeld

etter samme prinsipp som gjelder for

obligasjoner som holdes til forfall.

Selvkostberegninger

Innenfor de rammer der selvkost er

satt som den rettslige rammen for hva

kommunen kan kreve av brukerbetalin­

ger beregner kommunen selvkost. For

de tjenestene kommunen selv har valgt

å kreve brukerbetalinger etter selvkost­

prinsippet følges samme retningslinjer.

Mva-plikt og mva-

kompensasjon

Kommunen følger reglene i mva-loven

for de tjenesteområdene som er omfattet

av loven.

For kommunens øvrige virksomhet

krever kommunen mva-kompensasjon.

Mottatt kompensasjon for betalt mva

er finansiert av kommunene gjennom

redusert statstilskudd i inntekts­

systemet.

52

NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2014