Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  81 / 144 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 144 Next Page
Page Background

Resultat nasjonale prøver 2009-2014

Nesset

M&R

Nasjonalt

Fag/ årstrinn

10/11

11/12 12/13 13/14 14/15 10/11

11/12 12/13 13/14 14/15 10/11

11/12 12/13 13/14 14/15

Regn.

5.tr

1,8 1,6 1,7 1,8 49 2,0 1,9 1,9 2,0 49 2,0 2,0 2,0 2,0 50

Regn.

8.tr

3,0 3,3 2,9 3,2 51 3,1 3,1 3,1 3,1 50 3,1 3,1 3,1 3,1 50

Regn.

9.tr

3,3 3,2 3,7 3,2 54 3,5 3,4 3,5 3,4 53 3,4 3,4 3,4 3,4 53

Les.

5.tr

2,1 2,0 2,0 2,0 49 1,9 2,0 1,9 1,9 49 2,0 2,0 2,0 2,0 50

Les.

8.tr

2,7 3,5 2,8 3,3 52 3,0 3,1 3,0 3,0 49 3,1 3,1 3,1 3,1 50

Les.

9.tr

3,3 3,6 3,6 3,2 55 3,5 3,5 3,4 3,4 53 3,5 3,5 3,5 3,4 54

Eng.

5.tr

2,0

x

1,7 2,2 53 1,9

x

1,9 1,9 49 2,0

x

2,0 2,0 50

Eng.

8.tr

2,8 3,4 2,8 3,3 51 3,0 3,0 3,0 2,9 50 3,0 3,0 3,0 3,0 50

Gr.skole-poeng 39,5 41,5 40,3 41,8

40,1 40,3 40,1 40,4

39,9 40,0 40,1 40,4

KOSTRA – tall og kommentarer

Nesset

KOSTRA

gruppe 2 M&R Fylke Norge

2009 2010 2011

2012

2013

2014

2014

2014

2014

Netto dr.utg. til gr.skole­

opplæring pr. innbygger 6–15 år

111 382 126 624 129 702 139 494

132 830

Gjennomsnittlig

gruppestørrelse 8.–10.trinn

13,6 13,2 13,1

13,7

14,4

14,3

12,8

14,3

14,4

I skrivende stund er økonomiske tall for 2014 i KOSTRA ikke tilgjengelig, derfor har vi kun tilgang til 2013 – tallene. Skolestrukturen i Nesset gir

høye kostnader til undervisning

Resultatvurdering

Vurdering: Tabellen viser jevnt gode

resultat i lesing, spesielt for 5.trinn. På

5.trinn har resultatene i regning siste

årene ligget noe under nasjonale tall. For

8.trinn har resultatene variert mer, men

ligger litt over eller litt under nasjonal

nivå fra år til år. Grunnskolepoeng er

gjennomsnittlig poengsum for alle av­

gangsfag i 10.klasse. Her har Nesset hatt

en fin utvikling de siste årene.

For å sikre positiv utvikling har det vært

arbeidet det med faglig oppgradering

for personalet i tillegg til økt fokus og

spesielle tiltak for god leseopplæring og

regning.

Godt læringsmiljø er også et satsings­

område og en betydningsfull faktor for å

oppnå gode resultat.

Merknad til nasjonale prøver:

Nasjonale prøver har en skala på 1-3 for

5. trinn og 1-5 på 8. trinn. Ved lesing av

resultatene er det viktig å være klar over

at det i statistikk vil kunne oppstå større

avvik jo mindre tallgrunnlaget er, og i

Nesset er tallgrunnlaget relativt lite. Der­

for vil resultatene kunne variere ganske

mye fra årskull til årskull i Nesset, slik

det framkommer i tabellen.

Det er også verdt å merke seg at Nesset

har så godt som null fritak fra nasjonale

prøver.

Fra 2014 er skala og verdisetting endret.

Gjennomsnitt på nasjonalt nivå er satt

til 50. På grunn av lavt antall i gruppene

i Nesset er den statistiske usikkerheten

stor; mellom 3 og 4 for Nesset.

Nøkkeltall i enheten

Voksenopplæring

: I meldingsåret fikk

9 voksne et undervisningstilbud i Norsk

med samfunnskunnskap i kommunens

regi. 5 voksne fikk spesialundervisning

enten ved undervisning i kommunen

eller ved at kommunen kjøpte tjenester i

nabokommune.

Kompetanseutvikling

: 1 lærer og 2

skoleledere deltok i formell videreutdan­

ning med og uten statlig støtte i mel­

dingsåret.

81

RÅDMANNENS STAB // SKOLEFAGLIG RÅDGIVER