Regnskapet er utarbeidet i henhold
til bestemmelsene i kommune
loven, forskrifter og god kommunal
regnskapsskikk.
Regnskapsprinsipper
All tilgang og bruk av midler i løpet
av året som vedrører kommunens
virksomhet fremgår av driftsregnskapet
eller investeringsregnskapet.
Regnskapsføring av tilgang og bruk
av midler bare i balanseregnskapet
gjøres normalt ikke, kun ved endring
i regnskapsprinsipp. Dette blir
kommentert i note i årsregnskapet.
Alle utgifter, utbetalinger, inntekter
og innbetalinger er regnskapsført
brutto. Dette gjelder også interne
finansierings-transaksjoner.
Alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter
og innbetalinger i året er tatt med i års
regnskapet, enten de er betalt eller ikke.
For lån er kun den delen av lånet som
faktisk er brukt i løpet av året ført i
investeringsregnskapet. Den delen av
lånet som ikke er brukt, er registrert
som memoriapost.
I den grad enkelte utgifter, utbetalinger,
inntekter eller innbetalinger ikke kan
fastsettes eksakt ved tidspunktet for
regnskapsavleggelsen, registreres et
anslått beløp i årsregnskapet.
Klassifisering av anleggsmidler og
omløpsmidler
I balanseregnskapet er anleggsmidler
eiendeler bestemt til varig eie eller bruk
for kommunen.
Andre eiendeler er omløpsmidler.
Fordringer knyttet til egen vare- og
tjenesteproduksjon, samt markeds
baserte verdipapirer som inngår i en
handelsportefølje er omløpsmidler.
Andre markedsbaserte verdipapirer
er klassifisert som omløpsmidler
med mindre kommunen har foretatt
investeringen ut fra næringspolitiske
eller samfunnsmessige hensyn. I slike
tilfeller er verdipapirene klassifisert
som anleggsmidler.
Andre fordringer er omløpsmidler der
som disse forfaller til betaling innen ett
år etter anskaffelsestidspunktet. Ellers
er de klassifisert som anleggsmidler.
Kommunen følger KRS (F) nr 4;
Avgrensningen mellom drifts
regnskapet og investeringsregnskapet.
Standarden har særlig betydning for
skille mellom vedlikehold og på
kostning i forhold til anleggsmidler.
Utgifter som påløper for å opprettholde
anleggsmiddelets kvalitetsnivå utgifts
føres i driftsregnskapet. Utgifter som
representerer en standardheving av
anleggsmiddelet utover standarden
ved anskaffelsen utgiftsføres i
investerings-regnskapet og aktiveres på
anleggsmiddelet i balansen.
Klassifisering av gjeld
Langsiktig gjeld er knyttet til formålene
i kommunelovens § 50. All annen gjeld
er kortsiktig gjeld.
Neste års avdrag på utlån inngår i
anleggsmidler og neste års avdrag på
lån inngår i langsiktig gjeld.
Vurderingsregler
Omløpsmidler er vurdert til laveste verdi
av anskaffelseskost og virkelig verdi.
Markedsbaserte finansielle omløps
midler er vurdert til virkelig verdi.
Utestående fordringer er vurdert til på
lydende med fradrag for forventet tap.
Anleggsmidler er vurdert til
anskaffelseskost. Anleggsmidler
med begrenset økonomisk levetid
avskrives med like store årlige beløp
over levetiden til anleggsmiddelet.
Avskrivningene starter året etter at
anleggsmiddelet er anskaffet/tatt i bruk
av virksomheten.
Avskrivningsperiodene er i tråd med
§ 8 i forskrift om årsregnskap og års
beretning. Vurderingene for eiendeler
gjelder tilsvarende for kortsiktig og
langsiktig gjeld.
Opptakskost utgjør gjeldspostens på
lydende i norske kroner på det tidspunkt
som gjelden oppstår.
Låneomkostninger (gebyrer, provi
sjoner mv.), samt over- og underkurs
er finansutgifter og inntekter. Over- og
underkurs periodiseres over lånets
løpetid som kortsiktig fordring/gjeld
etter samme prinsipp som gjelder for
obligasjoner som holdes til forfall.
Selvkostberegninger
Innefor de rammer der selvkost er
satt som den rettslige rammen for
hva kommunen kan kreve av bruker
betalinger beregner kommunen
selvkost etter retningslinjer gitt av
Kommunal- og regionaldepartementet i
dokument H-2140, januar 2003.
For de tjenestene kommunen selv har
valgt å kreve brukerbetalinger etter
selvkostprinsippet følges samme
retningslinjer.
Mva-plikt og mva-kompensasjon
Kommunen følger reglene i mva-loven
for de tjenesteområdene som er om
fattet av loven.
For kommunens øvrige virksomhet
krever kommunen mva-kompensasjon.
Mottatt kompensasjon for betalt mva
er finansiert av kommunene gjennom
redusert statstilskudd i inntektssystemet.
Note 8 – Regnskapsprinsipper
50
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2013