Nesset kommune har utarbeidet etter
kalkyle for betalingstjenester i henhold
til Retningslinjer for beregning av
selvkost for kommunale betalingstje
nester (H-3/14, Kommunal- og moder
niseringsdepartementet, februar 2014).
Kommunen benytter selvkostmodellen
Momentum Selvkost Kommune.
Selvkost innebærer at kommunens kost
nader med å frembringe tjenestene skal
dekkes av gebyrene som brukerne av
tjenestene betaler. Kommunen har ikke
anledning til å tjene penger på tjeneste
ne. For å kontrollere at dette ikke skjer
må kommunen, etter hvert regnskapsår
utarbeide en selvkostkalkyle som viser
selvkostregnskapet for det enkelte
gebyrområdet. Elementene i en selkost
kalkyle avviker fra kommunes ordinære
driftsregnskap på enkelte områder og
de to regnskapene vil ikke være direkte
sammenlignbare. I selvkostkalkylen
inngår regnskapsmessige driftsinntek
ter, driftsutgifter eksklusiv regnskaps
messige avskrivninger, kalkulatoriske
avskrivninger og rentekostnader, samt
henførte indirekte driftsutgifter (admi
nistrasjonsutgifter).
Ved beregning av kalkulatoriske
avskrivninger skal det i selvkostbereg
ningene gjøres fratrekk av fremmedfi
nansiering. Kalkulatorisk rentekostnad
representerer en alternativ avkastning
kommunen går glipp av ved at kapital
er bundet i anleggsmidler. Den kalku
latoriske rentekostnaden beregnes med
utgangspunkt i anleggsmidlenes restav
skrivningsverdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av
5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I 2014
var denne lik 2,68 %.
Retningslinjene fastsetter regler for
henføring av relevante administrasjons
utgifter som kan inngå i selvkostgrunn
laget. Videre er det bestemt at eventuelle
overskudd skal avsettes til bundne selv
kostfond. Et overskudd fra et enkelt år
skal tilbakeføres til brukerne i form av
lavere gebyrer i løpet av en femårsperio
de. En generasjon brukere skal ikke sub
sidiere neste generasjon, eller omvendt.
Kostnadene ved tjenestene som ytes i
dag skal dekkes av de brukerne som
drar nytte av tjenesten. Dette innebærer
at dersom kommunen har overskudd
som er eldre enn fire år, må dette i sin
helhet gå til reduksjon av gebyrene det
kommende budsjettåret. Eksempelvis
må et overskudd som stammer fra 2014 i
sin helhet være disponert innen 2019.
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle
for hver betalingstjeneste må kommu
nen også utarbeide forkalkyler i forkant
av budsjettåret for å estimere drifts- og
kapitalkostnader for neste økonomi
planperiode. Forkalkylene gir grunn
laget for kommunes gebyrsatser. Ved
budsjettering er det en rekke usikre fak
torer, herunder fremtidig kalkylerente,
utvikling av antall brukere og generell
etterspørsel. I tillegg til å overholde
generasjonsprisnippet bør kommune ha
målsetning om minst mulig svingnin
ger i de kommunale gebyrene.
Note 8 – Regnskapsprinsipper
Note 9 – Selvkost – etterkalkyle 2014
Vurderingsregler
Omløpsmidler er vurdert til laveste ver
di av anskaffelseskost og virkelig verdi.
Markedsbaserte finansielle omløpsmid
ler er vurdert til virkelig verdi.
Utestående fordringer er vurdert til på
lydende med fradrag for forventet tap.
Anleggsmidler er vurdert til anskaffel
seskost. Anleggsmidler med begrenset
økonomisk levetid avskrives med like
store årlige beløp over levetiden til
anleggsmiddelet. Avskrivningene starter
året etter at anleggsmiddelet er anskaf
fet/tatt i bruk av virksomheten.
Avskrivningsperiodene er i tråd med § 8 i
forskrift om årsregnskap og årsberetning.
Vurderingene for eiendeler gjelder tilsva
rende for kortsiktig og langsiktig gjeld.
Opptakskost utgjør gjeldspostens påly
dende i norske kroner på det tidspunkt
som gjelden oppstår.
Låneomkostninger (gebyrer, provisjo
ner mv.), samt over- og underkurs er
finansutgifter og inntekter. Over- og
underkurs periodiseres over lånets
løpetid som kortsiktig fordring/gjeld
etter samme prinsipp som gjelder for
obligasjoner som holdes til forfall.
Selvkostberegninger
Innenfor de rammer der selvkost er
satt som den rettslige rammen for hva
kommunen kan kreve av brukerbetalin
ger beregner kommunen selvkost. For
de tjenestene kommunen selv har valgt
å kreve brukerbetalinger etter selvkost
prinsippet følges samme retningslinjer.
Mva-plikt og mva-
kompensasjon
Kommunen følger reglene i mva-loven
for de tjenesteområdene som er omfattet
av loven.
For kommunens øvrige virksomhet
krever kommunen mva-kompensasjon.
Mottatt kompensasjon for betalt mva
er finansiert av kommunene gjennom
redusert statstilskudd i inntekts
systemet.
52
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2014