Nesset Kommune // Årsmelding 2013 - page 50

Regnskapet er utarbeidet i henhold
til bestemmelsene i kommune­
loven, ­forskrifter og god kommunal
­regnskapsskikk.
Regnskapsprinsipper
All tilgang og bruk av midler i løpet
av året som vedrører kommunens
virksom­het fremgår av drifts­regnskapet
eller investeringsregnskapet.
Regnskaps­føring av tilgang og bruk
av midler bare i balanseregnskapet
gjøres normalt ikke, kun ved ­endring
i regnskaps­prinsipp. Dette blir
­kommentert i note i årsregnskapet.
Alle utgifter, utbetalinger, inntekter
og innbetalinger er regnskapsført
brutto. Dette gjelder også interne
­finansierings-transaksjoner.
Alle kjente utgifter, utbetalinger, inn­tekter
og innbetalinger i året er tatt med i års­
regnskapet, enten de er betalt eller ikke.
For lån er kun den delen av lånet som
faktisk er brukt i løpet av året ført i
investeringsregnskapet. Den delen av
lånet som ikke er brukt, er registrert
som memoriapost.
I den grad enkelte utgifter, utbetalinger,
inntekter eller innbetalinger ikke kan
fastsettes eksakt ved tidspunktet for
regnskapsavleggelsen, registreres et
anslått beløp i årsregnskapet.
Klassifisering av anleggsmidler og
omløpsmidler
I balanseregnskapet er anleggsmidler
eiendeler bestemt til varig eie eller bruk
for kommunen.
Andre eiendeler er omløpsmidler.
Fordringer knyttet til egen vare- og
tjenesteproduksjon, samt markeds­
baserte verdipapirer som inngår i en
handelsportefølje er omløpsmidler.
Andre markedsbaserte verdipapirer
er klassifisert som omløpsmidler
med mindre kommunen har foretatt
­investeringen ut fra næringspolitiske
eller samfunnsmessige hensyn. I slike
tilfeller er verdipapirene klassifisert
som anleggsmidler.
Andre fordringer er omløpsmidler der­
som disse forfaller til betaling innen ett
år etter anskaffelsestidspunktet. Ellers
er de klassifisert som anleggsmidler.
Kommunen følger KRS (F) nr 4;
Avgrensningen mellom drifts­
regnskapet og investeringsregnskapet.
Standarden har særlig betydning for
skille mellom vedlikehold og på­
kostning i forhold til anleggsmidler.
Utgifter som påløper for å opprettholde
anleggs­middelets kvalitetsnivå utgifts­
føres i driftsregnskapet. Utgifter som
­representerer en standardheving av
anleggsmiddelet utover ­standarden
ved anskaffelsen utgiftsføres i
­investerings-regnskapet og aktiveres på
anleggsmiddelet i balansen.
Klassifisering av gjeld
Langsiktig gjeld er knyttet til formålene
i kommunelovens § 50. All annen gjeld
er kortsiktig gjeld.
Neste års avdrag på utlån inngår i
anleggs­midler og neste års avdrag på
lån inngår i langsiktig gjeld.
Vurderingsregler
Omløpsmidler er vurdert til laveste ­verdi
av anskaffelseskost og virkelig verdi.
Markedsbaserte finansielle omløps­
midler er vurdert til virkelig verdi.
Utestående fordringer er vurdert til på­
lydende med fradrag for forventet tap.
Anleggsmidler er vurdert til
anskaffelses­kost. Anleggsmidler
med begrenset økonomisk levetid
avskrives med like store årlige beløp
over leve­tiden til anleggsmiddelet.
­Avskrivningene starter året etter at
anleggsmiddelet er an­skaffet/tatt i bruk
av virksomheten.
Avskrivningsperiodene er i tråd med
§ 8 i forskrift om årsregnskap og års­
beretning. Vurderingene for eiendeler
gjelder tilsvarende for kortsiktig og
langsiktig gjeld.
Opptakskost utgjør gjeldspostens på­
lydende i norske kroner på det tidspunkt
som gjelden oppstår.
Låneomkostninger (gebyrer, provi­
sjoner mv.), samt over- og underkurs
er finansutgifter og inntekter. Over- og
underkurs periodiseres over lånets
løpetid som kortsiktig fordring/gjeld
etter samme prinsipp som gjelder for
obligasjoner som holdes til forfall.
Selvkostberegninger
Innefor de rammer der selvkost er
satt som den rettslige rammen for
hva ­kommunen kan kreve av bruker­
betalinger beregner kommunen
selvkost etter retningslinjer gitt av
Kommunal- og regionaldepartementet i
dokument H-2140, januar 2003.
For de tjenestene kommunen selv har
valgt å kreve brukerbetalinger ­etter
selvkostprinsippet følges samme
retnings­linjer.
Mva-plikt og mva-kompensasjon
Kommunen følger reglene i mva-loven
for de tjenesteområdene som er om­
fattet av loven.
For kommunens øvrige virksomhet
­krever kommunen mva-kompensasjon.
Mottatt kompensasjon for betalt mva
er finansiert av kommunene gjennom
­redusert statstilskudd i inntektssystemet.
Note 8 – Regnskapsprinsipper
50
NESSET KOMMUNE // ÅRSMELDING 2013
00...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...142
Powered by FlippingBook