Table of Contents Table of Contents
Previous Page  52 / 142 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 142 Next Page
Page Background

Nesset kommune har utarbeidet etter­

kalkyle for betalingstjenester i henhold

til Retningslinjer for beregning av

selvkost for kommunale betalingstje­

nester (H-3/14, Kommunal- og moder­

niseringsdepartementet, februar 2014).

Kommunen benytter selvkostmodellen

Momentum Selvkost Kommune.

Selvkost innebærer at kommunens kost­

nader med å frembringe tjenestene skal

dekkes av gebyrene som brukerne av

tjenestene betaler. Kommunen har ikke

anledning til å tjene penger på tjenestene.

For å kontrollere at dette ikke skjer må

kommunen, etter hvert regnskapsår

utarbeide en selvkostkalkyle som viser

selvkostregnskapet for det enkelte

gebyrområdet. Elementene i en selkost­

kalkyle avviker fra kommunes ordinære

driftsregnskap på enkelte områder og

de to regnskapene vil ikke være direkte

sammenlignbare. I selvkostkalkylen

inngår regnskapsmessige driftsinntek­

ter, driftsutgifter eksklusiv regnskaps­

messige avskrivninger, kalkulatoriske

avskrivninger og rentekostnader, samt

henførte indirekte driftsutgifter (admi­

nistrasjonsutgifter).

Ved beregning av kalkulatoriske

avskrivninger skal det i selvkostbereg­

ningene gjøres fratrekk av fremmedfi­

nansiering. Kalkulatorisk rentekostnad

representerer en alternativ avkastning

kommunen går glipp av ved at kapital

er bundet i anleggsmidler. Den kal­

kulatoriske rentekostnaden beregnes

med utgangspunkt i anleggsmidlenes

restavskrivningsverdi og en kalkyleren­

te. Kalkylerenten er årsgjennomsnittet

av 5-årig SWAP-rente + 1/2 %-poeng. I

2015 var denne lik 1,94 %.

Retningslinjene fastsetter regler for hen­

føring av relevante administrasjonsutgif­

ter som kan inngå i selvkostgrunnlaget.

Videre er det bestemt at eventuelle over­

skudd skal avsettes til bundne selvkost­

fond. Et overskudd fra et enkelt år skal

tilbakeføres til brukerne i form av lavere

gebyrer i løpet av en femårsperiode. En

generasjon brukere skal ikke subsidiere

neste generasjon, eller omvendt. Kostna­

dene ved tjenestene som ytes i dag skal

dekkes av de brukerne som drar nytte

av tjenesten. Dette innebærer at dersom

kommunen har overskudd som er eldre

enn fire år, må dette i sin helhet gå til

reduksjon av gebyrene det kommende

budsjettåret. Eksempelvis må et over­

skudd som stammer fra 2015 i sin helhet

være disponert innen 2020.

I tillegg til å utarbeide en etterkalkyle

for hver betalingstjeneste må kom­

munen også utarbeide forkalkyler i

forkant av budsjettåret for å estimere

drifts- og kapitalkostnader for neste

økonomiplanperiode. Forkalkylene gir

grunnlaget for kommunes gebyrsatser.

Ved budsjettering er det en rekke usikre

faktorer, herunder fremtidig kalkyleren­

te, utvikling av antall brukere og gene­

rell etterspørsel. I tillegg til å overholde

generasjonsprisnippet bør kommune ha

målsetning om minst mulig svingnin­

ger i de kommunale gebyrene.

Note 8 – Regnskapsprinsipper

Note 9 – Selvkost – etterkalkyle 2015

Avskrivningsperiodene er i tråd med § 8 i

forskrift om årsregnskap og årsberetning.

Vurderingene for eiendeler gjelder tilsvar-

ende for kortsiktig og langsiktig gjeld.

Opptakskost utgjør gjeldspostens pålyd-

ende i norske kroner på det tidspunkt

som gjelden oppstår.

Låneomkostninger (gebyrer, provisjoner

mv.), samt over- og underkurs er finans­

utgifter og inntekter. Over- og underkurs

periodiseres over lånets løpetid som

kortsiktig fordring/gjeld etter samme

prinsipp som gjelder for obligasjoner

som holdes til forfall.

Selvkostberegninger

Innenfor de rammer der selvkost er

satt som den rettslige rammen for hva

kommunen kan kreve av brukerbetalinger

beregner kommunen selvkost. For de

tjenestene kommunen selv har valgt å

kreve brukerbetalinger etter selvkost­

prinsippet følges samme retningslinjer.

Mva-plikt og mva-

kompensasjon

Kommunen følger reglene i mva-loven

for de tjenesteområdene som er omfattet

av loven.

For kommunens øvrige virksomhet

krever kommunen mva-kompensasjon.

Mottatt kompensasjon for betalt mva er

finansiert av kommunene gjennom redu­

sert statstilskudd i inntektssystemet.

52

NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2015