Nesset kommune har utarbeidet etter
kalkyle for betalingstjenester i henhold
til Retningslinjer for beregning av
selvkost for kommunale betalingstje
nester (H-3/14, Kommunal- og moder
niseringsdepartementet, februar 2014).
Kommunen benytter selvkostmodellen
Momentum Selvkost Kommune.
Selvkost innebærer at kommunens kost
nader med å frembringe tjenestene skal
dekkes av gebyrene som brukerne av
tjenestene betaler. Kommunen har ikke
anledning til å tjene penger på tjenestene.
For å kontrollere at dette ikke skjer må
kommunen, etter hvert regnskapsår
utarbeide en selvkostkalkyle som viser
selvkostregnskapet for det enkelte
gebyrområdet. Elementene i en selkost
kalkyle avviker fra kommunes ordinære
driftsregnskap på enkelte områder og
de to regnskapene vil ikke være direkte
sammenlignbare. I selvkostkalkylen
inngår regnskapsmessige driftsinntek
ter, driftsutgifter eksklusiv regnskaps
messige avskrivninger, kalkulatoriske
avskrivninger og rentekostnader, samt
henførte indirekte driftsutgifter (admi
nistrasjonsutgifter).
Ved beregning av kalkulatoriske
avskrivninger skal det i selvkostbereg
ningene gjøres fratrekk av fremmedfi
nansiering. Kalkulatorisk rentekostnad
representerer en alternativ avkastning
kommunen går glipp av ved at kapital
er bundet i anleggsmidler. Den kal
kulatoriske rentekostnaden beregnes
med utgangspunkt i anleggsmidlenes
restavskrivningsverdi og en kalkyleren
te. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet
av 5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I
2015 var denne lik 1,94 %.
Retningslinjene fastsetter regler for hen
føring av relevante administrasjonsutgif
ter som kan inngå i selvkostgrunnlaget.
Videre er det bestemt at eventuelle over
skudd skal avsettes til bundne selvkost
fond. Et overskudd fra et enkelt år skal
tilbakeføres til brukerne i form av lavere
gebyrer i løpet av en femårsperiode. En
generasjon brukere skal ikke subsidiere
neste generasjon, eller omvendt. Kostna
dene ved tjenestene som ytes i dag skal
dekkes av de brukerne som drar nytte
av tjenesten. Dette innebærer at dersom
kommunen har overskudd som er eldre
enn fire år, må dette i sin helhet gå til
reduksjon av gebyrene det kommende
budsjettåret. Eksempelvis må et over
skudd som stammer fra 2015 i sin helhet
være disponert innen 2020.
I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle
for hver betalingstjeneste må kom
munen også utarbeide forkalkyler i
forkant av budsjettåret for å estimere
drifts- og kapitalkostnader for neste
økonomiplanperiode. Forkalkylene gir
grunnlaget for kommunes gebyrsatser.
Ved budsjettering er det en rekke usikre
faktorer, herunder fremtidig kalkyleren
te, utvikling av antall brukere og gene
rell etterspørsel. I tillegg til å overholde
generasjonsprisnippet bør kommune ha
målsetning om minst mulig svingnin
ger i de kommunale gebyrene.
Note 8 – Regnskapsprinsipper
Note 9 – Selvkost – etterkalkyle 2015
Avskrivningsperiodene er i tråd med § 8 i
forskrift om årsregnskap og årsberetning.
Vurderingene for eiendeler gjelder tilsvar-
ende for kortsiktig og langsiktig gjeld.
Opptakskost utgjør gjeldspostens pålyd-
ende i norske kroner på det tidspunkt
som gjelden oppstår.
Låneomkostninger (gebyrer, provisjoner
mv.), samt over- og underkurs er finans
utgifter og inntekter. Over- og underkurs
periodiseres over lånets løpetid som
kortsiktig fordring/gjeld etter samme
prinsipp som gjelder for obligasjoner
som holdes til forfall.
Selvkostberegninger
Innenfor de rammer der selvkost er
satt som den rettslige rammen for hva
kommunen kan kreve av brukerbetalinger
beregner kommunen selvkost. For de
tjenestene kommunen selv har valgt å
kreve brukerbetalinger etter selvkost
prinsippet følges samme retningslinjer.
Mva-plikt og mva-
kompensasjon
Kommunen følger reglene i mva-loven
for de tjenesteområdene som er omfattet
av loven.
For kommunens øvrige virksomhet
krever kommunen mva-kompensasjon.
Mottatt kompensasjon for betalt mva er
finansiert av kommunene gjennom redu
sert statstilskudd i inntektssystemet.
52
NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2015