Nesset Kommune // Årsmelding 2013 - page 51

Nesset kommune har utarbeidet
etterkalkyle for betalingstjenester i
henhold til retningslinjer for beregning
av selvkost for kommunale betalings­
tjenester (H-2140 Kommunal- og
regionaldepartementet, januar 2003).
Kommunen benytter selvkostmodellen
Momentum selvkost kommune.
Selvkost innebærer at kommunens
kostnader med å frembringe tjenestene
skal dekkes av gebyrene som ­brukerne
av tjenestene betaler. ­Kommunen har
ikke anledning til å tjene penger på
­tjenestene. For å kontrollere at dette
ikke skjer må kommunen, ­etter hvert
regnskapsår utarbeide en selvkost­
kalkyle som viser selvkost­regnskapet
for det enkelte gebyr­området.
­Elementene i en selkost­kalkyle av­
viker fra kommunes ordinære drifts­
regnskap på enkelte områder og de
to regn­skapene vil ikke være direkte
sammenlign­bare.
I selvkostkalkylen inngår regnskaps­
messige drifts­inntekter, drifts­
utgifter eksklusiv regnskaps­messige
­avskrivninger, ­kalkulatoriske
­avskrivninger og rentekostnader,
samt henførte indirekte driftsutgifter
(administrasjons­utgifter).
Ved beregning av kalkulatoriske
av­skrivninger skal det i selvkost­
beregningene gjøres fratrekk av
fremmedfinansiering. Kalkulatorisk
rentekostnad inngår ikke i ­kommunens
driftsregnskap, men representerer
en alternativ avkastning ­kommunen
går glipp av ved at kapital er ­bundet
i anleggs­midler. Den kalkula­toriske
rentekostnaden beregnes med
utgangs­punkt i anleggsmidlenes
restavkastnings­erdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av
Norges Banks 3-årig statsobliga­sjons­
rente + 1 %-poeng. I 2013 var denne lik
2,63%.
Retningslinjene fastsetter regler for
henføring av relevante administrasjons­
utgifter som kan inngå i selvkost­
grunnlaget. Videre er det bestemt at
eventuelle overskudd skal avsettes
til bundne selvkostfond. Et overskudd
fra et enkelt år skal tilbakeføres til
­brukerne i form av lavere gebyrer i løpet
av en ­femårsperiode. En ­generasjon
brukere skal ikke subsidiere neste
­generasjon, eller omvendt. ­Kostnadene
ved ­tjenestene som ytes i dag skal
­dekkes av de brukerne som drar
nytte av tjenesten. Dette innebærer
at dersom kommunen har overskudd
som er eldre enn fire år, må dette i sin
helhet gå til reduksjon av gebyrene det
­kommende budsjettåret. Eksempelvis
må et overskudd som stammer fra 2013
i sin helhet være disponert innen 2018.
I tillegg til å utarbeide en etter­
kalkyle for hver betalingstjeneste må
­kommunen også utarbeide forkalkyler
i forkant av budsjettåret for å estimere
drifts- og kapitalkostnader for neste
økonomiplanperiode. Forkalkylene gir
grunnlaget for kommunes gebyr­satser.
Ved ­budsjet­tering er det en rekke usikre
­faktorer, herunder fremtidig kalkyle­
rente, utvikling av antall ­brukere og
generell etterspørsel. I tillegg til å
overholde generasjonsprisnippet bør
­kommune ha målsetning om minst
mulig svingninger i de kommunale
gebyrene.
Note 9 – Selvkost – etterkalkyle
Etterkalkyle selvkost 2013
Vann
Avløp
Renovasjon
Slam
Feiing
Gebyrinntekter
4 581 385
1 410 933
3 624 933
1 248 278
553 139
Øvrige driftsinntekter
2 668
17 748
61
8
121 240
Driftsinntekter
4 584 053
1 428 681
3 624 994
1 248 286
674 379
Direkte driftsutgifter
3 396 205
1 269 706
4 028 638
1 135 069
842 270
Avskrivningskostnad
684 665
233 052
0
0
31 072
Kalkulatorisk rente (2,63 %)
525 582
170 227
0
0
7 763
Indirekte netto driftsutgifter
336 267
56 827
145 981
57 129
61 006
Indirekte avskrivningskostnad
48 418
12 111
1 457
628
10 432
Indirekte kalkulatorisk rente (2,63 %)
34 320
10 313
825
356
5 904
Driftskostnader
5 025 456
1 752 235
4 176 901
1 193 182
958 448
+/- Kalkulert renteinntekt/-kostnad
­selvkostfond (2,63 %)
39 851
23 533
-408
13 684
4 088
+ Tilskudd/subsidiering
875 000
0
0
0
Resultat
473 447
-300 022
-552 315
68 788
-279 981
Kostnadsdekning i %
91,2 %
81,5 %
86,8 %
104,6 %
70,4 %
Selvkostfond 01.01
1 278 520
1 044 785
260 637
485 897
295 425
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond
473 447
-300 022
-552 315
68 788
-279 981
Selvkostfond/fremførbart underskudd 31.12
1 751 967
744 764
-291 678
554 685
15 444
Etterkalkylen for 2013 er utarbeidet i samarbeid med Momentum selvkost as som har mer enn 10 års erfaring med selvkost­
problematikk og bred erfaring rundt alle problemstillinger knyttet til selvkost. Selvkostmodellen Momentum selvkost kommune
benyttes av flere enn 140 norske kommuner.
51
ORGANISASJONEN // ØKONOMI
00...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...142
Powered by FlippingBook