Nesset kommune har utarbeidet
etterkalkyle for betalingstjenester i
henhold til retningslinjer for beregning
av selvkost for kommunale betalings
tjenester (H-2140 Kommunal- og
regionaldepartementet, januar 2003).
Kommunen benytter selvkostmodellen
Momentum selvkost kommune.
Selvkost innebærer at kommunens
kostnader med å frembringe tjenestene
skal dekkes av gebyrene som brukerne
av tjenestene betaler. Kommunen har
ikke anledning til å tjene penger på
tjenestene. For å kontrollere at dette
ikke skjer må kommunen, etter hvert
regnskapsår utarbeide en selvkost
kalkyle som viser selvkostregnskapet
for det enkelte gebyrområdet.
Elementene i en selkostkalkyle av
viker fra kommunes ordinære drifts
regnskap på enkelte områder og de
to regnskapene vil ikke være direkte
sammenlignbare.
I selvkostkalkylen inngår regnskaps
messige driftsinntekter, drifts
utgifter eksklusiv regnskapsmessige
avskrivninger, kalkulatoriske
avskrivninger og rentekostnader,
samt henførte indirekte driftsutgifter
(administrasjonsutgifter).
Ved beregning av kalkulatoriske
avskrivninger skal det i selvkost
beregningene gjøres fratrekk av
fremmedfinansiering. Kalkulatorisk
rentekostnad inngår ikke i kommunens
driftsregnskap, men representerer
en alternativ avkastning kommunen
går glipp av ved at kapital er bundet
i anleggsmidler. Den kalkulatoriske
rentekostnaden beregnes med
utgangspunkt i anleggsmidlenes
restavkastningserdi og en kalkylerente.
Kalkylerenten er årsgjennomsnittet av
Norges Banks 3-årig statsobligasjons
rente + 1 %-poeng. I 2013 var denne lik
2,63%.
Retningslinjene fastsetter regler for
henføring av relevante administrasjons
utgifter som kan inngå i selvkost
grunnlaget. Videre er det bestemt at
eventuelle overskudd skal avsettes
til bundne selvkostfond. Et overskudd
fra et enkelt år skal tilbakeføres til
brukerne i form av lavere gebyrer i løpet
av en femårsperiode. En generasjon
brukere skal ikke subsidiere neste
generasjon, eller omvendt. Kostnadene
ved tjenestene som ytes i dag skal
dekkes av de brukerne som drar
nytte av tjenesten. Dette innebærer
at dersom kommunen har overskudd
som er eldre enn fire år, må dette i sin
helhet gå til reduksjon av gebyrene det
kommende budsjettåret. Eksempelvis
må et overskudd som stammer fra 2013
i sin helhet være disponert innen 2018.
I tillegg til å utarbeide en etter
kalkyle for hver betalingstjeneste må
kommunen også utarbeide forkalkyler
i forkant av budsjettåret for å estimere
drifts- og kapitalkostnader for neste
økonomiplanperiode. Forkalkylene gir
grunnlaget for kommunes gebyrsatser.
Ved budsjettering er det en rekke usikre
faktorer, herunder fremtidig kalkyle
rente, utvikling av antall brukere og
generell etterspørsel. I tillegg til å
overholde generasjonsprisnippet bør
kommune ha målsetning om minst
mulig svingninger i de kommunale
gebyrene.
Note 9 – Selvkost – etterkalkyle
Etterkalkyle selvkost 2013
Vann
Avløp
Renovasjon
Slam
Feiing
Gebyrinntekter
4 581 385
1 410 933
3 624 933
1 248 278
553 139
Øvrige driftsinntekter
2 668
17 748
61
8
121 240
Driftsinntekter
4 584 053
1 428 681
3 624 994
1 248 286
674 379
Direkte driftsutgifter
3 396 205
1 269 706
4 028 638
1 135 069
842 270
Avskrivningskostnad
684 665
233 052
0
0
31 072
Kalkulatorisk rente (2,63 %)
525 582
170 227
0
0
7 763
Indirekte netto driftsutgifter
336 267
56 827
145 981
57 129
61 006
Indirekte avskrivningskostnad
48 418
12 111
1 457
628
10 432
Indirekte kalkulatorisk rente (2,63 %)
34 320
10 313
825
356
5 904
Driftskostnader
5 025 456
1 752 235
4 176 901
1 193 182
958 448
+/- Kalkulert renteinntekt/-kostnad
selvkostfond (2,63 %)
39 851
23 533
-408
13 684
4 088
+ Tilskudd/subsidiering
875 000
0
0
0
Resultat
473 447
-300 022
-552 315
68 788
-279 981
Kostnadsdekning i %
91,2 %
81,5 %
86,8 %
104,6 %
70,4 %
Selvkostfond 01.01
1 278 520
1 044 785
260 637
485 897
295 425
-/+ Bruk av/avsetning til selvkostfond
473 447
-300 022
-552 315
68 788
-279 981
Selvkostfond/fremførbart underskudd 31.12
1 751 967
744 764
-291 678
554 685
15 444
Etterkalkylen for 2013 er utarbeidet i samarbeid med Momentum selvkost as som har mer enn 10 års erfaring med selvkost
problematikk og bred erfaring rundt alle problemstillinger knyttet til selvkost. Selvkostmodellen Momentum selvkost kommune
benyttes av flere enn 140 norske kommuner.
51
ORGANISASJONEN // ØKONOMI