Table of Contents Table of Contents
Previous Page  68 / 142 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 142 Next Page
Page Background

Håndtering av maskinpark i

henhold til økonomi

Fornying av maskinpark går tradisjonelt

i intervaller på 3-5 år. Dette følges ikke

slavisk, men vurderes fortløpende i

henhold til tilstand og behov. Fra høsten

2015 har man noe atypisk valgt å oppgra­

dere en rekke maskiner. På lang sikt er

lønnsomhet heri gjerne en fin balanse­

gang, men umiddelbar effekt og kost­

nadsinnsparinger er nevneverdige. Etter

en vurdering av eksisterende maskin­

park og kost/nytte har man konkludert

med at innfallsvinkelen ved denne

korsvei er gunstig. Vi samarbeider også

godt med IKT skole, som har fulgt dette

mønsteret i større skala. Eksempelvis har

skoletrinnene i Eidsvågen i skrivende

stund oppgradert tett på 200 bærbare

maskiner (hovedsakelig elevmaskiner)

for ca. kr. 1000 per stykk. Opplevelsen

og bruk rapporteres som natt og dag, og

det er naturlig nok overgangen fra utslitt

ordinær harddisk til ny SSD som er pri­

mær suksessfaktor her.

Rolle i driftsteam i

IKT Orkidé

Fra våren 2014 har IKT Orkidé utvidet

sitt driftsteam med flere delstillinger

trukket inn fra kommunene. Dette er

ment som et tiltak for å styrke og sikre

fellespunktets tjenestetilbud og bedre

samordne drift av IKT i kommunene.

Nesset kommune har vært representert

med 20% stilling i team for klienthånd­

tering, basert på Microsofts topprodukt

Config Manager. Løsningen er installert

og tilpasset for å ivareta installasjon av

operativsystem og programvare spesifikt

for vårt kommunesamarbeid. prosjektets

mandat ligger flere delemner for under­

støtting av funksjoner tiltenkt ny

organisasjonsstruktur, som sentralisert

brukerstøtte, rapportering etc.

Ordningen er under omstrukturering, og

som et ledd i dette er IKT Nesset kom­

mune fra 1. mars 2016 inne med 40 stil­

lingsprosenter, rundt selvsamme emner.

Måloppnåelse og veien

framover

At driftsteam som beskrevet i dag i over­

veiende grad består av IKT-personell fra

de selvsamme kommuner disse er ment å

betjene, er ikke en tilfeldig valgt forskyv­

ning av ressurser, men representerer et

bevisst strategisk valg, der man ønsker å

oppnå bedre kontroll med egne tekniske

løsninger, og eget personell i bedre direkte

kontakt med våre sentralt plasserte

fellesløsninger oppleves i all hovedsak

som et gode. Det er lettere å iverksette nye

prosjekt, og kommunikasjonen mellom

teamene synes å flyte lettere enn i de

tilfeller løsninger er totalhåndtert av

eksterne leverandører, og man oppnår

med tiltaket bedre evne til å tilpasse løs­

ninger til egne behov, understøttende det

endelige mål, som er en bedre og sikrere

tjenesteleveranse.

Kommunen er godtgjort for overførte

ressurser, så at man skal ha midler til å

kompensere for å håndtere flere emner.

Dette er til tider løst ved leie av ekstern

konsulent, og dette fungerer bra. Vi ser

allikevel at å håndtere et ekstra emne

av så pass høy kompleksitet på så lav

stillingsprosent er noe utfordrende, med

tanke på kontinuitet og tidsforbruk. Ved

økt grad av overførte ressurser fra 2016

som nevnt, vil de innleide konsulent­

tjenester økes i samsvar, og IKT Nesset

har tro på at dette vil lette planlegging,

gjennomføring og arbeidsfordeling til de

ulike faglige emner.

68

NESSET KOMMUNE // ÅRSRAPPORT 2015