Måloppnåelse – Helse og omsorg
1 Kvalitet på tjenestene
Levere lovpålagte tjenester med god kvalitet til rett tid.
Tilbud som gis til den enkelte bruker skal evalueres 2 ganger pr. år.
• Manglende kontinuitet på grunn av lederbytter.
Ikke gjennomført.
• Søknader og inngående post skal skannes og legges inn i fagprogrammet (IKT)
Gjennomført
Individuelle planer skal være oppdatert og fylle de krav en slik plan skal ha.
Samtlige planer skal være gjennomgått innen 1.6.14
• 5 av 10 planer er oppdatert.
Delvis gjennomført.
Brukerundersøkelse skal være gjennomført innen pleie- og omsorgstjenesten
• Gjennomført. Kun ved institusjonen.
Delvis.
2 Motiverte medarbeidere
Rett kompetanse til rett oppgave. Redusere fravær med 10 %.
Strategisk kompetanseplan skal rulleres høst 2014.
• Vakanse i stilling som fag-utvikler høsten 2014.
Ikke gjennomført.
Reduksjon av sykefraværet med 10 %
• Sykefravær 11,64% (9,63)
Ikke gjennomført.
3 God økonomistyring
Oversikt over all bruk av ressurser. Rammene skal holdes.
Drive innheten innenfor tildelt budsjettramme uten tilleggsbevilgning fra disposisjonsfondet
• se kommentarer under avsnitt økonomi.
Delvis gjennomført,
Avdelingslederne skal ha økt ansvar for økonomistyringen ved at budsjettrammenene
innenfor den enkelte avdelingen holdes.
• Systematisk opplæring av avd.ledere startet oktober 2014,
Delvis gjennomført.
4 Helhetlig og langsiktig planlegging
Omdømmebygging i alt vi gjør!
«Omdømmebygging». I kommunal rapports kommunebarometer skal pleie- og om-
sorgstjenesten være blant de 50 beste og helse-tjenesten blant de 100 beste i landet.
• Pleie- og omsorgstjenesten nr 53 og helsetjenesten nr 72
Utført
• Kommunens hjemmeside i forhold til helse og omsorg skal til enhver tid være
oppdatert.
Gjennomført.
5 Effektiv og rasjonell drift gjennom bruk av IKT
Tilrettelegging og innføring av kvalitetsstyringssystem for hele kommunen. Aktiv bruk
av dagens dataprogram samt innføring av nye. Sikker dokumentasjon i alt vi gjør.
Kvalitetsrutiner innen helse og omsorg skal oppdateres og legges inn i kommunens
felles kvalitetssystem
• Det ble laget en plan for 2. halvår 2013. I forhold til det elektroniske
programmet, Profil
Delvis gjennomført.
• Hjemmetjeneste skal i løpet av 2014 ta i bruk nettbrett, slik at journalnotater er
tilgjengelig og kan oppdateres når tilsatte er ute på oppdrag
Gjennomført.
• Pleie og omsorg skal i løpet av 2014 nytte helsenettet i kommunikasjon med helse-
foretak og legetjenesten via elektroniske meldinger.
Gjennomført.
Helsedirektoratets norm for informasjonssikkerhet skal følges. Det skal i den forbindel-
se utarbeides sikkerhetsrutiner (gjelder bruk av IKT)
• Rutinene laget, men ikke lagt inn i kvalitets-systemet (LOSEN)
Delvis gjennomført.
6 God utnyttelse og bruk av kommunale bygg, samt et godt vedlikehold
Rasjonell drift av alt nødvendig bruksareal.
Aktiviteter / tjenester innen helse og omsorg skal samles på færrest mulig bygg og
fortrinnsvis i enhetens lokaler.
• Kontorlokaler for kommunens hjemme-tjeneste (indre og ytre) snart klart til bruk
ved NOS.
Delvis gjennomført
94
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2014